Článek
Jestli vám přijde divné, že drahá závodní auta nemají žádné zabezpečení, tak vězte, že to má hned tři důvody. Jsou to na zakázku stavěné speciály, které jsou v celku neprodejné a když by je někdo rozebral na díly a pokoušel se je prodat, tak i tohle se v relativně malé komunitě závodníků a mechaniků rychle rozkřikne. Druhá věc je hmotnost a poruchovost. Je to vlastně zbytečný díl.
A do třetice - jde o pečlivě střežené kousky, které odpočívají v dílnách, klimatizovaných garážích a i na závodech se kolem nich pořád někdo motá.
Zajímám se o motorsport víc než dvacet let a nevzpomínám si, že by někomu z mých známých ukradli závodní auto. Zmizely basy s nářadím, kola nebo nějaké díly. Vlastně závodní auto jednou zmizelo, ukradli Fabii R5 přímo na Barumce, kde si ji půjčil fanoušek, který se s ní chtěl svézt. O pět dní později se auto ale našlo.
„Jednou mi na závodech v Itálii na závodech zmizel volant,“ vzpomíná Vladimír Vitver z náchodského týmu SVC, který startuje v seriálu Mistrovství Evropy v závodech do vrchu. „Doteď nevím, jestli mi ho ukradl nějaký poberta, soupeř, nebo ho potřeboval nějaký fanoušek.“
Ani tým Martina Prokopa MP-Sports tenhle problém nikdy neřešil. „Naštěstí, samozřejmě,“ říká šéfinženýr týmu Ivan Matoušek. „Hlídáme si naši techniku jako oko v hlavě a u všech našich aut jsou finty, jak zajistit, aby s nimi nikdo nemohl odjet. Upřímně si nemyslím, že by třeba Shreka někdo dokázal ukrást, navíc je to neprodejná věc, a to i díly z něj.“
Na okruzích se závodní auta opravdu neztrácí, příležitostně snad jen nějaké věci, ale i tam může často spíš jít „jen“ o suvenýr. „Auta jsou zavřená v boxech, jezdí, nebo je máme na střežené dílně,“ říká Martin Šípek, šéfmechanik závodního týmu Hello Titty Racing, se kterým jsem jezdil vytrvalostní závody a pak sérii VLN.
„Pro běžného smrtelníka je závodní auto úplně k ničemu, nejspíš by ho ani neuměl nastartovat, natož se s ním rozjet.“ Přesto i on a další týmy čím dál tím častěji používají pro svoje auta chytrá vyhledávací zařízení, která jsou miniaturní a dobře schovaná.
Na závodech, jako je Dakar, je ale riziko krádeže podstatně větší. Snad všichni fanoušci Dakaru si vzpomínají na přepadení tatrováckých posádek v roce 1998, kdy banditi s jedním autem zmizeli do pouště a to už se nikdy nenašlo. Pořadatelé o tomto tématu nechtějí vůbec mluvit, ale pravda je taková, že bivaky jsou zajištěné tak, že odtud se závodní motorkou nebo autem určitě nepozorovaně nezmizíte.
„V závodě bych se o stroje ani tak nebál, jako spíš třeba na lodi, nebo v přístavu,“ říká Ervín Krajčovič z týmu Orion - Moto Racing Group, který má na Dakaru dvě motorky a jednu čtyřkolku. „Stalo se, že se nám někdo dobýval do doprovodných aut, a tak máme ve všech našich strojích rádiové a satelitní vyhledávání společnosti Sherlog Technology. Díky tomu neustále víme, kde jsou a co se s nimi případně děje. V doprovodných autech to běží pořád, v závodních strojích během transportu na start a zpět do Česka.“
Varování: Tento článek není v žádném případě návodný. Závodní auto je vám k ničemu, díly taky. A mechanici jsou ostří hoši, kteří umí použít montpáku, kladivo či letlampu hned na několik různých způsobů.