Článek
Tim Allen je jedním z mála šťastlivců, kteří si mohli v roce 2003 objednat zbrusu nové Porsche Carrera GT ve stříbrné metalíze. Mělo manuální převodovku s nádhernou hlavicí řadicí páky vyvedenou ve dřevě, jízdní vlastnosti okruhového závodního speciálu i astronomickou cenovku. To auto má dodnes a má ho tak moc rád, že s ním jednu dobu jezdíval úplně každičký den, protože se zvuku desetiválce za zády nemohl nabažit. Vůbec se tomu nedivím.
Porsche však není zdaleka jediné auto v jeho aktuální sbírce. Pojďme se alespoň virtuálně podívat do garáže Tima Allena, chlapíka, který v pořadu Kutil Tim vynalezl drtič odpadků na pohon z motorové pily, který měl tu správnou odpověď na všechny problémy lidstva a který tak rád debatoval se soudem Wilsonem, který civěl za plotem.
A jaké bylo Timovo první auto? Bylo stylové a přesně by zapadlo do charakteru kutila Tima. Koupil stavbu plážové buginy na základě Volkswagenu Brouk a jezdil s ní po Michiganu, kde žádné pláže ovívané floridským vlahým tropickým vzduchem nejsou.
Zato „Velké jezero“ umí v zimě pěkně zamrzat a v Brouku moc nefungovalo topení. Bylo to dost šílené auto, jak sám po letech přiznal. Ale Volkswagen Brouk ve své sbírce stále má. Jen vzadu sedí velký dvou set koňový motor z Porsche. Řítit se s ním přilepený na velkém volantu po klikaté Mulholland Highway v kopcích nad L.A. musí být vážně adrenalinový zážitek.
Má nějaký nesplněný automobilový sen?
Jasně, že ano. Každý velký kluk po nějakém autě svých snů pořád touží, a i když si ho nakonec jednou koupí, pořád se ze studnice chlapeckých snů nějaké nové vyhrabe. Tim Allen si vždycky chtěl pořídit tank. Opravdový, ne žádnou repliku, nebo stavbu na bázi teréňáku, nic takového – zkrátka klasický německý tank Panther, ale nikdo by mu nedovolil s ním po ulicích Chicaga jezdit.
Jezdí „Kutil Tim“ i moderními auty?
Jasně, že ano. Některé z nich si nechal, a má je dokonce ve své sbírce. Třeba Cadillac Seville z devadesátých let, tedy z doby, kdy probíhalo natáčení úspěšného sitcomu. V nedávné době však jezdil s Nissanem GT-R (R35), autem, které si mohl vyzkoušet jako novinářskou předváděčku a jeho výkony i schopnosti ho ohromily natolik, že už ten „democar“ ani nevrátil. A ostatní auta z jeho velké garáže obrazně řečeno brečí, protože kamkoli jede, nejraději usedá do černého, zlého Nissanu s legendárním sportovním rodokmenem.
Ale zlý Nissan, ať už je v jakékoli barvě, není zdaleka jediným zlým autem ve sbírce. Chevy Nova v matné černé z roku 1971 je přesně tím autem, od kterého si často bere klíčky Timova manželka Jane. To auto je dokonalý magnet na chlapy, a tak ani nemusí v Chevy jezdit nahoře bez, jak sám Tim v jednom z rozhovorů vtipkuje. Naopak je zase dokonalým „lepidlem“ na ženské jeho stříbrná Carrera GT, protože ona nejen, že je extrémně drahým autem, dokonce i velmi draze vypadá.
Aut, o kterých by se dalo vyprávět, je v Timově sbírce velká spousta. V roce 1996 si koupil černý Chevy Impalla SS, a to auto se stalo klasikou vlastně už při představení vozu. Starý Ford z třicátých let si koupil od Jaye Lena, vlastně dalo by se říci kamaráda, který v jednom z Času kutilů, jak se seriálový pořad Tima Taylora jmenoval, dokonce i účinkoval. Ford dostal kompletně novou fazónu i vínový lak a nepochybně dělá Timovi ve sbírce velkou radost. S auty se snaží jezdit, ale přiznává, že jich má rozhodně víc než dostatek, kompletní konečné číslo však raději veřejně neprozrazuje.
Jeden vůz je však obzvlášť krásný. Chevy Camaro z roku 1968 v zelené metalíze, s širokými límcovými koly a velkým blokem 427 kubických palců původem z Corvetty je vůz, který si vyžádal do své populární show „Jay Leno’s garage“ samotný Jay, usměvavý chlapík, který také miluje vše, co voní po benzinu i petroleji.
Camaro není vůbec sériové. První majitel ho objednal přímo z centrály jako zvláštní objednávku (odtud zkratka na blatníku COPO, což znamená „Central office Production order“ - tedy oddělení zvláštních zakázek), a díky ní mechanici v továrně namontovali velký motor určený původně pro Corvettu Stingray. Tim šel však ještě dál a auto je téměř celé od prvního šroubku do posledního zrestaurované. Několik věcí sice bylo zmodernizováno, ale vše nesmírně vkusně.
Když má tedy dnes Tim ty sedmašedesáté narozeniny, zůstává mu ještě nějaký automobilový sen, kterého kromě nahoře zmíněného tanku nedosáhl? Zkřížilo jeho cestu životem nějaké auto, které v minulosti mohl koupit a rozhodl se jinak? Jasně, že takové najedeme. My, blázni do auto to tak míváme vždycky.
Allen vypráví, že když před delším časem vybíral svoje klasické Ferrari, bylo na dosah jedno Ferrari 250 SWB, což značí krátký rozvor, zkrátka závodní Ferrari ranných šedesátých let, ale legálně použitelné i na silnice. Tehdy si však vybral daleko levnější Ferrari 330 GT 2+2.
Ale myslíte, že Tima mrzí, že má dnes Ferrari 250 SWB daleko vyšší hodnotu než před těmi dlouhými lety? Vůbec ne, protože tento herec a opravdový milovník aut nevěří, že by s autem v hodnotě několika desítek milionů dolarů vůbec kdy vyjel na silnici. Astronomická cena je zároveň prokletím, protože Tim Allen chce se svými auty hlavně i jezdit a nemít je jen jako cennosti, ve kterých je uloženo jmění, které vydělal na nesmírně chytlavém „Kutilovi Timovi“, který patřil rozhodně k mým nejoblíbenějších seriálů dětských let.