Článek
Koroze není u moderních aut minulostí. I přes zlepšování technologických postupů jsou velkosérioví výrobci tlačeni obchodní politikou, takže na autech do jisté míry šetří. Marže jsou poměrně malé, výroba musí běžet rychle. Používají se tedy klasické plechy (ocel je stále nejlevnější materiál pro výrobu auta, pokud chcete zachovat pevnost) a ty logicky podléhají působení vnějších vlivů. Ochrana proti korozi, nejčastěji pozinkováním, ale není trvalá a plech stejně jednou zrezne. Zpravidla kvůli vnějšímu poškození.
„Kvalita ochrany plechů se za posledních 30 let výrazně zlepšila. Proto můžou vozy Škoda nabízet záruku 12 let na prorezivění. Ale mechanickému poškození neodolá žádný nástřik,“ říká Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika
Proto vidíme, že nejprve začínají i na celkem kvalitních autech reznout místa, která jsou nejvíce vystavena vnějším vlivům, odletujícímu štěrku a neopatrným řidičům. Zpravidla tedy kapota, blatníky a prahy. Kamínek naruší antikorozní ochranu a rez začne v kovu hlodat jako oranžový mor. Polétavá rez je pak pro karoserii stejný strašák jako pro mnoho lidí dnes koronavirus.
Bude ještě dlouho trvat, než výrobci vymyslí ekonomicky smysluplnou masovou výrobu uhlíkových kompozitů nebo jiných materiálů. Vždyť i hliníková Audi jsou pro velkosériovou výrobu ekonomicky nevhodná. Odlišné materiály pak mají plno technických (a technologických) omezení. Lidová auta budou zkrátka ještě mnoho let z oceli a nic jiného než prevence a údržba je před korozí chránit nebude.
Důležitá je pravidelná kontrola
Možná máte někdy pocit, že tzv. „servisní prohlídka“ je jen další způsob, jak z vás vyrazit ve značkovém servisu peníze navíc. Jak jste ale mohli alespoň rámcově vidět v nedávném článku o ojeté Fabii s nájezdem 320 000 km, poměrně rozsáhlý seznam prací, které nemají za cíl nic jiného, než odhalit rodící se problém a ten včas začít řešit.
„Při včasném zákroku může autorizovaný servis opravit poškozený díl tak, aby bylo možné zachovat tovární záruku. Když se objeví jakékoli mechanické poškození laku (od kamínků, větví, atd.) nebo dokonce již první náznaky rzi, není na co čekat,“ upřesňuje Karel Starý
Právě stav karoserie a podvozku je nedílnou součástí takové kontroly a servisy hledají poškozená místa, kde může auto začít reznout. Výrobci ostatně podmiňují záruku (někdy i dvanáctiletou) proti korozi právě pravidelnými kontrolami. Moderní auta možná nereznou na první pohled, ale na podvozcích umí oranžový mor hlodat velmi rychle i u relativně nových aut.
Nemyslete si, že automobilkám nejde o dobrou pověst. Nejhorší pro ně je, když se v médiích začnou šířit pověsti o totálně zrezlých autech, a že se v jejich vozech při nehodách zabíjejí lidé, protože byl vůz prorezlý a neochránil posádku.
Vybírejte místo, kde parkujete
Divili byste se, jak moc záleží na tom, kde auto odstavíte. Nejhorší je dlouhodobé parkování ve vlhké trávě, v blátě a podobně. Že si nemůžete vybírat? Právě proto byste měli včas přistoupit k preventivním opatřením, aby prostě vaše auto náročnější podmínky zvládalo lépe.
Paradoxně není ani moc dobré v zimě uklízet auto obalené břečkou (a solí) do vyhřáté garáže, kde pak sůl rychleji hlodá. To je lepší nechat auto stát přes noc venku na mrazu. Do garáže dávejte jen auto očištěné, ale chápeme, že ne každý má před vjezdem do garáže vlastní myčku s možností čištění podvozku.
Čistota, půl zdraví
Stejně, jako se kazí zuby, které si nečistíte, tak reznou víc i auta, která nemyjete. Díky stále se rozrůstající síti ručních myček můžete poměrně rychle a levně udržovat v čistotě nejexponovanější místa svého auta. Je nám jasné, že pucovat auto v zimě každý den se nikomu nechce, ale pravidelná očista zádveří, prahů, podběhů, lemů blatníků a vůbec míst, kam hadice s tlakovou vodou dosáhne, je i v omezené míře lepší než vůbec žádná.
Kde agresivní sůl není, nemůže škodit, takže nejen myjte, ale i ošetřete auto tak, aby se na něm špína s vlhkostí nedržely. Nejúčinnější jsou ochranné vosky, které se dají používat ve speciálním složení také na podvozek, nejen na karoserii. Speciální přípravky se používají i na ošetření dutin karoserie.
Právě skryté a nepřístupné dutiny bývají nejčastějším místem pozvolného postupování koroze, protože není jednoduché je udržovat v čistotě. Časem je ucpe prach, špína a zbytky listí, a pak se pod povrchem karosářských dílů a dílů podvozku drží vlhkost. V některých autech pak i slyšíte, jak tam šplouchá voda.
Odtokové kanálky je potřeba pravidelně čistit, aby měla voda jak odtékat. Existují ale firmy, které se přímo čištěním dutin a kanálků zabývají. Jsou na to speciální přípravky, kterými se nejprve dutiny zbaví nečistot, následně vysuší a pak opatří ochrannou vrstvou vosku. S tím je ale potřeba začít včas, protože korozí napadená místa budou reznout dál. Ta je pak potřeba opravit.
„Korozi je dobré předcházet pravidelnými kontrolami a plnohodnotnou péčí. Automobily jsou během roku vystaveny velmi náročným podmínkám a to se podepisuje i na stavu karoserie. Stejně jako doporučujeme co nejrychleji opravit lak odřený posypovým štěrkem, doporučujeme i další úkony, například kontrolu průchodnosti odtokových kanálků. Každý provozovatel osobního automobilu by měl dbát i na preventivní péči a údržbu, proto je dobré dodržovat pravidelné servisní prohlídky a ideálně nechat vůz kontrolovat i při přezouvání pneumatik,“ vysvětluje Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika.
Zakročte včas
Je až s podivem, že korozi v počínající fázi skoro nikdo neřeší, i když právě její začátek je doba, kdy se dá ještě zabránit velkým a drahým škodám. Lehce zasažená místa se dají zpravidla opravit a ošetřit tak, aby rez nepostupovala. Nejprve je potřeba najít původ problému, například pokud jsou ucpané odtokové kanálky a dutiny. Takže je nutné je důkladně vyčistit a najít všechny napadené plochy.
Pak přijde ke slovu broušení až na zdravý základ, tedy čistý plech. Místo se musí tzv. vyfoukat, používá si i odrezovač. Hlavní je pak ošetřované místo úplně vyhladit. Po přebroušení se nanáší speciální tmel a až pak se nastříkává plnič. Teprve potom se opravované místo znovu stříká barvou a lakem.
Raději vyměnit než vařit
Samozřejmě záleží, v jakém stádiu už koroze je a někdy je už lepší měnit celý díl, ať už karoserie nebo podvozku. Hlavně pomocné podmotorové rámy a třeba zadní nápravnice, pokud nejsou z hliníku, reznou velmi rychle. Tady už obvykle dodatečný nástřik nepomůže, pokud koroze významně pokročila a narušila celistvost dílu. Jediným řešením bývá výměna celku, což samozřejmě není nic levného. I kdybyste chtěli zkusit nápravu nebo pomocný rám alespoň opískovat a znovu barvit a lakovat, stejně ho musíte sundat.
Pro karosářské díly platí to samé, protože někdy už je rozsah prací tak velký, že je ekonomicky výhodnější je vyměnit. Nejhorší je to ale tehdy, když je korozí napadená nosná část konstrukce vozu. Tady už se dostáváme na hranici ekonomické návratnosti takové opravy a smysl to má snad jen u veteránů nebo aut, ke kterým máte citový vztah. Nic ve zlém, ale vyvařovat starý střep bez historické a morální hodnoty nemá smysl. Motor a převodovku prodáte na díly a zbytek pohltí lis kovošrotu.
Obvykle je totiž nutné auto úplně kompletně odstrojit včetně interiéru a to je práce pro skutečné nadšence na dlouhé týdny a měsíce. Kdo někdy renovoval veterána, ví moc dobře, co je to za práci a kolik to stojí. Náklady na takové renovace se pohybují ve stovkách tisíc korun a skutečně mají smysl jen u historicky ceněných vozů.