Hlavní obsah

Mercedes prodal 50 % akcií značky Smart do Číny

Foto: Smart

Smart Forease+

Automobilové trhy celého světa doslova válcují modely typu SUV. Zákazníci prakticky nic jiného nechtějí, což znamená, že na jiné modely značkám nezbývá dost peněz. V případě Mercedesu to chvíli vypadalo, že kvůli tomu bude muset pohřbít značku Smart. Naštěstí se našel investor, který ji zachrání.

Článek

Smart je na trhu od roku 1994 a od té doby se specializuje na opravdu malá, městská auta (první generaci svého známého dvoumístného vajíčka na kolech představil v roce 1998). A až doposud byl se svou nabídkou celkem úspěšný – ostatně, své modely nabízí dokonce na 40 trzích po celém světě. Tím se nemůžou pochlubit ani mnohé větší a zaběhlejší značky! Ačkoliv se automobilky snaží zákazníkům podsouvat fakt, že malá auta do města jsou stylová a velmi moderní, mnozí z těch, kteří si takové auto nakonec třeba i koupí, jdou úplně jiným směrem. V kurzu jsou SUV a crossovery, což se na prodejích malých aut hodně podepisuje.

Foto: Smart

Design Smartu se za těch 20 let pozměnil, základní koncept však zůstává stejný

A podepsalo se to i na Smartu, který patří koncernu Daimler AG. Na letošním autosalonu v Ženevě Smart ukázal velké elektromobilní plány a tvářil se, že je vše v naprostém pořádku, ale pod pokličkou to už bublalo. Vyrojily se totiž spekulace, že koncern už nechce dále dotovat malou značku, která nevydělává.

Vlastně to není poprvé, co měl Smart nahnutý osud. Už před příchodem současné generace (2014) se rozhodovalo o budoucnosti značky, a kdyby se tehdy do věci nevložil Renault, s jehož Twingem sdílí současný Smart fortwo i forfour „vnitřnosti“, nejspíš by už zavřeli krám. Na veřejnost dosud nepronikly zprávy, proč ve spolupráci nepokračují obě firmy i nadále – jestli to moc nefungovalo (ať už technicky nebo ekonomicky), nebo Daimler prostě jen hledá silnějšího partnera pro elektrifikaci nových modelů.

Na stole tak znovu byla varianta ukončení činnosti značky nebo nalezení nového obchodního partnera. Naštěstí vám můžeme potvrdit, že to dopadlo dobře a Smart pokračuje dál. Daimler totiž oficiálně oznámil, že prodal 50% podíl značky Smart čínské společnosti Geely, která se specializuje hlavně na elektrická auta. Mimochodem, Geely už vlastní značky Volvo, Polestar nebo Lotus a je od loňského nákupu 10 % akcií také významným podílníkem Mercedesu.

Zástupci obou společností se dohodli, že budou vyvíjet nové městské elektromobily, které budou zaujímat místo v segmentu B. A to jsou odvážná slova, protože právě segment B je nabitý velmi úspěšnými modely jako je Volkswagen Polo nebo třeba Renault Clio. Jejich cílem je zákazníkům nabídnout moderní a zcela bezemisní vozy, které splní jak komfortní, tak emisní a bezpečnostní standardy. Design bude mít na starosti Mercedes, zatímco o techniku se postarají Číňané. Nové modely budou prodávány v první fázi hlavně v Číně, nicméně počítá se s tím, že brzy proniknou na globální automobilový trh.

Nové modely této spolupráce budeme moci poprvé spatřit už v roce 2022. Než se tak ale stane, bude Daimler pokračovat ve výrobě současné generace modelů Smart ve svých továrnách ve Francii a Slovinsku. Až zde výroba Smartů skončí, využije továrny Mercedes, který zde bude vyrábět malé elektromobily.

Načítám