Hlavní obsah

Kolik rekordů v F1 ještě připadne Hamiltonovi?

Foto: Profimedia

Už víme, že Hamilton překonal legendárního Schumachera v počtu vítězství a vyrovnal jeho počet mistrovských titulů. Ale co bude dál?

Aktualizováno

Lewisi Hamiltonovi se v poslední době daří, na co sáhne. To je samozřejmě dobré pro tým Mercedes, ale není to už tak docela lákavé z diváckého hlediska. A je to vlastně poměrně nedávná historie, kdy jsme tu měli velmi podobný případ – Michaela Schumachera. Po počátečním trápení u Ferrari v druhé polovině devadesátých let a zarputilých soubojích s Mikou Häkkinenem se v roce 2000 cosi zlomilo, a od té doby byl k nezastavení až do roku 2004. Jak dlouho se ale udrží na špici britský jezdec?

Článek

V případě Schumachera jsme však díky rivalitě těchto dvou velikánů motorsportu (jak po profesní, tak po osobní stránce) byli alespoň ze začátku svědky jedněch z nejúchvatnějších soubojů na konci devadesátých let a na samém počátku milénia, než pak Mika odešel po sezoně 2001 do závodnického důchodu.

Schumacher později přiznal, že ze všech titulů si nejvíce váží toho z roku 2000. Částečně proto, že byl první s Ferrari, částečně však proto, že si jej musel tvrdě vybojovat – Létající Fin mu na trati nedaroval ani decimetr místa. Jak si ostatně můžeme prohlédnout v následujícím videu.

Naproti tomu Hamiltona potrápil snad jen Nico Rosberg, který pak po zisku titulu v roce 2016 takříkajíc vyklidil pole… Hamiltonovi už se podařilo přepsat dějiny, když porazil Schumachera v počtu vítězství, a teď i v počtu mistrovských titulů.

Lewis je výborný jezdec, ať chcete nebo ne – je odhodlaný, disciplinovaný a rychlý. Díky „správné konstelaci“ v podobě kvalitního personálu, logistiky, řádu, který udržuje ředitel týmu Toto Wolff, a skvělého monopostu Mercedes-AMG W11 EQ to samozřejmě nese své ovoce.

Jenže – co bude dál? Které další „fajfky“ by si Hamilton mohl v budoucnu odškrtnout, pokud jej nikdo ze soupeřů nezastaví? Následující rekordy zatím dnes už legendární Němec stále drží:

Nejvíce vítězství v jedné sezóně: 13

Foto: McLaren

Hamilton poprvé vyhrál u McLaren,konkrétně s typem MP4/ 22, a to na VC Kanady v roce 2007.

Schumacherovi se podařilo v roce 2004 vyhrát celkem 13 z 18 Velkých cen, což jen dokazuje, jak dominantní Ferrari tehdy s typem F2004 bylo. Ze všech jezdců se dostal nejblíže Sebastian Vettel s Red Bullem, když rekord svého krajana a dětského vzoru vyrovnal.

Hamiltonovi se zatím podařilo v minulosti nejvíce zvítězit během jedné sezóny celkem jedenáctkrát. Není však vyloučeno, že tento svůj rekord, potažmo Schumacherův, v letošní sezóně překoná.

Nejvíce nejrychlejších kol za sezónu: 10

Nepřekvapí, že tento rekord stanovil opět Schumacher v sezóně 2004, ve svém vrcholném roce. Zajímavé však je, že o rok později se jej podařilo vyrovnat Kimimu Raikkonenovi s McLarenem, a později opět v roce 2008, avšak už pro tým Scuderia Ferrari.

A co Hamilton? Ten si zatím během jedné seźony připsal osm nejrychlejších kol závodu, to bylo v roce 2015. Ovšem čistě teoreticky – kdyby se Britovi podařilo zajet nejrychlejší kolo závodu ve všech zbývajících Grand Prix letošní seźony, Schumachera by alespoň vyrovnal.

Nejvíce podií s jedním týmem: 116

Foto: Ferrari

Schumacher si s Ferrari připsal na konto rekordních 116 podií. Tento rekord však dost možná zanedlouho podlehne zkáze. Na fotografii s Rossem Brawnem.

Schumacher se s Ferrari umístil „na bedně“ celkem 116krát. A vzhledem k tomu, že Hamiltonovi se tak s Mercedesem zadařilo už 112krát, je prakticky pouze otázkou času, kdy se pod tímto rekordem smaže jméno „Michael Schumacher“ a přepíše se na „Lewis Hamilton“.

Jediné, co Hamiltonovi může zabránit v tomto rekordu ještě letos, je snad mechanická závada, kolize, či nějaká ta penalizace. To však nic nemění na tom, že tento rekord dříve či později překoná – pokud tedy i nadále zůstane u Mercedesu.

Nejvíce kol ve vedení: 5 111

Ruku na srdce, je to neuvěřitelné číslo. A ještě nedávno jen málokdo věřil, že v dohledné době bude překonáno, a kdoví jestli. Jenže Hamilton si se svými 4 976 koly ve vedení závodu nestojí vůbec špatně, a jde tedy o další ze Schumacherových rekordů, které s největší pravděpodobností brzy padnou.

Jaká je však realita? Řekněme, že do konce seźony 2020 zbývá něco přes 200 kol. Hamilton s hodnotou atakující pět tisíc kol ve vedení tedy o mnoho nezaostává. A pokud bude vyhrávat stylem start–cíl, jak ostatně má poslední dobou ve zvyku, padne i tento rekord.

Nejvíce vítězství na dané Velké ceně: 8

Foto: Mercedes-AMG

Lewisi Hamiltonovi se podařilo poosmé zvítězit letos v Maďarsku. Kdyby se tak stalo i příští rok, je z toho nový rekord.

Hamilton tento Schumacherův rekord už vyrovnal letos v Maďarsku, a tak opět není ani tak tou správnou otázkou „jestli“, nýbrž „kdy“. Jen pro úplnou přesnost, Schumimu se podařilo celkem osmkrát zvítězit ve Francii. Je ale dost možné, že tento rekord bude překonán příští rok v létě, pokud v Maďarsku Brit opět zvítězí.

Nejvíce podií po sobě: 19

V tomto případě Hamiltonovi přetrhla šňůru nedávná penalizace, takže momentálně má pouze dvě po sobě jdoucí umístění „na bedně“. Nejvíce se mu podařilo jich nasbírat šestnáct za sebou, což už je sakramentsky blízko. Navíc – kdo říká, že se to Britovi nemůže podařit během příští sezóny a zbytku té letošní, že?

V případě Michaela Schumachera šlo opět o jednu z nejdominantnějších sezón, ročník 2002, kdy se pokaždé umístil na bedně, plus poslední dva závody sezóny 2001.

Nejvíce podií za sezónu: 17

Velmi podobný rekord, který je však ohraničen dvěma mantinely – prvním a posledním závodem seźony. Zrovna tento však Hamiltonovi zdařile uniká, tedy alespoň prozatím, byť velmi těsně – během posledních pěti let se Britovi podařilo rekord „jen“ vyrovnat, stejně jako Sebastianu Vettelovi při jeho angažmá u Red Bullu.

Vzhledem k politické situaci, která ovlivnila sezónu 2020, a zkrátila tak šampionát na pouhých 17 závodů, by musel Lewis Hamilton stát na pódiu po každičkém závodu sezóny, což není zrovna jednoduch騖 a ani se mu to letos už nepodaří. Ovšem přesně to se podařilo Schumacherovi v roce 2002…

Nejvíce nejrychlejších kol: 77

Foto: Ferrari

Michaelu Schumacherovi se podařilo zajet nejrychlejší kolo závodu celkem 77krát. Je dost možné, že tento rekord ještě nějakou dobu vydrží.

Živoucí legenda Schumacher zajel nejrychlejší kolo závodu v téměř osmi desítkách Velkých cen. Vzhledem k momentální Hamiltonově bilanci 52 nejrychlejších kol v závodě jde o jeden z mála rekordů, který by mohl teoreticky vydržet, neboť nejde o tak častý úkaz, jako v případě umístění na pódiu nebo samotných vítězství. Aby Hamilton tento rekord překonal, bude na to potřebovat při nejmenším celou příští sezónu. A možná i tu další.

A co dál?

Foto: Lotus

Jim Clark (vlevo) dodnes drží rekord v takzvaných Grand Slamech. Na fotografii vedle konstruktéra Colina Chapmana.

Byť to tak může vypadat, nemá Michael Schumacher monopol na všechny rekordy světa Formule 1. Zde je seznam těch, které se zatím ambicióznímu Britovi vyhýbají, případně je malá pravděpodobnost, že na ně v blízké době dosáhne.

Grand Slamy – pojmem Grand Slam se ve světě F1 označuje naprostá dominance na dané Grand Prix. To znamená pole position, být ve vedení po celou dobu závodu, zajet nejrychlejší kolo, a samozřejmě tento závod vyhrát. Zde je rekordmanem famózní Jim Clark s celkem osmi Grand Slamy. Hamilton jich má na kontě šest, ovšem už celých osm vyhraných závodů se mu nepodařilo žádný zopakovat.

Po sobě jdoucí vítězství – zde je rekordmanem Sebastian Vettel s úctyhodnými devíti vítězstvími v řadě. Letos se Hamiltonovi podařilo zvítězit „jen“ třikrát po sobě, nejvíce potom pětkrát.

Nejvíce pole position po sobě – další z rekordů, který Hamiltonovi těsně unikl. Britovi se podařilo zatím nejvíce sedmkrát po sobě startovat z prvního místa na startu, rekord však drží Ayrton Senna, kterému se to podařilo osmkrát v řadě, a to v roce 1989.

Nejvíce pole position za sezónu – tady drží rekord opět Hamiltonův současník Vettel, s těžko uvěřitelnými patnácti zajetými pole position za jedinou sezónu. Je jisté, že letos se to Hamiltonovi překonat nepodaří – kdyby se mu zadařilo v každém zbývajícím závodě startovat z prvního místa, stále bude za Němcem zaostávat o dvě.

Načítám