Hlavní obsah

Kuba: Výkladní skříň vytuněných žigulíků a moskvičů

Foto: Michal Franc/S Jawou na cestách

Kuba není jen o starých amerických autech, hojně tu jsou zastoupeny také vozy východního bloku

Abyste viděli na ulici jezdit záplavu žigulíků, moskvičů, uazů nebo maluchů, nemusíte nutně cestovat zpátky v čase, ani jezdit na Ukrajinu. Své hojné zastoupení mají auta východního bloku také na Kubě, která je jinak proslulá americkými bouráky. A co tuning? Tak toho se tu i přes nedostatek dílů vážně nikdo nebojí…

Článek

Když se řekne Kuba, každý si vybaví revoluci, Fidela Castra, Che Guevaru a staré americké bouráky. Jenže jenom o tom země ležící kousek od USA není. Své hojné zastoupení tady mají i auta východního bloku, především buchanky, maluchy, moskviče nebo žigulíky, které se místní nebojí i přes nedostatek dílů patřičně tunit.

Cestovatel Michal Franc, aktér projektu S Jawou na cestách, se před několika týdny do země proslulé doutníky i rumem vydal a posbíral pro vás ty nejzajímavější východní vozítka, na která při svých toulkách narazil.

Michal také vyzpovídal Manuela Menendeze Rodrigueze, prezidenta kubánského Jawa klubu, aby mu něco pověděl o místních poměrech.

Auto na Kubě nevlastní každý, více méně jen ten, kdo pracuje v turistickém ruchu nebo pro vládu. Většina automobilů na Kubě jsou taxíky nebo velmi staré vehikly, protože jakýkoliv import ojetých vozidel nebo motocyklů je vládou zakázán. V ulicích můžete vidět i pár nových modelů, ale jde spíše o výjimky, určené většinou pro turistický ruch, půjčovny nebo vládu samotnou, která navíc dovoz zbrusu nových vozů výrazně reguluje.

Foto: Michal Franc/S Jawou na cestách

Michal Franc stojící mezi typickými severoamerickými bouráky. Většina těchto vozidel už prý nemá originální motor

Na Kubě je tím pádem nedostatek náhradních dílů a podle toho vozový park vypadá. Místní mají v oblibě tuning, ale jak nejsou díly, vyjíždí do ulic různé kreace, například kombinace žigulíků a moskvičů. Málokdy prý narazíte na starou káru v sériovém stavu. A to se týká také tolik vzývaných severoamerických bouráků, protože většina z nich už nemá originální motor.

Foto: Michal Franc/S Jawou na cestách

Na Kubě narazíte i na českou stopu, nicméně podívejte se pozorně na bar Floridita v pozadí. Jde o nejslavnější podnik na Kubě, protože tam chodil Ernest Hemingway a napsal zde dílo Stařec a moře

Kdybyste si v zemi chtěli koupit nějakého žigulíka v rozumném stavu, stál by vás zhruba 15 tisíc kubánských pesos, tedy asi 383 tisíc korun. A to je pro Kubánce s průměrným měsíčním platem okolo 1 000 Kč naprosté sci-fi.

Pokud si už na auto vyděláte, nastane problém s benzinem. Čerpací stanice jsou otevřeny jen přes den, ovšem nikdy nevíte, kdy a která benzinka a v kolik hodin začne fungovat. A jestli vůbec. Výsledkem jsou tedy dlouhé fronty na pumpách.

Foto: Michal Franc/S Jawou na cestách

Typická benzinová stanice na Kubě

Pokud vás cestování Michala France zaujalo, doporučujeme navštívit facebookové stránky jeho projektu S Jawou na cestách, kde najdete další zajímavé příběhy.

Související témata:
Načítám