Článek
Konec 90. let byl pro Škoda Motorsport neuvěřitelně hektický. Po závodních zkušenostech s Favoritem a Felicií vznikla Octavia Kit Car, předzvěst závodního speciálu specifikace WRC. V roce 1995 tým teprve přecházel z karburátorů na přímé vstřikování, o tři roky později už začal testovat auto pro mistrovství světa WRC… Masakr!
K tomu, aby se Octavia WRC vůbec mohla narodit, bylo zapotřebí podpory ze strany vedení Škodovky. Tehdejší šéf automobilky Vratislav Kulhánek a šéf vývoje Wilfied Bockelman udělali maximum, aby závodní program protlačili a sehnali na něj finanční prostředky. Vývoj Octavie WRC stál daleko víc peněz, než se původně předpokládalo, protože nikdo netušil, jak složitá technika bude použita. Naštěstí s vývojem pomohl zkušený Prodrive, který nejprve levně prodal Škodovce techniku používanou ve starších závodních Subaru a pak jim pomohl i s vývojem samotného auta.
1. července 1998 začala Octavia WRC točit první testovací kilometry. A její první start v mistrovství světa skončil katastrofou – jednička týmu Armin Schwarz ani nepřejel startovní rampu, druhé auto – ano, to s šasi číslo 5 – skončilo hned v první etapě s poruchou posilovače řízení.
Jenže pak se Octavia WRC rozjezdila! V roce 2000 v Katalánsku vyhrála svou první rychlostní zkoušku v závodě mistrovství světa, hned v prvním závodě sezóny 2001, tedy v Monte Carlu, bojovala o pódium, které jí uteklo o pouhé čtyři sekundy a nakonec s ní Armin Schwarz dokázal získat třetí místo v extrémně těžkém závodě Safari Rallye, kde s Octavií WRC odjel dnes nemyslitelných více než tisíc ostrých kilometrů.
„Hned v první rychlostní zkoušce dlouhé 120 kilometrů jsme zajeli nejrychlejší čas,“ vzpomínal pak Armin Schwarz. „Nasadili jsme na začátku záměrně vysoké tempo, abychom donutili jet rychle i ostatní. Jenže když v Keni jedete rychleji, než chcete, je velká šance, že rozbijete auto. A přesně to se mnoha týmům taky stalo. I když už jsme pak nevyhrávali jednotlivé zkoušky, povedlo se nám nastavit pro nás výhodné tempo,“ vyprávěl Schwarz v jednom z mnoha rozhovorů.
S láskou pak na Octavii WRC vzpomínají i mnozí fanoušci. Těm se líbilo, jak vypadá, jak zní a jak atraktivně se dá vodit.
Octavia WRC sice nebyla nejrychlejší, na to byla příliš velká a neměla dost výkonu, ale byla robustní, spolehlivá a bezpečná. Ano, na těchto třech vlastnostech staví Škoda Motorsport dodnes. „Octavia WRC byla trochu přetáčivé auto, ale nebylo záludné. Ničím člověka netrápilo, bylo jednoduché a příjemné na ovládání. Celkové nastavení, od podvozku přes karoserii až po řízení, bylo skvělé. Svou sílu ukazovala hlavně v těžkých podmínkách,“ popisuje Schwarz vlastnosti vozu, za jehož volantem strávil v továrním týmu celkem tři sezóny. A o jehož bezpečnosti by mohl vyprávět současný tovární jezdec Jan Kopecký, který s Octavií WRC ošklivě havaroval v roce 2003 při Rallye Tatry.
Mistr světa z roku 1994 Francouz Didier Auriol si Octavii WRC taky zkusil. „Octavia WRC byla lepší, než si hodně lidí myslelo. Samozřejmě, že kvůli své velikosti nebyla nejrychlejší, ale zato byla spolehlivá. A to bylo důležité pro sbírání bodů,“ říkal Didier Auriol na jedné z tiskových konferencí. „Velikost byla problém na technických rychlostních zkouškách, ale jinde jste zase ocenili její výraznou stabilitu.“
Teď je jedna z prvních vyrobených Octavií WRC na prodej. A podle statistik má za sebou opravdu pestrou kariéru, navíc je to přesně to auto, které v závodě ve Velké Británii dojelo na čtvrtém místě, když ji řídil čerstvě angažovaný Bruno Thiry. Závodů ze seriálu mistrovství světa jela šest, kromě Sibery a Thiryho ji řídil ještě Emil Triner a Luis Asensio Climent. Triner s ní pak vyhrál dva závody českého mistráku a třikrát dojel druhý, z toho většinu závodů už mimo Škoda Motorsport. Auto s šasi číslo 5 pak ještě třikrát změnilo majitele, v roce 2015 skončilo v garáži, ale v roce 2018 ho čtyřikrát vytáhl na start španělský jezdec Jacobo Garcia, kde s pozoruhodným autem startoval v závodech historiků. Dohromady má za sebou tento kousek sedmačtyřicet vyhraných rychlostních zkoušek.
Auto je nabízené přes aukční server vavato.com a podle popisu má za sebou motor jen dva závody. Podle všeho je ale chybně uvedeno, že je to auto z roku 2004. Jeho vyvolávací cena je 35 tisíc eur, tedy nějakých 900 tisíc korun, aukce končí 6. ledna v devět hodin večer.
Jestli se však chystáte přihodit, měli byste vědět, že provoz Octavie WRC nebude úplně z nejlevnějších. Auto, které ve své době stálo 24 milionů korun (!), bylo extrémně drahé na provoz, mluvilo se o tom, že jeden den ostrého provozu WRC na světové soutěži přijde Škodovku na milion korun.
Každopádně Octavia WRC byla pro Škoda Motorsport zlomovým autem a odrazovým můstkem pro konstrukci Fabie WRC. V Boleslavi se na ní všechno naučili, tehdejší šéf Motorsportu Pavel Janeba s oblibou vzpomíná, že zpočátku trvala mechanikům výměna převodovky dlouhých pětačtyřicet minut; později už to zvládali za čtrnáct. A přiznává, že první roky nebyly o ničem jiném, než o sbírání zkušeností, teprve až testy s Michelinem na sklonku životnosti Octavie WRC jim ukázaly, na co se vlastně zaměřit, jak postupovat atd. Nebýt Prodrivu, trval by prý prvotní vývoj o mnoho déle, pokud by tedy byl vůbec dokončen.
A podobně vzpomíná na Octavii WRC i Armin Schwarz, který sice s autem mnohokrát havaroval, ale hrál naprosto klíčovou roli, a to nejen při jejím vývoji. Ať už byl Schwarz jakýkoliv, a že na něj spousta fanoušků hleděla takříkajíc skrz prsty zvlášť ke konci životnosti Octavie WRC, tak podle Janeby byl minimálně na začátku obrovským přínosem. Sám Schwarz o tom řekl: „Nebylo to jen o řízení. Cílem bylo vybudovat tým a vstoupit do nové éry s historicky prvním vozem Škoda v kategorii WRC. Jsem velmi pyšný, že jsem toho mohl být součástí. Museli jsme překonat hodně překážek – měli jsme menší tým, menší rozpočet a méně zkušeností. Ale týmový duch byl fantastický. Všichni chtěli, aby se to povedlo. A i když jsme zažili drsné chvíle, nikdy nás to nezačalo štvát. Soustředili jsme se jenom na to, abychom se posunuli dál – i z toho nejhoršího výsledku jsme vždycky dokázali získat něco cenného.“
Celkově bylo v dílnách v Mladé Boleslavi vyrobeno sedmadvacet Octavií WRC a dnes by taková škodovka byla jistě vítaným účastníkem závodů historiků, případně zajímavým muzejním exponátem. Bylo by moc fajn, kdyby zrovna toto konkrétní auto skončilo zpět v Česku. Takže co vy na to? Jdete do toho?