Článek
Cíl je jasný: 80 % všech vozů Volkswagen Group bude v roce 2030 poháněných elektřinou. Přesně k tomu se zavázalo vedení koncernu na výroční konferenci Volkswagen Power Day a potvrdila to slova šéfa koncernu Herberta Diesse: „Elektromobilita vyhrála. Je to jediná cesta, jak rychle snížit emise. Proto se stává klíčovým pilířem strategie koncernu Volkswagen.“ Diess zároveň představil akční plán, jak tohoto cíle dosáhnout: získáním nezávislosti na dodavatelích baterií a snížením ceny moderních technologií.
Šest evropských gigatováren do roku 2030
Baterie jsou klíčovou komponentou elektromobilů a koncern Volkswagen si chce získat nezávislost na současných dodavatelích výstavbou vlastních továren, kde je bude kompletovat. Do roku 2030 jich má v Evropě vzniknout hned šest, každá s roční produkcí 40 GWh, celkem tedy 240 GWh – což by mělo pokrýt automobilovou produkci celého koncernu.
Polohu prvních dvou už známe – švédské město Skellefteå a německý Salzgitter a cílovým odběratelem budou továrny Volkswagenu. Další by mohla vzniknout pravděpodobně přímo ve Španělsku, aby zásobovala Seat. Jedna gigatovárna vyroste také na blíže neurčeném místě ve východní Evropě, možná přímo v Česku, na Slovensku nebo v Polsku – ta by pak měla zásobovat mladoboleslavskou Škodu a bratislavský výrobní závod VW. O pozici posledních dvou dosud nebylo rozhodnuto.
Baterie zlevní až o polovinu
Vedení koncernu si velmi dobře uvědomuje, že elektromobily musí rychle zlevnit, pokud mají v masovém měřítku uspět. „Naším cílem je snížit cenu a komplexitu baterií, a přitom zvýšit dojezd a výkon. Díky tomu se elektromobilita stane skutečně dostupnou a dominantní technikou pohonu,“ vysvětluje Thomas Schmall, koncernový šéf výzkumu a vývoje.
Koncept jednotné baterie (stejná velikost modulu, ale pro každý model může mít odlišné parametry) má pomoci srazit cenu na polovinu u laciných modelů, resp. alespoň o 30 % u dalších velkoobjemových modelů. Spolu s velkoobjemovým náběhem produkce dalších elektrických modelů by to mohlo výrazně snížit cenu vozů s elektromotorem na úroveň dnešních mainstreamových modelů.
Bez dobíjecí sítě to nepůjde
Dalším nutným předpokladem pro úspěch elektromobility je rozsáhlá síť výkonného dobíjení – a ani v této oblasti nemá VW Group nízké ambice. „Naším cílem je vybudovat největší vysokovýkonnou veřejnou nabíjecí síť na světě,“ potvrdil Herbert Diess. Do roku 2025 by tak ve spolupráci s partnery BP, Iberdrola nebo Enel mělo po celé Evropě být k dispozici 18 tisíc rychlonabíječek s výkonem 150 kW, což by mělo pokrývat zhruba třetinu celkové poptávky po nabíjení.
Vedle toho VW Group také intenzivně pracuje na vývoji revoluční nové generace baterií s pevným elektrolytem (označovaných solid-state baterie), která by měla umožňovat plné nabití za pouhých 15 minut. Nedávno VW v Salzgitteru také otevřel linku na recyklaci použitých baterií, která má mít výtěžnost procesu až 95 % vzácných kovů. Budoucnost tedy rychle nabírá obrátky…