Hlavní obsah

Koenigsegg má důkaz, že postavil nejrychlejší auto na světě

Foto: Archiv Garáž.cz

Vždycky jsme Christianovi věřili, ale komplikovaná logistika lámání rekordů, malý počet vozů a další překážky mu bránily poslat Ageru RS na Nürburgring nebo najít dostatečně dlouhou ranvej. Teď se do toho ale opřel a Bugatti se nestačí divit.

Článek

Bugatti Veyron se nesmazatelně zapsalo do historie svými rekordními hodnotami a i díky vylepšené verzi Super Sport si je udrželo v podstatě až do konce kariéry. Ano, Hennessey Venom GT možná rychlejšího Veyrona předjel v přímce, ale nedokázal to v obou směrech, jak nařizují pravidla Guinnessovy knihy rekordů, a tak se o to pokusí texaský tuner znovu s modelem Venom F5. Bude však na souboj vyzývat nejen německý megakoncern, ale také švédské šikuly z Koenigseggu, kterým se konečně po letech plánování povedlo Bugatti natrhnout zadek.

Foto: Archiv Garáž.cz

A je to velká věc, protože Bugatti Chiron lákalo movité zákazníky kromě úžasného designu hlavně na papírové hodnoty výkonu, zrychlení a maximálky. Ta je prý až 463 km/h, ale z konstrukčních důvodů - podle Bugatti především kvůli absenci vhodných pneumatik - je omezena na 420 km/h. Připomeňme, že oficiální rekord Veyronu Super Sport činí 431 km/h. Chiron má pod kapotou stejný motor - šestnáctiválec se čtyřmi turbodmychadly naladěný na 1500 koní. Ale právě tento motor a pohon všech čtyř kol by mohl být do budoucna jeho zkázou v boji o maximální rychlost. 

Foto: Archiv Garáž.cz

První zákazníci Chironu mohli auto přebírat s vědomím, že mají to nejrychlejší žihadlo na světě. Ti současní o hřejivý pocit přišli, když Koenigsegg Agera RS nejdřív trumfl Chirona ve zrychlení na 400 km/h a následném dobrždění do nuly, ale především mu před pár dny (šlo mimochodem o stejný vůz) sebral titul nejrychlejšího vozu planety. Na uzavřeném silničním okruhu v Nevadě - mluvíme o běžné silnici, nikoliv závodní trati, nevím jestli je to větší poklona pro tamní asfalt nebo švédský podvozek - Agera RS vyždímala průměrnou rychlost 447 km/h, v jednom směru dokonce "po větru" až 457 km/h, což je fantastické zlepšení rekordu.

Podívejte se na video a pochopíte, jaký výkon se ve voze skrývá. Testovací jezdec se rozjíždí na 300 km/h pozvolna, aby příliš nezahřál gumy, ale pak už je to šílený kalup. Za dalších 10 sekund je na čtyřstovce a během půl minuty už vůz uhání 457 km/h. Neuvěřitelná "videohra". A zřejmě bude líp. Agera RS byla mimochodem vybavena jen běžným upgradem motoru, který je dostupný zákazníkům a v podstatě ji staví na úroveň vrcholného modelu One:1. Dále byla ve voze ochranná klec a telemetrie, což je naopak spíš zvýšení hmotnosti a krok směrem zpátky.

Foto: Archiv Garáž.cz

Co bude dál? John Hennessey tvrdí, že jeho šestnáctisetkoňové monstrum teoreticky zvládne až 500 km/h díky pokročilé aerodynamice a nízké hmotnosti. Agera RS, resp One:1 měla zvládnout maximálně 450 km/h, ale dnešní video dokazuje, že Koenigseggův vůz má v sobě značné rezervy. Bugatti teď bude mít hodně práce prokázat alespoň těch papírových 463 km/h, přičemž hrozí, že ji Koenigsegg a pravděpodobně i Hennessey trumfnou. Chystá se Chiron Super Sport? Možná, ale ten šestnáctiválec se bude k vyšším výkonům, které potřebuje, aby dotáhnul okolní těžkou váhu na vyšší rychlost, bičovat o poznání složitěji, než motory konkurence. Bude to ještě hodně zajímavé. Asi nejsme daleko od zdolání magické hranice 500 km/h, ale dokáže to někdo dvakrát po sobě sem a tam, jak vyžadují pravidla? Nechme se překvapit. Já bych si skoro vsadil, že malí hráči se tam dostanou dřív než obří koncern, který má momentálně úplně jiné starosti.

Načítám