Článek
Dřív bývalo zvykem přinést do showroomu tašku plnou peněz a auto si prostě koupit. Dnes však k vlastnictví auta vede cest mnohem více, některé jsou výhodnější, jiné pohodlnější. Nabízíme vám ucelený přehled.
Auto komplet na úvěr
Pokud si dnes chcete koupit nové auto a nemáte vlastní peníze, zcela jistě narazíte na problém s výší úrokových sazeb. Ty se dnes u úvěrů na auta pohybují kolem 8 %. Vyhlédnete-li si vůz za nějakých 700 000 Kč kompletně na úvěr s dobou splácení 5 let, přijdou vás splátky při 8% úrokové sazbě na více než 14 000 Kč měsíčně. Za 5 let pak zaplatíte přibližně 850 000 Kč a cenu auta tím přeplatíte o 150 000 Kč.
Auto s částečným vlastním financováním
Úroková sazba a splátky se samozřejmě sníží, pokud koupi auta aspoň zčásti financujete z vlastních zdrojů. Vezměme si stejný příklad jako výše, tedy auto za 700 000 Kč. Tentokráte ale máte 30 % ceny, tedy 210 000 Kč vlastních. Úrok tak snížíte na 7 %, splátky na 9 700 Kč a cenu vozu za 5 let přeplatíte „jen“ o 90 000 Kč.

Úvěr bývá drahý, ale hodně záleží, kolik vlastních peněz na začátku vložíte.
Úvěry s poslední navýšenou splátkou
Jak fungují úvěry s poslední navýšenou splátkou? Místo toho, že splácíte úvěr do nuly, ho splácíte jen do nějaké části, která závisí na délce splácení. Pojďme si to ukázat na našem příkladu – auto kompletně na 8% úvěr s poslední navýšenou splátkou ve výši 30 % pořizovací ceny auta (což je 210 000 Kč).
Měsíční splátka bude 11 300 Kč, celkem za 5 let zaplatíte 680 000 Kč. Na konci splácení pak ještě doplatíte zbylých 210 000 Kč, celkem tedy za vůz zaplatíte 890 000 Kč, což je o 190 000 Kč víc než původní cena.
Za auto tedy zaplatíte víc, než když ho splácíte do nuly. Je to tím, že během doby splácení umořujete méně jistiny a platíte úroky z vyšší částky – tím je i jejich celková suma vyšší.
Mohlo by se zdát, že tak vysoké částky, s jakými pracujeme v našich příkladech, se týkají jen prémiových značek – opak je ale pravdou. Cena Škody Octavie dnes začíná na částce 620 000 Kč, takže to, co jsme popsali výše, je každodenní realita na trhu s auty u nás. Co tedy dělat, pokud nemáte naspořeno dostatek vlastních peněz a zároveň se chcete vyhnout vysokým splátkám úvěrů?
Operativní leasing jako alternativa úvěru
Výhodou operativního leasingu je, že měsíční částka, kterou platíte, zahrnuje i pojištění, servis a další služby, jako je např. asistence nebo dálniční známka. Auto v hodnotě 700 000 Kč můžete mít na operativní leasing za nějakých 13 000 Kč měsíčně, včetně DPH. Za 5 let užívání auta tak zaplatíte 780 000 Kč. Zdá se to hodně, vzhledem k faktu, že na konci leasingu auto nevlastníte. Pojďme si to ale porovnat s variantou kompletního financování na úvěr.

Operativní leasing přináší pohodlnou cestu k vlastnictví auta.
U úvěru zaplatíte na splátkách 850 000 Kč. K tomu ale musíte připočítat pojištění, servis a další služby, které vás vyjdou za 5 let, pokud jsme realisty, na nějakých 200 000 Kč. Po pěti letech vám zůstane ojeté auto v hodnotě cca 350 000 Kč, což je 50 % pořizovací ceny. Pokud auto po 5 letech prodáte, budou vaše čisté výdaje 700 000 Kč. Operativní leasing podle této logiky vychází asi o 10 % dráž, což není nijak dramatický rozdíl, pokud si uvědomíme, že se v případě operáku nemusíte o nic starat, protože za vás vše řeší leasingová společnost.
Nevýhodou operativního leasingu ale je, že se musíte zavázat na několik let dopředu a jste omezeni maximálním nájezdem za rok. Pokud se rozhodnete leasing předčasně ukončit nebo překročíte maximální nájezd, naúčtuje vám leasingovka nemalé poplatky.
Nové cesty k novému autu
Už i u nás se začínají objevovat společnosti, které neduhy operativního leasingu popsané výše odstraňují. Některé nabízejí možnost auto kdykoliv bezsankčně vrátit, některé k tomu přidávají i neomezený nájezd jako například birne.com. Na rozdíl od standardních leasingovek jsou tyto společnosti víc orientované na soukromé osoby a drobné podnikatele. Fungují spíš jako e-shopy nabízející už nakonfigurované vozy. Velkými výhodami pořízení si takového auta je možnost vyřídit vše kompletně online a fakt, že si můžete auto převzít během několika málo dní od objednání.
Pro člověka, který se nechce k ničemu vázat a zároveň mu nejsou milé jakékoli starosti spojené s autem, to může být ideální volba. Do budoucna se dá očekávat, že popularita těchto nabídek bude jenom narůstat. Když už jsme zvyklí si dnes spoustu věcí předplácet – od sledování filmů přes poslech hudby až po dovoz potravin - proč by na podobném principu nemohlo fungovat užívaní aut?