Článek
Strašidelný losí test švédské Teknikens Värld je často spojen s převracením SUV nebo poškozením pneumatik. Cílem těchto zkoušek je vyhodnotit schopnost vozidla manévrovat kolem náhlé nebo neočekávané překážky.
Právě proto se testu vzniklému ve Švédsku říká losí – simuluje situaci, kdy se bude muset vůz náhle vyhnout velkému zvířeti ve vozovce. Prudký vyhýbací manévr drsně prověří dynamické schopnosti vozidla, a díky tomu je možné zjistit, jestli nehrozí převrácení vozu nebo sražení kuželu. Což v reálném světě může znamenat kolizi.
Škoda Superb kombi do zásuvky si při rychlosti 65 kilometrů za hodinu pouze škrtla o kužel a shodila ho, ovšem ukázala nedotáčivost při vstupu do úhybného manévru a přetáčivost při jeho dokončení. Při vyšších rychlostech nad 70 km/h už potom nebyl řidič (pro eliminaci lidského faktoru probíhal test se dvěma různými řidiči) schopen krotit vlající záď, která je přitom zatížena bateriemi pro elektrický pohon. Na testy v různých rychlostech se můžete podívat na videu níže.
Volkswagen si vedl o něco lépe než Škoda, ale přesto nešlo o ohromující výsledek. Stejné vlastnosti nedotáčivosti při vstupu a přetáčivosti při výstupu byly vidět také na Passatu. Se všemi těmito nešťastnými chybami při manipulaci mohl Volkswagen úspěšně dokončit kurz rychlostí 70 kilometru za hodinu, tedy stejně jako Superb. Teknikens Värld však stanovuje hranici na 72 km/h – pokud auto projede manévrem v této rychlosti, testem prošlo.
Mnozí namítnou, že tímto trpí všechny velké vozy, ale na videu se můžete podívat ještě na Peugeot 508, který zvládl test v rychlosti 78 kilometrů za hodinu, nebo na Mercedes-Benz třídy C, který se imaginární překážce vyhnul v rychlosti 74 kilometrů za hodinu.
Škoda Superb iV a Volkswagen Passat GTE zkrátka dojíždí na hmotnost a tvar kombi karoserie, které jsou v losí krizi nevýhodné. Na druhou stranu, byť ani jeden z vozů testem oficiálně neprošel, nejedná se vyloženě o malér. V losím testu už se objevili i horší hříšníci, třeba Jeep Grand Cherokee zničil při těchto testech několik předních pneumatik, a to už je vážně do nebe volající malér.
Podle Teknikens Värld je při losím testu bezpečnější nedotáčivé auto. Nedotáčivost vás sice v závodech zpomaluje, ale na silnici se lépe kontroluje. Pokud se vám utrhne záď a vy včas nezareagujete, dostáváte se do náruče osudu a míru průšvihu ovlivní už jen brzdy.