Hlavní obsah

Koncern VW diktuje: Škoda dostupnější, Seat prémiovější

Foto: Volkswagen Group

Koncern Volkswagen má pod svými křídly dnes již dvanáct značek, které si více nebo méně lezou do zelí. V budoucnu je proto chce svým zaměřením ještě více diferencovat, aby přesně cílily na ty správné zákazníky. Co to bude znamenat pro jednotlivé značky?

Článek

Mít v košíku hned několik podobných značek je úžasná výhoda – podělí se o vývoj a díly berou ze stejného skladu komponentů, což přináší obrovskou úsporu nákladů. Prostě mokrý sen všech firemních účetních. Jenže blízká příbuznost značek s sebou nese taky velké problémy.

Každý například ví, že Audi A1 je v jádru jen převlečené VW Polo, takže se zdráhá za něj zaplatit o třetinu víc. Spousta lidí si taky koupí Škodu Octavii, protože je větší než spřízněný VW Golf, i když ten je technicky a kvalitativně o trochu lepší. Nebo sáhnou po Seatu Leon, který je zase lacinější a má dynamičtější design. Pro marketéry je to noční můra…

Vedení koncernu Volkswagen se proto snaží značky odlišit, aby si navzájem tolik nekanibalizovaly zákazníky. Vlastně se o to snaží (více či méně úspěšně) už roky a hodlá v tom pokračovat. Michael Jost, ředitel VW pro produktovou strategii, totiž pro publikaci Automobilwoche potvrdil, že chce identitu značek v budoucnu ještě více diferencovat.

Foto: Cupra

Cupra brzy uvede řadu atraktivních modelů. Jak se to odrazí v nabídce Seatu?

„Seat by mohl nabídnout ještě emotivnější auta, jak ukazují jeho modely Cupra,“ vysvětluje Jost možný směr pro španělskou značku. To by mělo znamenat vyšší úroveň (a samozřejmě vyšší ceny) budoucích seatů s potenciálem konkurovat italské Alfě Romeo – přesně, jak si to kdysi přál vizionář Ferdinand Piëch.

S českou Škodou má koncern ale docela jiné plány. „Škoda by mohla naopak ještě lépe fungovat na trzích východní Evropy, kde zákazníci hledají především dostupnost a funkčnost,“ představuje Jost možnou budoucnost Škody. Cílem koncernu je získat zpět ztracené tržní podíly, které si pro sebe uzmuly značky Hyundai, Kia a Dacia.

Foto: Škoda Auto

Kamiq má styl, ale nemá ho zase tolik, aby zastínil VW T-Cross. Předčí ho však velikostí i praktičností několika řešení

Vlastně to pro Škodu není nic nového – vždy koncernu sloužila jako dostupná značka zaměřená na zákazníky, kteří nakupují spíš hlavou než srdcem. Dokazují to i současné modely, které excelují v praktičnosti a použitelnosti, ale stylu a kvality mají v takovém množství, které neohrožuje modely mateřského Volkswagenu. Ten je totiž považován za etalon, s nímž se ostatní poměřují.

Takže pokud sníte o tom, že Škoda postaví převratné auto, ze kterého se celý automobilový svět posadí na zadek, zapomeňte na to. Škoda bude i nadále vyrábět rozumná auta pro rozumné zákazníky. Což je vlastně dobře, protože jim to jde skutečně skvěle. Jen tak dál, Škodovko!

Načítám