Článek
Dnešní moderní auta nabízejí velmi často připojení na internet a zároveň sama konektivitu používají k odesílání dat o jízdě. Možná to ani netušíme a přitom kdesi v centrále automobilky vědí, kde jsme, jak rychle jedeme i jakou máme spotřebu. Ptáte se, jak je to možné?
Výrobci data sebraná z vozů v provozu využívají ke zdokonalování svých modelů a k monitorování účinnosti bezpečnostních systémů. Zúčastňujeme se tak vlastně průzkumu, aniž by se nás někdo ptal.
Někomu se tohle neustálé „špiclování“ možná příliš nelíbí, pravdou ale je, že spousta takových systémů zvyšuje naši bezpečnost, v extrémních případech i zachraňuje životy. Představte si, že máte vážnou autonehodu. V řádech několika sekund auto odešle informace o svojí poloze, míře poškození, počtu vystřelených airbagů a podle zatíženosti sedadel i počtu pasažérů. Pomoc tak může být na cestě dřív, než vezmete mobil do ruky.
Dalším důvodem, proč moderní auta odesílají data o jízdě přes internet, je snaha o zlepšování dopravy. Řada současných navigačních systémů sbírá data o jízdě uživatelů a díky tomu lépe odhaluje možné komplikace na silnici. Dalším řidičům pak rovnou nabídne jinou trasu, a ti tak situaci na místě ještě nezhorší.
Tato data se kromě výrobců automobilů a navigací hodí i dispečinkům řízení dopravy. Další příklad - na dálnici D1 se stane nehoda, která zablokuje oba pruhy. Než se stačí vytvořit desetikilometrová kolona, díky informacím poslaným z vozidel se dálnice sama uzavře a dopravní informační systém umístěný na mýtných branách informuje řidiče s předstihem o komplikaci a navede je na objízdnou trasu.
Tohle všechno není hudba vzdálené budoucnosti, ale blízká realita. Řada automobilů již takto dávno funguje, čím víc jich bude, tím bude na silnicích bezpečněji. Tento týden ohlásila vstup do tohoto segmentu i Toyota - oznámila, že japonský telekomunikační operátor KDDI bude dodávat SIM karty do jejich automobilů propojených v rámci sítě: „SIM karty umožní Toyotě automaticky sbírat informace o vozidlech během jejich používání, přičemž získaná data využije mimo jiné k analýze a posouzení jejich technického stavu, a tím i ke zdokonalování nových modelů,“ uvedla automobilka.
Toyota si dává za cíl do roku 2020 vybavit těmito komunikačními funkcemi téměř všechny nové automobily, které se budou prodávat v Japonsku a Spojených státech. Právě v zemi vycházejícího slunce již vybrané modely Toyoty a Lexusu telekomunikačními funkcemi od KDDI vybaveny jsou. Cílem je nabídnout tyto funkce po celém světě s využitím mobilních sítí bez roamingu. Provoz na silnicích tak možná bude opět o něco plynulejší a bezpečnější.