Hlavní obsah

Která jsou nejvíce stáčená ojetá auta? Bavoráky a koncern VW

Foto: BMW

Ačkoli se pravidelně snažíme upozorňovat, že u ojetiny by měl být rozhodující především celkový technický stav, stočený tachometr je pro mnoho kupců stále velká hrozba. Zde je seznam aut, která jsou stáčena nejčastěji.

Článek

Lámali jste si hlavu nad tím, které ojetiny bývají nejčastěji stočené a o kolik? Informace se různí a úplnou pravdu znát asi nebudeme nikdy, ale některé služby prověřování ojetých aut mohou aspoň naznačit, jak to s ojetinami je. Jednou takovou je společnost CarVertical, která se zabývá prověřováním aut a nabízí placenou službu rychlého online prověření vozidla.

Stačí znát jeho VIN a výsledek máte k dispozici během pár sekund. U podobných služeb jsou takové informace sice zpravidla bez záruky (závisí jen na tom, zda auto jezdilo do registrovaných servisů a na technické kontroly), ale vždycky to může sloužit jako užitečná pomůcka při rozhodování, zda auto koupit, či nekoupit, případně za kolik.

Nyní právě společnost CarVertical vydala statistiku nejvíce stáčených modelů na nám nejbližších trzích a data jsou to tak zajímavá, že vás o ně ochudit rozhodně nemůžeme. Data vycházejí z více než půl milionu výsledků během jednoho roku (od října 2019 do října 2020), což už je docela solidní reprezentativní vzorek.

Nejvíce stočenek? BMW a koncern VW

V následující tabulce tak najdete TOP 15 nejčastěji stáčených modelů v Evropě. Asi není žádným velkým překvapením, že nejvíce podvodů se točí kolem prémiových značek (především pak kolem BMW) a vozů koncernu Volkswagen. U něj se pak podvádí hlavně s těmi prestižnějšími modely, jako je Audi A6, VW Touareg a podobně. V žebříčku nechybí ani Mercedes, konkrétně „taxikářská“ třída E.

Foto: CarVertical

Tabulce vedou ojeté bavoráky, nejčastěji stáčeným modelem je podle CarVertical luxusní BMW řady 7. V TOP 15 jsou ale i dvě škodovky, konkrétně Superb a Octavia

Tuhle smutnou realitu ojetých bavoráků (a i jiných prémiových aut) vám potvrdí snad každý servisák, který se o tato auta stará. Reálné nájezdy totiž vůbec neodpovídají tomu, co u konkrétních aut svítí na tachometru.

„Stačí se na auta podívat zespodu. Stav podvozku, zavěšení a dalších částí zpravidla vůbec neodpovídá udávanému nájezdu,“ říká k tomu Petr Dorotovič, nezávislý kolínský specialista na značku BMW. Zájemcům už prověřoval plno ojetin před koupí a stopy po stáčení tachometru jsou prý patrné skoro na každém autě. „Hodně napoví také interiér. A když pak auto napojím na diagnostiku, odhalím další nesrovnalosti, například v nedávné historii regenerací filtru pevných částic a zbývající životnosti DPF,“ doplňuje Dorotovič.

Prémiová auta obecně představují pro podvodníky velmi dobrou příležitost, jak si namastit kapsu. Omlazené auto s menším nájezdem se prostě vždycky prodá za více peněz. Právě u dražších prémiových aut, u kterých navíc hrozí opravdu vysoké investice do oprav, se vyplatí za důkladné prověření pomocí nezávislé instituce (a servisního specialisty s diagnostikou) dát nějakou tu korunu navíc. I kdyby vám měl odborník říci, že „tady něco nesedí, to auto bylo bourané a stočené“, už tím vám ušetřil desítky tisíc.

Pozor na Rumunsko, ale také Německo

A v jakých zemích dochází k největšímu počtu zaznamenaných případů pravděpodobné manipulace s tachometrem? Asi nikoho nepřekvapí, že v tomhle vedou hlavně země bývalého socialistického bloku. Česku patří v procentuálním výskytu smutná třetí příčka za Rumunskem a Lotyšskem. Německo, největší trh s auty v Evropě, je na tom ale také špatně.

Následující data jsou ale pouze odhalené případy manipulace s tachometrem a netýkají se všech aut. Realita bude podle všeho ještě horší, protože odborníci se vesměs shodují na tom, že zhruba třetina všech ojetin na evropském trhu má tachometr upravený.

Foto: CarVertical

Procentuálně jsou nejčastěji stáčená auta v Rumunsku a Lotyšsku, smutné třetí místo patří Česku. Za pozornost stojí určitě i Německo už z toho důvodu, že se jedná o největší trh s ojetými vozy v Evropě

Bohužel naprosto přesná čísla, o kolik bývají auta stočená, k dispozici zatím nemáme, ale pokud nám je CarVertical pošle, určitě se o ně podělíme. Prozatím máme k dispozici aspoň data o tom, o kolik jsou průměrně stočená auta v některých zemích.

Celkový průměr z Evropy je podle CarVertical takový, že pokud je auto stočené, tak průměrně o 48 330 km. Pro Česko je průměr stáčení aut 45 369 km, pro Rumunsko 53 864 km a pro Francii 36 260 km. Jiná data zatím bohužel k dispozici nemáme.

Rychlé tipy, jak poznat stočené auto

Interiér napoví

Prověřte stav interiéru. Některá místa prostě stáří maskovat nedokážou. O skutečném nájezdu hodně napoví stav koberců a čalounění na špatně přístupných místech, samozřejmě také stav sedaček, volantu a řadicí páky. Jistě, tyto prvky se dají vyměnit, ale u některých aut se to podvodníkům nevyplácí. Vymění tak maximálně pedály a volant, ale u některých vozů jsou sedačky drahé a výměna bývá komplikovaná. Ideální je také porovnávat více aut vedle sebe. Většina moderních aut mívá interiéry do nějakých 150 000 km ještě v pořádku. Prosezené sedačky a jejich prošoupané čalounění je jev obvyklý pro nájezdy spíše hodně přes 200 000 km.

Koukněte se na gumy

Užitečným vodítkem, hlavně u mladých ojetin, jsou také pneumatiky. Na nich totiž bývá vyražený týden a rok výroby (je to čtyřciferné číslo, například 2718) a ukazuje, kdy byla pneumatiky vyrobena. Náš příklad tak znamená výrobu v 27. týdnu roku 2018. Stav pneumatik pak napoví, jak se s autem jezdilo. Těžko bude mít kupované dvouleté auto najeto 18 000 km, když má na sobě tři roky staré a úplně sjeté gumy. Případně má gumy zcela nové. To možná tak u sportovních vozů, ale ne běžných modelů, u kterých sada pneumatik vydrží obvykle okolo 50 000 km.

Počítejte

Stačí také počítat, jak je auto staré a jaký bývá obvyklý nájezd. Pětiletý nafťák, zejména původně v majetku firmy či leasingovky, těžko bude mít najeto padesát tisíc kilometrů, spíše bude mít za sebou trojnásobek. Desetiletá ojetina bude mít najeto minimálně 200 000 km. Jistě, existují výjimky, ale právě u velmi nízkých nájezdů u běžných spotřebních aut, zejména s dieselem, buďte velmi opatrní a o to víc prověřujte.

Diagnostika může pomoci

Manipulaci s tachometrem může odhalit i šikovný diagnostik. Řídicí jednotka totiž zaznamenává také data například z pohonu palivového čerpadla, posilovače řízení a dalších věcí. Ukládají se tzv. motohodiny, tedy jak dlouho ten který spotřebič běžel. Pomocí údaje na tachometru a těchto hodin se pak dá jednoduše vypočítat přibližná průměrná rychlost vozidla. Běžný průměr je mezi 40 a 60 km/h. Cokoli pod 20 km/h by mělo být krajně podezřelé. Takové průměry nemají ani taxikáři.

Prověřte na webu ministerstva

Užitečnou pomůckou je i web ministerstva dopravy www.kontrolatachometru.cz, kde zadáte VIN kupovaného auta a snadno a rychle prověříte záznamy. Data jsou sbírána ze stanic STK, kde se musí kilometry zapisovat. Pro původem česká auta je to téměř stoprocentní (leda by někdo před každou STK auto stočil), u dovozových aut je to trochu nespolehlivé (obvykle totiž podvodník auto stočí právě před první českou evidenčkou a STK).

S kilometrovou historií ale postupujte opatrně, zcela spolehlivé to být nemusí. Graf najetých kilometrů v historii vozidla sice může ukazovat přibližně stejný a na první pohled realistický nárůst, ale nikdy nevíte, jestli náhodou majitel před každým servisem nebo technickou kontrolou auto nestočil. Zcela běžný nájezd u obyčejných aut je 10 až 15 000 km za rok, u dieselů spíše okolo 20 000 km. Do 5 000 km za rok najíždějí obvykle jen sportovní a víkendová auta.

Proč se vlastně stáčí tachometry u ojetin?

Omlazení auta = vyšší prodejní cena

Nejčastější důvod je vůz omladit a zatraktivnit, a tím pádem prodat za více peněz. Průměrné tržní ceny ojetin prostě vycházejí z nějakých kritérií a mezi ně samozřejmě patří i nájezd. I když rok výroby falšovat moc dobře nejde (podle VIN čísla prostě vždycky zjistíte, kdy přesně bylo auto vyrobeno), tak nižší číslo na tachometru dělá vůz atraktivnější. Takhle se ojetá auta stáčejí o vysoké desítky, spíše stovky tisíc kilometrů. Někdy to jde tak daleko, že podvodníci i vymění nejexponovanější místa jako třeba volant, pedály, řadicí páku a sedačku řidiče, aby to nebylo na první pohled poznat. Pořád se jim to vyplatí. Stejně většinou tyto díly pochází z bouraček nebo kradených aut.

Posunutí vozu ve vyhledávání výš

Některé úpravy tachometrů jsou i malým „nevinným“ podvůdkem, který má jen posunout auto ve vyhledávačích o kategorii výš. Dnes kupci využívají z velké části online vyhledávání ojetin a tam mají obvykle možnost zadat limit najetých kilometrů. Pokud má auto najeto třeba 108 000 km, podvodníček ho stočí jen o pár tisíc kilometrů třeba na 97 500 km, aby ho mohl inzerovat v kategorii „do 100 000 km“. Sice na tom moc nevydělá, ale auto bude atraktivnější. Navíc tyto malinké podvůdky se velice těžko odhalují, když se nejedná o stočení o stovky tisíc kilometrů. V historii vozu pak nejdou téměř vůbec odhalit.

Podvody na operativní leasingy

Tohle je poměrně častý podvod za hranicemi, kde je zcela běžné, že lidé si nová auta „kupují“ (resp. pronajímají) na operativní leasing. Platíte pronájem a jezdíte. Většinou ale máte nějaký roční kilometrový limit. Někdo si nastaví limit malý, třeba jen 12 000 km, ale pak s autem najezdí ročně třeba 50 000 km. Pak se mu vyplatí každý rok před povinnou servisní prohlídkou dát nějakému šikulovi s počítačem pár set eur za to, aby auto stočil třeba na 11 200 km. Takhle za dva nebo tři roky leasingu zmizí z historie vozidla několik desítek tisíc kilometrů a bohužel to prakticky nejde odhalit.

Stud některých majitelů

Některá auta si ale stáčí i sami majitelé. Nechtějí být ve své sociální bublině terčem posměchu, že si koupili „vydechlou vránu, která už má na budíku třikrát kolem koule“. Přivezou si tak auto ze zahraničí, sami si ho nechají stočit na nějakou „sociálně únosnou hranici“ a pak ho teprve odvezou na dovozovou evidenční kontrolu a STK, kde se kilometry poprvé zapíšou do české, volně přístupné databáze. Samozřejmě pak po letech auto prodají lépe, protože na tachometru bude svítit nižší číslo, než jaká je realita.

Související témata:
Načítám