Článek
Evropská unie tlačí na všechny automobilky, aby co možná nejvíce snižovaly emise. Ale nejde jen o konkrétní modely, ale o nabídku jako takovou. Proto i supersportovní značky jako Ferrari, Porsche nebo Lamborghini do svých nabídek, tedy flotil, postupně zařazují hybridní nebo čistě elektrická auta. Je to proto, že díky této nabídce pak jako značka mohou splňovat všechna emisní nařízení a zároveň nabízet i ty modely, které pohání standardní spalovací jednotky, které by jinak emisními nařízeními neprošly. A nejde jen o výše zmiňované značky. Dělají to také všechny ostatní. Jen se podívejte například na Volkswagen, který už před nějakou dobou ohlásil nástup hybridních a elektromobilních modelů. A i díky tomu může plánovat výrobu ostrého Golfu R Plus. Jeho emise totiž prakticky vyváží jinými modely, které budou sice nudné, ale emisně čisté.
Je to trochu postavené na hlavu. Ale fakt je, že automobilky to nemají jednoduché. Chtějí vyrábět rychlá a silná auta, zákazníci takovými auty chtějí jezdit, ale úřady je tlačí do pravého opaku. A jak z toho vyjít s plusovými čísly? Jedině tak, že uspokojí obě strany, což je ale velmi drahé. Dražší ale je, nedodržet nařízení úřadů, což si uvědomil i Fiat. Ten se rozhodl emisní limity vyřešit velmi šalamounským způsobem. Dohodl se s Teslou, tedy největším výrobcem elektromobilů na světě, že její modely bude započítávat pod svou nabídku, čímž sníží flotilové emise, a dodrží tak všechna úřední nařízení. Není to úplně gentlemanský krok, ale asi vcelku pochopitelný.
Fiat by totiž za vývoj a výrobu hybridů nebo elektromobilů zaplatil extrémní částku. Ještě vyšší by ta částka ale byla, pokud by emisní nařízení EU nedodržel. Analytici společnosti Jefferies, kteří se tomuto spolčení věnovali, zjistili, že pokud by Fiat problém s emisemi nezačal řešit, čekala by ho od EU po roce 2021 pokuta ve výši až dvou miliard eur, tedy více než 51 miliard korun. Nakonec mu z toho vyšlo nejlevněji spojit se s Teslou a to i přes to, že jí za tuto spolupráci zaplatí stamiliony eur.
Nejvtipnější na tom celém je, že zákon takové spolčení umožňuje, ačkoliv podle prvních reakci je ohlášení tohoto doslova kupčení s emisemi nevyvolalo v EU zrovna velké nadšení. Ovšem Fiat není jediný, který něco podobného udělal. Vrátíme se zpět k Volkswagenu, který pro celkový výpočet emisí použil právě i elektro a hybridní modely Porsche. A to jen proto, že výsledek prostě vypadá lépe pro úřady. A o to je to asi horší. Tato a další podobné spolupráce jen ukazují, jaké jsou emise business. Vzhledem k tomu, že i podle zákonů je toto možné, to vypadá, že úřadům o nějaké nízké emise vlastně tak moc nejde. Kdyby ano, nemohly by tohle nikdy přejít s taktním mlčením.