Článek
MUDr. Jaroslav Větvička, vedoucí lékař Centra zdravotnického zabezpečení sportovní reprezentace ČR, je také nadšeným sportovcem a sběratelem automobilových veteránů. Zastává funkci prezidenta Mercedes-Benz klubu ČR, ale miluje i jiné klasické automobily. Když se naskytla příležitost, představil renovovanou Tatru 605 ročníku 1956...
Jen dvě a půl auta!
Kromě dvojice továrních vozů Tatra 605 se zrodil ještě kompletní podvozek, který z Tatry putoval do Svazarmu, vystřídal několik majitelů a dnes je základem znovuzrozené Tatry 605, kterou Jaroslav Větvička představil na brněnském Revivalu 2018. Rekonstruovaný automobil má karoserii v původním stylu a jeho majitel se s ním zúčastňuje výstav a závodů historických vozidel.
Brněnský Revival si letos zopakoval, ale přidal také Ecce Homo, závod mistrovství Evropy v jízdě do vrchu ve Šternberku! Díky jezdci a jeho spolupracovníkům opět návštěvníci těchto podniků uviděli Tatru 605 v pohybu! Nasazení automobilu zrozeného z dostupných dílů sériové výroby nebylo snadné ani v době jeho vzniku, natož nyní, stacionární dvouválec odvozený z osmiválce limuzíny Tatra 603 pouhým oddělením válců na nové klikové skříni rozhodně není typický závodní motor!
Velmi krátká kariéra
Tatra 605 slavila ostrou premiéru v květnu 1957 na Hanáckém okruhu v Přerově, kde za volant usedl zkušený matador Alois Mark, který už měl za sebou starty na velkém Monopostu Tatra 607, v němž se uplatnil osmiválec Tatra 603 ještě před vznikem známé limuzíny. Se „šestsetpětkou“ však měl problémy už v tréninku, zradilo problematické mazání dvouválce, a tak musel do závodu vyjet z posledního desátého místa. Po šesti kolech všechny soupeře předjel, plných devět kol byl na čele závodu, ale v posledním kole ho překonal nejrychlejší soupeř Jaroslav Brokeš (jeho konstrukci BT 750 poháněl dvouválcový boxer z motocyklu BMW), takže Alois Mark skončil druhý.
Závodní vozy T605 a T607 pak zářily na oslavách 60. výročí výroby automobilů v Kopřivnici (1957), dvouválec sice jel ještě několik závodů, ale žádná sláva to nebyla. Dva válce ze „šestsettrojky“ totiž znamenaly objem jen 635 cm3, ale třída byla vypsána do 750 cm3, takže bavoráky měly většinou navrch! V Kopřivnici záhy pochopili, že se dostali do slepé uličky. V té době končily i Monoposty T607, když továrna přešla na závody a soutěže cestovních vozů, aby mohla propagovat limuzínu Tatra 603. Ale to už je jiná kapitola...
Pozoruhodná konstrukce to byla!
Vývoj Tatry 605 byl rychlý, vznikla v roce 1956 a na jaře příštího roku už byla na startu! Stejně jako v případě monopostu T607, jehož smyslem se stalo vedle účasti v domácích automobilových závodech hlavně prověřit sériový motor T603 pro nový osobní vůz z Kopřivnice (také značen T603), museli konstruktéři vyjít ze sériových dílů. Sáhli po dvouválci Tatra 910, což bylo označení řadového motoru pro pohon různých stacionárních zařízení, či dokonce ve funkci spouštěče pro rozběh velkých vznětových motorů.
Této funkci byla uzpůsobena jeho koncepce, takže měl těžký klikový hřídel, specifická ložiska i mazání, jež se pro závodní provoz ukázalo jako nedostatečné. S unifikovanými rozměry válců, vrtáním 75 mm a zdvihem 72 mm, byl u osmiválce objem 2 545 cm3, jenže u dvouválce 635 cm3, což představovalo handicap 115 cm3 pro třídu do 750 cm3. Pro úpravu na vyšší výkon byly využity zkušenosti z Monopostu T607, dvouválec dostal dva italské karburátory Weber 40 a vystačil s ejektorovým chlazením (výfukové plyny strhávají proud vzduchu pro vzduchové chlazení motoru bez potřeby instalace ventilátoru).
Malý, lehký a hbitý...
Výkon motoru dosahoval až 55 koní (tedy 40 kW) při 7 000 otáčkách za minutu, což vozu s nízkou vlastní hmotností jen 340 kg stačilo na největší rychlost přes 140 km/h! Dvouválec byl uložen uprostřed před poháněnou zadní nápravou a navazuje na něj čtyřstupňová převodovka z osobního vozu Aero Minor II, která musela mít převodové poměry upraveny pro nižší hmotnost. Podvozek tvořil trubkový rám příhradové konstrukce s nezávisle zavěšenými koly, odpruženými podélnými torzními tyčemi.
Volant hřebenového řízení a sedadlo řidiče byly vlevo, protože podle mezinárodních předpisů šlo o dvoumístný sportovní automobil, který musel mít spouštěč, dynamo a světlomety, ale povinně vezl i náhradní kolo! Rozměry byly také kompaktní, rozvor náprav 2 070 mm, rozchod kol vpředu/vzadu 1 200/1 120 mm, délka vozu 3 200 mm a šířka 1 350 mm.
Obnovený zájem o raritu
Dlouhá léta byla Tatra 605 pouze exponátem Technického muzea v Kopřivnici, než vůz vzbudil znovu zájem sběratelů historických vozidel. Jak už bylo řečeno, Jaroslav Větvička pilně pracuje na vylepšení svého vozu v rámci předpisů, upravuje především mazání a volí kvalitnější ložiska.
Při návratu na veřejnost v Brně 2018 nebyla ovšem jeho Tatra 605 jediná! Přemysl Baláž na základě několika originálních dílů (zadní náprava) představil věrnou repliku (číslo 24), takže návštěvníci Revivalu Brno poprvé po dlouhých letech viděli dvě Tatry 605 společně. Ta první odpočívá v Kopřivnici, proti originálu jí však chybějí hlavní světlomety.