Hlavní obsah

Krásné a cenově dostupné Bugatti – kde je háček?

Foto: RM Sotheby's

Dětské autíčko Bugatti Type 35

Bugatti Type 35 bylo nejúspěšnějším závodním vozem francouzské automobilky. Za svou kariéru ve druhé polovině 20. let minulého století vyhrálo přes tisíc závodů. Za jeho volantem se vystřídala esa jako Louis Chiron, Jules Goux, Albert Divo nebo Eliška Junková. A teď, o téměř sto let později, se k nim mohou přidat i vaše děti…

Článek

Type 35. Nemusíte se v autech úplně vyznat, ale přesto, když uvidíte tento elegantně tvarovaný „doutník“ s „podkovou“ vpředu a rezervním kolem na boku, i přesto tak nějak tušíte, že to bude asi Bugatti. Type 35 byl pro automobilku z Molsheimu stěžejní – vyhrál přes 1 000 závodů, mezi nimi nespočet Velkých cen nebo slavný a neblaze proslulý náročný závod Targa Florio. V roce 1930 zavítalo i k nám na Velkou cenu Československa.

K závodním úspěchům se pojí nejen skvělé auto, ale i skvělí jezdci, kteří ono skvělé auto dovedou svou vůlí a úsilím až do cíle. Těmi nebyl nikdo menší než Eliška Junková, Jules Goux, Bartolomeo Constantini nebo třeba Albert Divo a Louis Chiron. Přičemž pozornému čtenáři se nad hlavou rozsvítila pomyslná žárovka jako v komixu, protože jména posledních dvou jmenovaných bývají dnes skloňována se současnými hypersporty automobilky, a sice silničním Bugatti Chiron a okruhovým Bugatti Divo.

Auto je také stěžejní z hlediska designu – právě jeho formou chladiče ve tvaru podkovy se inspirovaly všechny ostatní modely až do dnešních dní – tato verze byla tehdy považována za nejvíce esteticky vydařenou, a už zůstala. Takže Type 35 je vlastně pro Bugatti něco, jako modely E30 nebo E24 alias „Žralok“ pro BMW.

Jeho řadový osmiválec neměl příliš práce se 720 kg těžkým, respektive lehkým autem, a tak byl Type 35 nesmírně hbitý. Výkon byl zpočátku slušných 90 koní, posléze po zvýšení objemu na 2,3 l se pohyboval v rozmezí 128-138 koní.

Tento dražený model sice nebude jezdit tak rychle, ale dost možná bude jezdit se stejnou vervou a grácií. A i když jeho 36voltový motor zvládne rychlost jen 22 km/h, nechybí kvalitní lak, plně funkční přístrojová deska, klasický dřevěný volant a kožené čalounění sedadel, tedy možná spíš sedátek. V „závodním“ tempu vydrží okolo dvou hodin, poté potřebuje „zajet do boxů“ nabrat trochu šťávy, jak se říká. K autíčku je nejen nabíječka, ale i klíčky (!), a za odhadovanou cenu 8 až 12 tisíc eur (205-308 tisíc korun) je to malá, avšak krásná pocta závodní legendě.

Načítám