Hlavní obsah

Kradou se závodní auta a motorky? A jaké mají zabezpečení?

Foto: Orion - Moto Racing Group

Nemají zámky ani běžné zapalování, kam byste museli zasunout klíček. Že by měla alarmy? Tak na to rovnou zapomeňte. Místo toho mají auta na Dakaru odnímatelné volanty a bateriové odpojovače. No a některé i skryté GPS nebo satelitní vyhledávání. U motorek je to trochu horší, ale ani tam nejsou jejich krádeže na denním pořádku.

Článek

Jestli vám přijde divné, že drahá závodní auta nemají žádné zabezpečení, tak vězte, že to má hned tři důvody. Jsou to na zakázku stavěné speciály, které jsou v celku neprodejné a když by je někdo rozebral na díly a pokoušel se je prodat, tak i tohle se v relativně malé komunitě závodníků a mechaniků rychle rozkřikne. Druhá věc je hmotnost a poruchovost. Je to vlastně zbytečný díl.

Foto: MP-Sports

Závodní speciál Ford Raptor, se kterým jede Martin Prokop, je v podstatě neprodejná věc

A do třetice - jde o pečlivě střežené kousky, které odpočívají v dílnách, klimatizovaných garážích a i na závodech se kolem nich pořád někdo motá.

Zajímám se o motorsport víc než dvacet let a nevzpomínám si, že by někomu z mých známých ukradli závodní auto. Zmizely basy s nářadím, kola nebo nějaké díly. Vlastně závodní auto jednou zmizelo, ukradli Fabii R5 přímo na Barumce, kde si ji půjčil fanoušek, který se s ní chtěl svézt. O pět dní později se auto ale našlo.

„Jednou mi na závodech v Itálii na závodech zmizel volant,“ vzpomíná Vladimír Vitver z náchodského týmu SVC, který startuje v seriálu Mistrovství Evropy v závodech do vrchu. „Doteď nevím, jestli mi ho ukradl nějaký poberta, soupeř, nebo ho potřeboval nějaký fanoušek.“

Foto: SVC Group

Vitver dodnes netuší, kdo mu ukradl volant z jeho závodního Audi TT

Ani tým Martina Prokopa MP-Sports tenhle problém nikdy neřešil. „Naštěstí, samozřejmě,“ říká šéfinženýr týmu Ivan Matoušek. „Hlídáme si naši techniku jako oko v hlavě a u všech našich aut jsou finty, jak zajistit, aby s nimi nikdo nemohl odjet. Upřímně si nemyslím, že by třeba Shreka někdo dokázal ukrást, navíc je to neprodejná věc, a to i díly z něj.“

Na okruzích se závodní auta opravdu neztrácí, příležitostně snad jen nějaké věci, ale i tam může často spíš jít „jen“ o suvenýr. „Auta jsou zavřená v boxech, jezdí, nebo je máme na střežené dílně,“ říká Martin Šípek, šéfmechanik závodního týmu Hello Titty Racing, se kterým jsem jezdil vytrvalostní závody a pak sérii VLN.

„Pro běžného smrtelníka je závodní auto úplně k ničemu, nejspíš by ho ani neuměl nastartovat, natož se s ním rozjet.“ Přesto i on a další týmy čím dál tím častěji používají pro svoje auta chytrá vyhledávací zařízení, která jsou miniaturní a dobře schovaná.

Foto: Hello Titty Racing

Závodní auta jsou buď na trati, v boxech, nebo ve střežených dílnách

Na závodech, jako je Dakar, je ale riziko krádeže podstatně větší. Snad všichni fanoušci Dakaru si vzpomínají na přepadení tatrováckých posádek v roce 1998, kdy banditi s jedním autem zmizeli do pouště a to už se nikdy nenašlo. Pořadatelé o tomto tématu nechtějí vůbec mluvit, ale pravda je taková, že bivaky jsou zajištěné tak, že odtud se závodní motorkou nebo autem určitě nepozorovaně nezmizíte.

„V závodě bych se o stroje ani tak nebál, jako spíš třeba na lodi, nebo v přístavu,“ říká Ervín Krajčovič z týmu Orion - Moto Racing Group, který má na Dakaru dvě motorky a jednu čtyřkolku. „Stalo se, že se nám někdo dobýval do doprovodných aut, a tak máme ve všech našich strojích rádiové a satelitní vyhledávání společnosti Sherlog Technology. Díky tomu neustále víme, kde jsou a co se s nimi případně děje. V doprovodných autech to běží pořád, v závodních strojích během transportu na start a zpět do Česka.“

Foto: Orion - Moto Racing Group

Hlídají si nejen závodní stroje, ale i doprovodná auta. Tam je riziko výrazně větší

Varování: Tento článek není v žádném případě návodný. Závodní auto je vám k ničemu, díly taky. A mechanici jsou ostří hoši, kteří umí použít montpáku, kladivo či letlampu hned na několik různých způsobů.    

Načítám