Článek
Už je to jisté, konec spalovacího motoru se definitivně blíží. Počínaje rokem 2030 se postupně stane velmi těžké a následně možná zcela nemožné pořídit si v Evropě nové auto poháněné pouze spalovacím motorem. Může za to vedle společního tlaku Evropské unie na snižování emisí v dopravě především individuální rozhodnutí některých států – konkrétně jmenujme Dánsko, Nizozemsko, Velkou Británii, Rakousko, Belgie, Řecko a další…
Poznačte si v kalendáři
2030 – předpokládaný konec prodeje nových aut poháněných spalovacím motorem, dále jen plug-in hybridy (PHEV) a elektromobily (EV)
2035 – předpokládaný konec prodeje nových aut poháněných plug-in hybridním ústrojím, dále jen elektromobily (EV)
Je to sice k vzteku, ale vše k tomu stále víc směřuje, takže bychom to měli vnitřně přijmout jako fakt. Automobilky už to tak berou a celá řada z nich už ohlásila konkrétní termín kompletního přechodu k elektromobilitě: značky Volvo, Ford a Bentley se zavázaly k roku 2030, Jaguar dokonce již k roku 2025. Dává to smysl – nač vyvíjet a vyrábět auta, která na důležitém evropském trhu neprodáte?
Není to tak daleko, jak si myslíte
Píšeme rok 2021, takže si na 2030 si počkáme, že? No, ne tak docela. S průměrnou délkou modelového životního cyklu kolem sedmi let se auta, která budou muset být prodejná i po roce 2030, začnou na trhu objevovat už za dva roky. Čili konvenční auta, která přijdou na trh v nejbližší době, jsou poslední generací s klasickým spalovacím motorem.
Energetické společnosti (a další firmy) se proto bleskově chytily této obrovské příležitosti a budují síť dobíjecích stanic, protože už brzy se kolem nich bude realizovat obrovský byznys. Taky zákazníci nejsou zase tak váhaví, jak se automobilky zpočátku bály – Tesla buduje nové továrny po celém světě a každý rok trhá výrobní rekordy, poptávka po elektrických novinkách například od Porsche (Taycan), Volkswagenu (ID.3 i ID.4) nebo Hyundai (Ioniq 5) dalece předčila očekávání a továrny ani nebudou stíhat pokrývat objednávky. Že je elektromobilita budoucnost? Kdepak, už se to skutečně děje! A bohužel znamená poslední hřebík do rakve pro spalovací motory…
Je to opravdu konec?
Spalovací motor je tak důležitá pohonná jednotka, že nejspíš nikdy zcela nevymře – pro mnoho aut jakožto pracovních nástrojů a v mnoha vzdálených oblastech je to stále jediná použitelná varianta. Nikdo také pravděpodobně nebude omezovat prodej ojetin, takže auto se spalovacím motorem budete moci sehnat z druhé ruky. Nebo prostě pečujte o to, co vám stojí v garáži, abyste mu prodloužili život.
Byly tu s námi více než sto let a postupem času díky neutuchajícímu technickému vývoji se z dýchavičných, hlučných, poruchových a kouřících „pekelných strojů“ staly výkonné, tichoučké a spolehlivé jednotky, jejichž zplodiny jsou čistší než vzduch v některých metropolích. Kdo by byl řekl, že na pohon rodinného auta bude stačit litrový tříválec dopovaný turbodmychadlem, který se spokojí s nějakými pěti litry benzinu na sto kilometrů? Kdo by řekl, že diesely budou sametově jemné a vystačí si s nějakými čtyřmi litry paliva? Kdo by řekl, že nejvýkonnější auta budou mít vysoko přes tisíc koní, a přitom s nimi budete moci jezdit po nákupech? Skutečné technické zázraky! Bohužel ani to spalovacímu motoru život neprodlouží.
Rád bych vám řekl, že spalovací motor odchází na vrcholu sil, ale nebyla by to tak docela pravda. Poslední emisní normy ho přidusily, jak to jen šlo – letargické odezva na plyn, vysoká setrvačnost, dlouhé převody… to a mnoho dalšího kazí řidičský zážitek ve jménu nižších emisí. Ani motory sportovních aut už nejsou tak divoké a nespoutané, jako bývaly. Chystaná norma Euro 7, která vejde v planost v roce 2025, je přidusí ještě o pořád kus víc. Nakonec budeme ještě rádi, když rok 2030 dá spalovacímu motoru ránu z milosti, aby víc netrpěl.
Upřímně, pro obyčejná auta bude elektrický pohon vysvobozením – přeplňované tříválce nikomu vážně chybět nebudou. Ale uječené výkonné čtyřválce, sametové šestiválce, burácivé osmiválce, pekelné desetiválce nebo lahodné dvanáctiválce, tak ty mi budou hodně chybět. Jejich předení a jemné chvění na volnoběh, mechanický lomoz a spoutaný hněv na plný plyn, ta dokonalá souhra všech mechanických částí připomínající živý organismus… tak po té budu hodně tesknit, až budu jen s tichým bzučením plout po silnici.
Ale já mám plán – šetřím si na Mustanga s poctivým V8 na víkendové projížďky, který bude krásnou připomínkou starých dobrých časů. Pokud tedy toužíte po nějakém autě s pořádným motorem, už moc neotálejte, vezměte úspory a kupte si ho. Je jedno, jestli bude mít pod kapotou přeplňovaný čtyřválec nebo masivní dvanáctiválec… hlavně, ať umí pořádně zatáhnout a ať pod plynem řve tak, že vám bude běhat mráz po zádech. Kupte si ho, prolijte mu benzin chřtánem a poslouchejte tu symfonii pístů, vaček, ojnice, řetězů a dalších mechanických součástí. Už brzy to bude jen ozvěna dávné historie…