Hlavní obsah

Kolenní airbagy jsou v zásadě k ničemu

Foto: IIHS

Instalace airbagů do aut naprosto zásadně zvýšila bezpečnost posádky. K bezpečnostním pásům a deformačním zónám se přidala třetí zóna ochrany, která pomohla zachránit již desítky tisíc životů. Počet airbagů v autě se postupně rozrůstal, ale ukazuje se, že ne všechny mají stejný přínos na větším bezpečí pro posádku.

Článek

Tipnete si, kdy a v jakém sériovém autě byl nainstalovaný první produkční airbag? Přestože první experimenty s měkčenými povrchy a nafukovacími ochrannými prvky začaly již v 50. letech minulého století, k zákazníkům se první auto s nainstalovaným airbagem dostalo až v roce 1973, kdy jím (dnes již zesnulá) automobilka Oldsmobile vybavila své luxusní kupé Toronado. Až v 80. letech ale zákazníci i výrobci pochopili skutečný přínos airbagů. Od 90. let je tedy začaly montovat do svých modelů všechny automobilky po celém světě a staly se dokonce povinnou součástí výbavy.

Foto: Archiv redakce

Moderní auta mohou být vybavena až 9 airbagy

Airbagy se po celou tu dobu vyvíjely. Upravovala se jejich umístění, velikost nebo rychlost nafukování, postupně rostl i jejich počet v autě. K vaku pro řidiče přibyl i vak pro spolujezdce, později záclonové airbagy kryjící okna při bočním nárazu (a chránící hlavy posádky), boční airbagy instalované do sedadel chránící trup a kolenní airbag chránící nohy řidiče (airbag už chrání i motorkáře). Objevují se dokonce i airbagy v bezpečnostních pásech, vzduchové vaky zvedaly kapotu motoru při nárazu s chodcem a v současnosti se testují třeba vaky kryjící střešní okno nebo venkovní chránící bok auta při možném nárazu. Jejich vylepšování tedy rozhodně není konec.

Dalo by se říci, že čím víc airbagů, tím vyšší ochrana posádky ve voze. Nejnovější studie americké bezpečnostní organizace IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) však ukazuje, že konkrétní přínos kolenních airbagů je prakticky zanedbatelný…

Foto: Škoda Auto

Kolenní airbag by měl snižovat riziko vážnějšího zranění nohou řidiče. Praxe ukazuje, že jeho skutečný přínos je zanedbatelný

Kolenní airbag je umístěný pod sloupkem řízení a v případě nehody má ochránit nohy řidiče před vážnějšími zraněními. Výzkumní pracovníci však shromáždili data z více než 400 nárazových testů a porovnali výsledky aut s kolenním airbagem a bez něj. Vyšlo jim, že přínos tohoto bezpečnostního prvku je skoro nulový – riziko vážných poranění snižují jen o půl procenta (a to na 7,4 % místo 7,9 % u aut, které jím nebyly vybaveny). Při určitém nárazu (s malým přesahem na straně řidiče) dokonce kolenní airbag nebezpečí zranění mírně zvyšoval.

Kolenní airbag tedy není žádným revolučním prvkem v bezpečnosti posádky, jenže i rozdíl půl procenta vám může při havárii uchránit nohy od vážného poranění. A vzhledem k tomu, že není k dispozici lepší prvek, bude nám muset stačit. Ale nejlepším řešením bude přece jen raději nebourat…

Načítám