Článek
Co indikuje rozsvícená kontrolka motoru? Můžete mi někdo poradit význam teploměru ve vodě? Nevím si rady, na přístrojové desce se objevil obrázek lahve a klíče, pomůžete? Tak přesně tyto a podobné otázky už nebudete muset nikomu pokládat, protože vám na mě odpovíme my. Začíná náš krátký seriál, který dnes odhalí procesy týkající se chodu pohonného ústrojí.
Upozornění: Zobrazujeme obecnou podobu kontrolek, grafika kontrolky ve vašem voze se může mírně lišit.
Kontrolka baterie
Kontrolka baterie: červený indikátor značí, že se při nastartovaném motoru 12voltová baterie nenabíjí. Je-li kontrolka žlutá, znamená to nízkou kapacitu, kterou postačí obnovit jízdou.
Kontrolka motoru
Kontrolka motoru: tomuto piktogramu se lidově přezdívá grilované kuře, vrtulník, ponorka nebo jednoduše kontrolka motoru. Jde však o ukazatel závady v systému řízení emisí, což může být prkotina typu odvětrávání palivové nádrže, ale také závažnější porucha (významně) ovlivňující chod pohonné jednotky. Diagnostika vás v tomto případě nemine.
Kontrolka žhavení: svítící, respektive blikající kontrolka značí závadu v systému řízení (obvykle dieselového) motoru. Dost často se tato indikace pojí s nouzovým režimem, kdy má pohonná jednotka redukovaný výkon.
Kontrolka EPC: jde o závadu v řízení benzinového motoru, v podstatě podobný případ jako u aktivní chybové kontrolky žhavení, tedy i zde hrozí takzvaný nouzový režim.
Varování: trojúhelník s vykřičníkem uprostřed poukazuje na další nespecifikované závady kolem motoru, stupňované podle barvy, tedy žlutá = varování, červená = vážné ohrožení. Zde je zpravidla nutné navštívit příslušný servis.
Stop/start: písmeno A v „kroužku“ hlásí stav technologie stop/start. Je-li aktivní, obvykle se objevuje v zeleném (motor stojí) či bílém zbarvení, je-li však kontrolka žlutá a přeškrtnutá, nejsou splněny podmínky pro spuštění systému nebo došlo k ruční deaktivaci systému.
Úsporný režim: u vozidel koncernu VW značí piktogram eco se zavinutou šipkou situace, kdy motor cíleně pracuje se dvěma odpojenými válci anebo běží na volnoběh vlivem přepnutí automatické převodovky do režimu jízdy setrvačností.
Filtr pevných částic: žlutý obrázek výfuku s podivnou krabičkou a kolečky uvnitř? Jde o všemi „milovaný“ filtr pevných částic, který si říká o regeneraci kvůli zanesení. Níže najdete pár tipů, jak na to:
- čištění se provádí nejméně 15 minut dlouhou jízdou
- u manuálů jeďte na čtvrtý nebo pátý rychlostní stupeň
- u automatů na režim D nebo S
- držte rychlost na hodnotě nejméně 70 km/h
- otáčky motoru by měly být v rozmezí 1 800 až 2 500 ot./min.
Palivo: svítící piktogram palivového stojanu indikuje jízdu na rezervu a nutnost doplnit pohonné hmoty. Pokud je na konci vyobrazeného stojanu elektrická zásuvka, elektromobil si tím říká o doplnění energie.
AdBlue: kontrolka lahve s kapalinou značí jediné, a to nutnost doplnění roztoku močoviny. Tato povinnost se netýká vozidel s benzinovými motory, hendikep v podobě dalšího systému na redukci emisí vyhrály výhradně diesely. Jestliže se u kontrolky zjeví ještě stranový klíč, po vypnutí motoru už nebude možný opětovný start, dokud nebude příslušná nádrž na AdBlue doplněna.
Kontrolka oleje a teploty chladicí kapaliny
Kontrolka oleje: jestliže se ikona olejničky zjeví ve své červené formě, znamená to malér – problém s tlakem (hladinou) motorového oleje, a tudíž důrazné doporučení nepokračovat v jízdě a rovnou zamířit do odborného servisu. Je-li kontrolka žlutá, postačí jen vyhledat servis.
Kontrolka teploty chladicí kapaliny: červený teploměr ponořený do vody vyzývá ke kontrole stavu chladicí kapaliny, jejího množství a teploty. V každém případě po rozsvícení této kontrolky vozidlo ihned bezpečně odstavte a zjistěte, kde je zakopaný pes. Je-li kontrolka modrá, vůz vás pouze informuje o nízké teplotě chladicí kapaliny. Po jejím zahřátí piktogram zmizí.
Kontrolka převodovky
Ozubené kolo červené: převodové kolo s vykřičníkem uprostřed zvěstuje buď přehřátou, nebo vadnou převodovku. Jestliže nepomůže okamžitá odstávka vozu a vychladnutí samotné převodovky, je opět nutná asistence servisu.
Ozubené kolo žluté: v tomto případě bavíme o (lehčí) závadě na převodovce a o nouzovém režimu, přičemž zde není nutno vozidlo okamžitě odstavit, ale lze s velkou opatrností dojet/pokračovat v jízdě.
Kontrolka řízení: svítí-li na přístrojovém štítu žlutá nebo červená ikona volantu, indikuje to závadu na servořízení, a to částečnou či úplnou. Řešení? Zkuste nejprve vypnout zapalování, znovu nastartovat a ujet krátkou vzdálenost. Pokud ani tehdy varování nezhasne, musíte do servisu. Jiná věc je, pokud červený volant bliká – tehdy došlo k závadě na zámku volantu a je doporučená okamžitá odstávka automobilu a vyhledání odborné pomoci.
Tak to byla první část zaměřená na veledůležité pohonné ústrojí. Příště zacílíme na neméně podstatná varovná/informativní hlášení týkající se brzdového systému a osvětlení, tak zůstaňte naladěni na naši notu, protože už brzy odkryjeme další část tajemství automobilových kontrolek.