Článek
Odpověď je prostá… Jellinek měl dceru Mercedes a nechal si její jméno napsat na bok auta, prý pro štěstí. A když vyhrál, lidé si pamatovali, že to byl Mercedes.
Ano, tenhle článek bude (trochu) o konceptu elektromobilu, ale dovolte mi na začátku výlet do historie. Emil Jellinek má sice česky znějící jméno, ale byl to rakousko-uherský podnikatel a diplomat. Šlo o syna vídeňského rabína a učence Adolfa Jellinka (narozeného v Drslavicích u Uherského Hradiště), ale narodil se v Lipsku a brzy po jeho narození se rodina přestěhovala do Vídně. Malý Emil nebyl zrovna vzorný školák, a i když mu rodiče platili doučování, ze školy ho opakovaně vyhodili. Bylo jasné, že tudy cesta nepovede… Tatínek, známý rabín, mu našel práci u železniční společnosti, ale odtud ho vyhodili také, neboť se přišlo na to, že organizuje noční vlakové závody.
Dlouhé prsty otce mu ale pomohly, aby se v pouhých devatenácti letech stal diplomatem v severní Africe, kde kromě politikaření taky začal obchodovat s tabákem. Vítr ho pak zavál do Vídně a následně na Francouzskou riviéru do Nice, kde se stal rakouským generálním konzulem. Kromě toho ale prodával drahá auta evropské smetánce, která na pobřeží jezdila trávit zimu.
Šlo mu to skvěle. Dokonce tak dobře, že si u Wilhelma Maybacha objednal jednorázově šestatřicet aut za 550 000 zlatých marek, přičemž Maybach mu jako bonus vyrobil i originální závodní auto, které si Jellinek sám navrhl. A ano, na bok mu pak nechal napsat jméno Mercedes!
Maybach byl ohromen, jak se auto povedlo, Jellinek pak sršel nápady, jak auta dál vylepšovat. Říká se, že si vše zapisoval na papírové manžety svých obleků a všechny poznatky pak nechával telegrafovat do Německa.
Jenže jeho příběh by vydal na mnohem víc odstavců (chcete si ho u nás přečíst celý?) a vás nejspíš zajímá ten koncept od Mercedesu, který na první pohled jasně připomíná Jellinkovo závodní auto, kvůli kterému jste ten úvod přetrpěli.
V době, kdy si Jellinek nechal postavit auto podle svého návrhu, připomínaly totiž ostatní vozy motorizované kočáry. Řidič seděl vysoko na kozlíku, sloupek řízení byl kolmo k zemi a spojený s přední nápravou, chladiče byly namontovány všude, kde se to zrovna hodilo. Jellinek chtěl ale naproti tomu auto, kde se bude sedět níž, které bude mít chladič logicky vpředu, a kde bude jezdec sedět uprostřed. Dá se říct, že navzdory mizernému vzdělání vymyslel moderní automobil.
A tento elektrický koncept Vision Mercedes Simplex nám to připomíná. Je sice pouhým designérským cvičením, ale uznejte sami, že vypadá dobře. Připomíná mladším generacím, že auta kdysi byla úplně jiná, než jaká znají dnes. Spolu s tím ale rovněž napovídá, že moderna se dá skloubit s historií.