Článek
Začneme rovnou od špice, a sice u auta, které by svou pozicí nemělo nikoho překvapit. Řeč je o Toyotě Land Cruiser – o autě, které slouží v brutálních podmínkách australského Outbacku, stejně jako v ozbrojených konfliktech Blízkého východu. Aktuální Land Cruiser nese označení J200 a na trhu je již drahně dlouho – konkrétně od roku 2007. Úzkostlivé obměny každých pár let nejsou u modelu tohoto ražení potřeba, neboť Land Cruiser se (většinou) nekupuje jako status symbol. Jde o vůz, který zákazníci volí prostě proto, že vydrží na věky.
A ještě pro upřesnění – u nás v Evropě se Land Cruiser sice oficiálně prodává, ale nikoliv v „plnotučné“ variantě J200. Do Evropy (mimo pár trhů) se místo něj pod stejným názvem prodává o něco menší J150. Ta je sice pořád dost velkým, robustním a trvanlivým autem, ovšem šestiválce a osmiválce, které jsou k dispozici pod kapotami J200 v USA a dalších zemích, na trhu v EU nenajdete.
Zpět ovšem k výzkumu. Podle statistiky serveru iSeeCars si první majitel v USA nechá svého Land Cruisera v průměru 11,4 roku od zakoupení. To je výrazně nad celkovým průměrem, který jinak činí 8,4 roku. Land Cruiser vede s přehledem i žebříček první desítky. Například druhý Chevrolet Corvette si zákazníci nechávají „jenom“ 10,5 roku. Na kompletní první desítku aut, která se u prvních majitelů v USA ohřejí nejdéle, se podívejte přímo zde.
Model auta | Průměrný čas u prvního majitele (v letech) |
Toyota Land Cruiser | 11,4 |
Chevrolet Corvette | 10,5 |
Mercedes-Benz třídy SL | 10,3 |
Audi TT | 10,2 |
Ford Expedition | 10,1 |
Ford Mustang | 10 |
Toyota 4Runner | 10 |
Porsche 911 | 9,9 |
Toyota Sequoia | 9,7 |
Toyota Avalon | 9,7 |
Přes Corvettu se zároveň dostáváme k jedné zajímavosti, a sice k tomu, že velkou část žebříčku tvoří sportovní auta. Za Corvette na druhém místě následuje v těsném sledu ještě Mercedes třídy SL a Audi TT, ale objevuje se tu i Ford Mustang a Porsche 911. Čím to? Server iSeeCars uvádí, že tato auta jsou běžně kupována jako druhé nebo třetí auto do rodiny, takže se s nimi příliš nejezdí. Málo používané auto začne vykazovat známky opotřebení až po delší době a majitelé tak nenabývají pocitu, že je na čase jej obměnit.
Něco málo se sluší říct také k metodice celé statistiky. Specializovaný server analyzoval víc než 5 milionů případů, kdy první majitel prodal své auto starší pěti let. Právě spodní hranice pěti let je zde proto, aby eliminovala časově omezené leasingy.