Článek
Když se řekne Kuba, každý si vybaví revoluci, Fidela Castra, Che Guevaru a staré americké bouráky. Jenže jenom o tom země ležící kousek od USA není. Své hojné zastoupení tady mají i auta východního bloku, především buchanky, maluchy, moskviče nebo žigulíky, které se místní nebojí i přes nedostatek dílů patřičně tunit.
Cestovatel Michal Franc, aktér projektu S Jawou na cestách, se před několika týdny do země proslulé doutníky i rumem vydal a posbíral pro vás ty nejzajímavější východní vozítka, na která při svých toulkách narazil.
Michal také vyzpovídal Manuela Menendeze Rodrigueze, prezidenta kubánského Jawa klubu, aby mu něco pověděl o místních poměrech.
Auto na Kubě nevlastní každý, více méně jen ten, kdo pracuje v turistickém ruchu nebo pro vládu. Většina automobilů na Kubě jsou taxíky nebo velmi staré vehikly, protože jakýkoliv import ojetých vozidel nebo motocyklů je vládou zakázán. V ulicích můžete vidět i pár nových modelů, ale jde spíše o výjimky, určené většinou pro turistický ruch, půjčovny nebo vládu samotnou, která navíc dovoz zbrusu nových vozů výrazně reguluje.

Michal Franc stojící mezi typickými severoamerickými bouráky. Většina těchto vozidel už prý nemá originální motor
Na Kubě je tím pádem nedostatek náhradních dílů a podle toho vozový park vypadá. Místní mají v oblibě tuning, ale jak nejsou díly, vyjíždí do ulic různé kreace, například kombinace žigulíků a moskvičů. Málokdy prý narazíte na starou káru v sériovém stavu. A to se týká také tolik vzývaných severoamerických bouráků, protože většina z nich už nemá originální motor.

Na Kubě narazíte i na českou stopu, nicméně podívejte se pozorně na bar Floridita v pozadí. Jde o nejslavnější podnik na Kubě, protože tam chodil Ernest Hemingway a napsal zde dílo Stařec a moře
Kdybyste si v zemi chtěli koupit nějakého žigulíka v rozumném stavu, stál by vás zhruba 15 tisíc kubánských pesos, tedy asi 383 tisíc korun. A to je pro Kubánce s průměrným měsíčním platem okolo 1 000 Kč naprosté sci-fi.
Pokud si už na auto vyděláte, nastane problém s benzinem. Čerpací stanice jsou otevřeny jen přes den, ovšem nikdy nevíte, kdy a která benzinka a v kolik hodin začne fungovat. A jestli vůbec. Výsledkem jsou tedy dlouhé fronty na pumpách.

Typická benzinová stanice na Kubě
Pokud vás cestování Michala France zaujalo, doporučujeme navštívit facebookové stránky jeho projektu S Jawou na cestách, kde najdete další zajímavé příběhy.