Článek
Když to vezmeme od nejmenšího, představíme si Citroën AX Evasion. Ten pochází z roku 1988. Koncept je postavený ze základního třídvéřáku s pohonem předních kol a pětistupňovým manuálem. Benzínová čtrnáctistovka nabízí 64 koní a 113 Nm. Auto je pochopitelně větší, než standardní AX, a to zejména z hlediska výšky a délky. Narostla i hmotnost na výsledných 850 kg.
Auto bylo vlastně pětidveřovým kombíkem (existovala i třídveřová verze) se zvýšenou střechou. Dost připomínalo klasické CX Safari (i když bylo mnohem menší). Aby byla prostornost uvnitř opravdu větší, roztáhl se rozvor o 23 cm. Díky tomu dokázalo AX převézt až 7 pasažérů. Svým způsobem auto dávalo docela smysl, ale sériové výroby se nedočkalo. Citroën vyrobil jen dva exempláře a ty skončily v jeho sbírkách. Ovšem ne nastálo, nedávno byl jeden předmětem rozprodeje depozitáře muzea. Jméno Evasion pak Citroën použil u svého plnohodnotného MPV, které bylo sourozencem Peugeotu 806, Lancie Zety (kterou si nikdo nepamatuje) a Fiatu Ulysse.
Dalším zajímavým prototypem byl BX Break De Chasse Dyana z roku 1986. Ačkoliv jméno odkazuje na nástupce legendární kachny, model Dyane 6, tak s ním nemá tohle BX vlastně nic společného. Tohle BX bylo totiž Shooting Brake, tedy třídveřové nízké kombi. A Shooting Braky jsou přece sexy, ne? No, u BX to tedy platí, Bertoneho křivkám tahle změna tvarů vůbec neublížila. Ještě lépe vypadalo velice podobné kupé BX, které také vytvořil Heuliez.
Blíže realitě byl Citroën BX Break 19TRD Suréleve, který Heuliez postavil v roce 1988. Ten se sériovému BX ve variantě kombi podobá mnohem více. Je pětidveřový, pětimístný a s praktickým velkým kufrem. Jen střecha je zvýšená, takže toho nákladu zvládne pojmout ještě víc. Rozhodně si dovedu představit, že by se podobná verze setkala u řady zákazníků s větším pochopením, než ty předchozí.
Zmínku bych chtěl ještě věnovat konceptu Xantia Break 4x4 Buffalo. Ten byl poprvé představen v roce 1996. Stavěl jej i Heuliez, který měl na starostí výrobu klasických kombi modelů BX, XM a Xantia, ke spolupráci si vzal firmu FFD-Ricardo. Xantia Buffalo měla být luxusním nástupcem modelu BX s permanentním pohonem všech kol (nechyběl samosvorný diferenciál), hodně se dbalo i na bezpečnostní výbavu. A samozřejmě tu byl i hydropneumatický podvozek. Čalounění bylo vyvedeno v kombinaci kůže a kašmíru, aby navodilo patřičně luxusní dojem. Diesel o objemu 2,1 litru pod kapotou dosahoval výkonu 115 koní, na hmotnost 1485 kg relativně dostatečná hodnota.