Článek
Automobilové koncepty jsou téma, které by vydalo na samostatný článek. Některé jsou jen makety s karoserií z hlíny, jiné jsou plně funkční. Z některých se do výroby použije jen design, z jiných jen pohonné ústrojí, a když máme opravdu kliku, tak obojí. A jiné mají jen přitáhnout pozornost celého světa, aby se z nich následně stala jen zašlá vzpomínka a zaprášený exemplář v muzeu. Jaký osud potká Audi Skysphere?
„Nebeská sféra“, jak zní nepatrně kostrbatý doslovný překlad, je první ze série celkem tří představovaných konceptů, které by měly světu ukázat, jakým směrem se bude Audi ubírat v nové éře elektromobility. Tento první Skysphere umí být na jednu stranu komfortní autonomní grand tourer, ale zároveň se díky variabilnímu rozvoru umí proměnit na vzrušující sportovní auto, které prostě budete chtít řídit.
Koncept Audi Skysphere vznikl v designovém studiu Audi v kalifornském Malibu, které vede vrchní designér Gael Buzyn. Jeho charakter, silueta, do protisměru otevírající se dveře a dokonce i rozměry jsou inspirovány vozem Horch 853 z třicátých let, se kterým jezdil třeba Bernd Rosemeyer, tehdejší řidičské eso a tovární jezdec Audi.
Posun designového jazyka
Skysphere se ovšem údajně vyrábět nebude, přesto se řada jeho designových řešení objeví na budoucích elektrických vozech Audi. Klasická široká maska označovaná v Audi jako „Singleframe“ už de facto není mřížka, protože elektrický pohon nevyžaduje tak intenzivní chlazení. Jako poznávací znak však budoucím Audi zůstane, i když se změní na plně zakrytý panel osvětlený celou plejádou LED diod.
Z profilu potom vyniká zejména dlouhá kapota se splývavou zádí následovaná velmi nízkou kabinou se strmým čelním sklem, což ještě více zvýrazňuje už tak velmi výrazné blatníky vyplněné velkými 23palcovými koly. I kola samotná jsou údajně inspirována drátěnými, která se kdysi používala, ovšem v tomto případě musejí ještě poskytovat chlazení pro brzdy. Splývavá střecha potom přechází do Kammovy zádě, kterou ohraničuje pás LED diod přes celou šířku vozu.
„Měňavec“
V úvodu článku jsme se zmínili o tom, že Skysphere bude umět zastávat funkci cestovního GT i sporťáku díky variabilnímu rozvoru. Vize je dle Audi taková, že s předními koly se posunou i blatníky společně s prahovými lištami a kapotou, čímž se rozvor prodlouží o dobrých 250 mm.
Jen pro představu – to by znamenalo, že původní rozvor, který odpovídá zhruba tomu na typu RS5, by se prodloužil zhruba na úroveň limuzíny A8 L. V číslech by to znamenalo, že celková délka od nárazníku k nárazníku by se mohla z hodnoty 4,94 metru prodloužit až na 5,19 metru, na šířku má potom koncept rovné dva metry a výška je pouze 1,23 metru. Kromě samotných rozměrů auta by se změnily také jízdní vlastnosti – delší rozvor znamená více pohodlí a stability, kratší rozvor zlepšuje obratnost. Skysphere tak může být komfortním cesťákem i ostrým sporťákem v jednom.
Pohon – samozřejmě elektrický
Koncept Skysphere by podle Audi poháněl kupodivu pouze jeden elektromotor roztáčející zadní kola silou masivních 630 koní a 750 Nm. Zrychlení by i přes provozní hmotnost cca 1 800 kg nemělo trvat déle než 4 sekundy, dojezd by potom měl být až 500 kilometrů díky baterii o kapacitě 80 kWh. To jsou hodně lákavé parametry! Ale nesmíme zapomínat, že vše je pouze na papíře – a ten, jak víme, snese všechno…
Auto by potom jezdilo na tříkomorovém vzduchovém podvozku, díky čemuž by si auto mohlo přidřepnout blíže k silnici o 10 mm, například na dálnici pro snížení odporu vzduchu. S předními koly se rovněž natáčejí do zatáček i ta zadní, samotné řízení je pak plně nastavitelné dle preferencí šoféra.
Proměnlivá kabina
I šofér si však bude moci vyzkoušet roli pasažéra. V režimu grand toureru s prodlouženým rozvorem v kabině totiž není žádný volant ani pedály (ovládací prvky se pro vyšší pohodlí skryjí) – jen 1,4 metru široká obrazovka, pomocí které lze prohlížet internet, vyřizovat videohovory nebo sledovat filmy. Nejsou tu žádná fyzická tlačítka, vše se ovládá buďto pomocí dotyku nebo ploch citlivých na dotek, které klasická tlačítka imitují. Mimo dosah zraku se potom skrývají reproduktory výkonné hi-fi soustavy.
Ve sportovním režimu se kromě zkrácení rozvoru také z palubní desky vysune volant a pedály zároveň s částí palubní desky před řidičem, čímž vznikne v podstatě klasický kokpit. Interiér jako takový je potom hodně ovlivněn směrem Art Deco, čalounění je z mikrovláken a syntetické kůže, obložení z bambusového dřeva.
A co sériová výroba?
Tak, jak ho tu vidíte, se koncept Skysphere do výroby nedostane. „Sice se říká ‚nikdy neříkej nikdy‘, ale momentálně jde čistě o koncept, jehož účelem je vizualizace dvou různých aut spojených v jedno,“ vysvětluje smysl celého projektu PR Audi.
Jedním dechem však dodávají, že nejde o samoúčelné designové cvičení a že něco podobného lze vyrobit, i když ne v úplně blízké budoucnosti – zejména variabilní rozvor bude vyžadovat ještě spoustu let vývoje, zejména po stránce bezpečnosti. Jisté však je, že světlo produkčního světa spatří některé designové prvky vizionářského konceptu, spolehnout se můžeme třeba na osvětlenou přední masku, a kdo ví, třeba i výrazné, vysoko zasahující blatníky.
Nevíme jak vás, ale nás koncept Skysphere skutečně ohromil. A jsme velice zvědaví, co designéři a konstruktéři Audi vymyslí s dalšími dvěma koncepty, kterými má být limuzína Grandsphere a městské vozidlo Urbansphere. Očekávat je můžeme ještě v průběhu letošního roku a na začátku roku příštího.