Článek
Když zkrátka nemáte soukromý několikakilometrový ovál jako Bugatti (potažmo koncern VW obecně), nezbývá vám než si získat respekt konkurence a přízeň potenciálních zákazníků trochu jiným způsobem – vše potřebné o rekordní jízdě Koenigseggu Regera se dozvíte zde.
V dnešní době a při dnešních technologiích je samozřejmě obtížné se od ostatních odlišit. Přesto Christian von Koenigsegg vymyslel pro Regeru unikátní prvky, díky kterým se to podařilo. V první řadě jde o hybrid – ne však o ten, který má za účel snížit tabulkové emise. Ve skutečnosti tu elektromotory mají primárně trochu jiný účel – dát Regeře drtivý zátah od takřka nulových otáček. Díky tomu také může mít Regera oproti Ageře o něco menší turbodmychadla, což zajišťuje lepší reakci na plyn, auto je tedy ovladatelnější a spalovací motor se tolik nenadře.
Ovšem nemyslete si, že v Koenigseggu dali do Regery nějakou „odtučněnou“ verzi pohonné jednotky – pořád je tu 5,0l V8 twin-turbo vlastní výroby, jen zde může být naladěn na „pouhých“ 1 100 koní, k tomu se přidá ještě 700 elektrických plnokrevníků. A vzhledem k tomu, že spalovací a elektrický motor ze sebe vydávají to nejlepší v trochu jiných otáčkách, je celkový výkon soustavy nikoliv 1 800 koní, ale něco přes 1 500 koňských sil. To při suché hmotnosti 1 420 kg, provozní hmotnost i s náplněmi a plnou nádrží (která beztak moc dlouho nevydrží) je potom 1 590 kilo.
Here’s a throwback to an eventful summer’s day on the Koenigsegg test runway in 2020, when the Regera went from 0-300...
Posted by Koenigsegg Automotive AB on Thursday, January 7, 2021
K přenosu takto komplikované síly slouží ještě komplikovanější převodovka s přímým převodem. V Koenigseggu si ji nechali patentovat a vystačí si s jedním stálým kvaltem od nuly až po maximální rychlost. I z toho důvodu jsou tu ony tři elektromotory – převod musí být poměrně těžký a v nízkých rychlostech by benzinový motor neposkytl takový zátah, neboť ze sebe podává to nejlepší až ve vyšších otáčkách – a tedy v tomto případě i ve vyšších rychlostech. Každopádně necháme na vás, co je více fascinující – jestli to, že se Regera (s nadsázkou) rozjede „na jedničku“ až na 400 km/h, nebo že se na nejvyšší (a tedy nejtěžší) převod rozjede z nuly na sto za pouhých 2,8 vteřiny.
Všechny tyhle technické finesy jsou důvodem, proč každá Regera bez výjimky musí projít drsným zátěžovým testem, než opustí továrnu ve švédském Ängelholmu. Jednak se zkoumá, zda všechny články hybridního pohonu podávají stoprocentní výkon a zda si spolu navzájem „rozumí“. Druhý faktor, kterému se přikládá zvláštní pozornost, je potom ona na jednu stranu jednoduchá, na druhou stranu z principu komplikovaná a revoluční převodovka. Pokud vše proběhne, jak má, a Regera zrychlí na stanovenou metu 300 km/h v odpovídajícím čase – tedy pod 12 vteřin – má zelenou a může vesele směřovat k novému majiteli.
Jak uvádí ve svém postu na sociálních sítích přímo Koenigsegg, každá Regera musí zvládnout totéž, ať už se jedná o vývojové auto určené na stanovování rekordů, nebo auto pro koncového zákazníka. Prostě co vidíte, to také dostanete.
Díky tomu může každý ze zámožných majitelů říct, že jeho auto jelo 300 km/h už v ranné fázi svého života v továrně. Všech 80 Koenigseggů Regera znalo své majitele již při představení v roce 2016, a to i přesto, že se každý z nich prodával za 1,9 milionu dolarů, tedy 41 milionů korun. A jen pro zajímavost, slovo „regera“ je ve švédštině výraz pro „vládnout“. Něco nám říká, že tím chtěl Christian von Koenigsegg vyslat světu poměrně jasný vzkaz – Koenigsegg vládne!