Článek
Koenigsegg oznamuje zahájení sériové výroby hypersportu Jesko a odhaluje zcela nový předprodukční prototyp, který přijíždí na světlo světa přibližně dva a půl roku po prvním představení na autosalonu v Ženevě 2019. Ve švédském Ängelholmu tak začíná pečlivá montáž celkem 125 kusů modelů Jesko a Jesko Absolut, jenž se dostanou do rukou prvních zákazníků na jaře 2022.
Nejnovější Koenigsegg Jesko s pořadovým číslem 1 zaujme a doslova okouzlí svou oranžovou barvou Tang Orange Pearl, díky níž připomíná starší Koenigsegg CCR, který byl druhým sériově vyráběným modelem značky a také se proslavil nádhernou oranžovou barvou. Celkovému skvělému sladění napomáhají i karbonové a stříbrné akcenty v exteriéru a odpovídající interiér s karbonem a oranžovými detaily.
Když se koukáme na oficiální fotografie, asi není překvapením, že většina z vyrobených kusů zůstane v klimatizovaných garážích, na silnice vyjedou jen občas a jejich majitelé si je budou užívat spíše jako mistrovská umělecká díla. Vzhledem k pořizovací ceně se ale není čemu divit, protože „Jesko v holobytu“ vychází na zhruba 62 milionů Kč a nejlepší Jesko Absolut s plnou výbavou může stát až 86 milionů!
A co zákazníci za tolik peněz dostanou? Hypersport se jménem po otci zakladatele automobilky Christiana von Koenigsegga pohání dvakrát přeplňovaný pětilitrový vidlicový osmiválec s nejvyšším výkonem 1 280 koní a točivým momentem 1 000 newtonmetrů. Parametry motoru ale výrazně vzrostou, když místo benzinu natankujete Ethanol E85, s nímž vyvine až 1 600 koní a 1 500 Nm.
Technickou zajímavostí je také unikátní převodovka „Koenigsegg Light Speed Transmission“ se sedmi mokrými lamelovými spojkami a devíti rychlostními stupni vpřed, aby Jesko dosahovalo co nejrychlejšího a zároveň nejplynulejšího zrychlení i zpomalování. I díky tomu automoilka očekává, že rychlejší a aerodynamičtější verze Jesko Absolut zvládne přesáhnout rychlost 500 km/h, ale zatím si netroufá odhadnout, na jaké konečné hodnotě se „maximálka“ zastaví.
Nový Koenigsegg Jesko má tu správnou výbavu na to, aby se mohl stát novým nejrychlejším silničním autem na planetě, ale v cestě mu zatím stojí dvojice amerických konkurentů Hennessey Venom F5 a SSC Tuatara. Zvládne je porazit? Hrozbu již naopak nepředstavuje Bugatti, které upustilo od snahy dosahování nových rychlostních rekordů.