Článek
Renault patří mezi průkopníky elektromobility i designu. Některé jeho výtvory mohly sice ve své době vzbuzovat údiv nebo rovnou posměšky, ale až časem se ukázalo, že šlo o revoluční řešení. Vzpomeňte si na Twingo, Avantime nebo Espace. Francouzský výrobce chtěl přivézt do Ženevy další zajímavý koncept, ale protože byl autosalon zrušen, zveřejňuje všechny informace i detaily již nyní.
Koncept jménem Morphoz v sobě mísí prvky SUV, kupé a limuzíny. Renault o něm říká, že „mísí atributy všech tříd do jedinečného designu optimalizovaného pro efektivitu a jednoduchost“. Takže tady máme crossover, který se chlubí umělou inteligencí, autonomní úrovní řízení číslo 3 a taky plně elektrickou hnací soustavou založenou na nové platformě CMF-EV, na které budou stát všechny budoucí elektrické renaulty. Tím nejzajímavějším je ale bezesporu schopnost se „dvěma režimy fyzicky a technologicky přizpůsobit potřebám řidiče“.
Jinými slovy, Renault Morphoz se může transformovat do dvou různých režimů: kratší verze City a delší verze Travel. V režimu City má Morphoz délku 4,40 metru s rozvorem 2,73 metru a je vybaven baterií 40 kWh, která nabízí dojezd až 400 km, což je dost pro každodenní městské a příměstské použití. V režimu Travel se Morphoz stává autem s délkou 4,80 metru a s rozvorem zvětšeným na 2,93 metru. To znamená nejen víc místa pro posádku, ale taky možnost osadit vozidlo baterií s větším dojezdem - jednotka Travel Extender má kapacitu 90 kWh a slibuje až 700 kilometrů na jedno nabití.
Teď vás nejspíš zajímá, jak proměna probíhá. Celý proces se odehraje na předem dané bateriové stanici, kde se vozidlo protáhne. Bateriový zásobník v podlaze pak pojme větší baterii, která se vymění za stávající. Řidič pak může zastavit na jiné stanici, větší baterku zase vrátit a auto s menší baterkou přeměnit na kratší městskou konfiguraci.
Toto řešení je chytré, a přestože má mnoho úskalí, reflektuje nejčastější požadavek řidičů, že chtějí mít jen jedno auto na všechno. Z průzkumů Renaultu přitom vyplývá, že na delších trasách tráví většina vozů sotva deset procent jízdního času.
Interiér konceptu Morphoz zaujme především futuristicky řešeným volantem s obrazovkou s úhlopříčkou 10,2 palce, která ukazuje všechny důležité informace o jízdě, ale také otočným sedadlem spolujezdce. Další displeje najdete na palubní. Jak již bylo řečeno, vůz umí sám jet po dálnici či v dopravních zácpách. Renault slibuje, že jen co to bude legislativně umožněno, dostanou autonomní řízení všechny jeho nové modely.
Jak se na Renault Morphoz koukáte vy? Je to jen bláznivý nápad, nebo skutečná revoluce?