Článek
S trochou nadsázky by se dalo říct, že závodní série Extreme E by v budoucnu mohla být takovým „Dakarem pro elektromobily“ – má schválení od FIA, jezdí se v odlehlých koutech světa a soutěžními speciály jsou upravené teréňáky, jen v tomto případě jezdí na elektřinu.
Extreme E – budoucnost terénního závodění?
Otázkou však je, zdali má tento prazvláštní závodní seriál šanci na úspěch. Pravdu ukáže až čas, ale dlužno podotknout, že k tomu má slušně nakročeno – zájem projevilo hned několik velkých jmen ze světa motorsportu jako například Jenson Button, Carlos Sainz, David Coulthard, Nico Rosberg a další.
Záležitost, o kterou bude většina benzinových nadšenců mít asi největší starost, je patrně zábava – bude vůbec zajímavé sledovat speciálně upravené off-roady s nezvykle tichými motory, jak překonávají desítky metrů vysoké duny a prohánějí se napůl zapomenutou krajinou? Třeba takový Jenson Button, mistr světa F1 z roku 2009, přiznal, že je to něco naprosto nového, ale zároveň neskrývá nadšení. „Je to trochu nový druh závodění pro každého z nás, ještě nikdy jsem nic takového nezažil. Je to jako z jiného světa,“ prohlásil 41letý Brit.
Najednou začíná dávat smysl, proč o soutěž projevila zájem i Cupra. Tento terénní koncept Cupra Tavascan Extreme E znázorňuje, jak bude vypadat jejich želízko v ohni. A přestože nemáme přesné údaje o výkonech, slíbili nám zrychlení na stovku za 4 sekundy, což je slušné. Zvláštností potom je, že místo karbonových panelů koncept využívá speciálně vyztužená lněná vlákna – ano, uhádli jste, je to v zájmu ekologie a udržitelnosti.
Řada dílů konceptu je potom vytvořena na 3D tiskárně – třeba i rám vozu, byť to je k nevíře. A jaké jsou vlastně plusy vyrábění co největšího množství dílů na 3D tiskárně? Podle Cupry je výhodou číslo jedna obrovské zrychlení ve výrobě náhradních dílů. Dalších výhodou prý je, že takové díly se dají poměrně snadno upravovat (např. v rámci vylepšování nebo tzv. faceliftů), zjednodušení pak přijde i po stránce instalace takových součástek.
Nechá se v něčem inspirovat silniční verze?
Je to sice ambiciózní představa, ale silniční Tavascan se asi nevyhne srovnání se svým závodním protějškem. Je celkem evidentní, že spolu budou mít pramálo společného, ale i přesto se Cupra nevzdává vize toho, že by se silniční verze mohla nechat u té závodní inspirovat po stránce designu či výrobních postupů.
Až silniční Tavascan zamíří do prodeje, bude se po technické stránce podobat Škodě Enyaq nebo VW ID.4. Na výběr bude ze dvou motorizací, respektive z verze s jedním elektromotorem a se dvěma elektromotory. První varianta bude nabízet výkon 150–204 koní a točivý moment až 310 Nm. Silnější verze se dvěma agregáty bude nabízet výkonové rozmezí 265–306 koní, maximální točivý moment bude 460 Nm.