Článek
Určitě už jste slyšeli, že motorsport je drahý. Možná už jste několikrát tázavě zvedli obočí nad částkami, které (nejen) ve formuli 1 stojí motory, převodovky, karbonové spojlery nebo třeba pneumatiky. Chudé týmy si opakovaně stěžují, že proti těm bohatým nemají šanci. A FIA jim dává za pravdu a už dlouho se mluví o tom, že zavede rozpočtový strop na sezonu. Částky, které totiž speciálně Mercedes a Ferrari za vývoj monopostů formule 1 utrácejí, totiž berou dech…
Podle magazínu Forbes Mercedes utratil posledních pět let každý rok za vývoj svého vozu částku v přepočtu 12 až 15 miliard korun za sezonu! A ta suma se neustále zvyšuje, ačkoliv ještě před deseti lety i ty nejbohatší týmy utrácely za vývoj auta méně než polovinu. V loňském roce pak Mercedes utratil 10 miliard jen za vývoj šasi, další čtyři miliardy pak měl stát motor společně s převodovkou.
Je tedy reálné, že těch pět mistrovských titulů a šestileté snažení přišlo Mercedes na nějakých 75 miliard korun.
Podle španělského magazínu Business Sport je ta částka ale nižší a loňský rozpočet týmu Mercedes byl 355 milionů eur, tedy něco okolo 10 miliard korun. Nejvíc peněz měl tým získat od hlavního sponzora, tedy společnosti Petronas, mělo jít o 59 milionů eur. Od sponzorů měl tým získat dohromady 106,6 milionů, přičemž 144,5 milionů eur pak měl tým získat na podílech z příjmů F1. I tak by to ale znamenalo, že samotný Mercedes musí do týmu nalít dalších 100 milionů eur, tedy víc než 2,6 miliardy korun…
Ať má pravdu Forbes, nebo Business Sports, tak Mezinárodní automobilová federace FIA chce tohle všechno omezit a mluví se o tom, že rozpočtový strop bude ve formuli 1 stanoven na částku cca 3 miliardy korun na sezonu.