Hlavní obsah

Koenigsegg Jesko má gyroskopický přístrojový štít

Foto: YouTube

Gyroskopický přístrojový štít Koenigseggu Jesko

Letošní ženevský autosalon představil dvě opravdu extrémní novinky. Jednou bylo Bugatti La Voiture Noire a druhou Koenigsegg Jesko. Zatímco ale první jmenované hyperauto ještě v reálu vlastně neexistuje, Jesko už jezdí a doslova bere dech svým výkonem, zpracováním, designem, a hlavně technologickými libůstkami. Jednu si dnes představíme.

Článek

Abychom byli upřímní, faktem je, že Jesko je vlastně jedna velká libůstka. A ne tak úplně pro svůj design, který je stvořen jak pro to, aby se líbil, aby zaujal a aby byl nepřehlédnutelný, ale také pro to, aby díky němu mělo auto bezkonkurenčně dokonalou aerodynamiku. O jeho pohon se stará, a to je vlastně na tom všem to nejzajímavější, benzinový osmiválec o objemu 5 litrů, který je opatřen dvěma obrovskými turbodmychadly. Žádná elektrifikace, jen benzin a velká turba, která pomáhá roztáčet kompresor! Konečný výkon je 1 600 koní a točivý moment 1500 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje tak rychle, že to výrobce ani neprezentuje. Chlubí se ale maximální rychlostí, která je 480 km/h. Prostě jiný svět, svět pravověrných hypersportů.

Jesko je ale zajímavé z mnoha dalších pohledů, ať už jde o detaily aerodynamiky, zajímavosti o použitých materiálech nebo vývoj pohonného ústrojí. Více si o tom všem můžete přečíst v odkazu, který najdete výše, ve kterém kolega představuje Jesko do posledního detailu. Jeden takový detail tam ale nenajdete, protože ještě před pár dny o něm nikdo nevěděl. Koenigsegg pro model Jesko představil také super moderní přístrojový štít, který je napevno připevněn k volantu. Aby ale fungoval tak, jak má a byl k přečtení i při zatáčení, je gyroskopický.

Tušíme, že stejně jako my, když jsme o tom slyšeli poprvé, kroutíte teď hlavou a nechápete. Tak si to pojďme vysvětlit. Jesko má místo klasického přístrojového štítu, jaký znáte z běžných aut, něco jako „digihru“ umístěnou pevně na volantu. Ten se tedy otáčí stejně jako volant, což je sice zajímavé na pohled, ale pro jízdu lehce nepraktické. Je vám jasné, že pokaždé, když otočíte volantem, otočí se vám veškeré údaje na něm zobrazené, čímž se stanou špatně čitelnými. Ovšem právě to Koenigsegg vyřešil poměrně zajímavě tím, že do zmiňovaného systému přidal gyroskop. Ve výsledku se tedy údaje na přístrojích vyrovnávají oproti otáčení volantu tak, aby byly stále dobře čitelné.

Na displeji pak tedy celkem pohodlně můžete sledovat rychlost, přetížení, aktuální využitý výkon a otáčky. V rozích displeje nahrazujícího přístrojový štít jsou pak informace o přetížení, teplotě chladicí kapaliny, motoru a informace o palivu. Mimochodem, Jesko, aby disponovalo výkonem 1 600 koní, musí tankovat palivo s označením E85, tedy kombinaci 85 % etanolu a 15 % benzinu. Se standardním naturalem má výkon „jen“ 1 280 koní. Kromě toho jsou na volantu, dá-li se té části vozidla ještě tak říkat, dvě malé dotykové plošky, díky kterým se dá ovládat audio systém a připojení chytrého telefonu přes Bluetooth. To, jak vlastně celý displej funguje a vypadá v reálném prostředí, zjistíte ve videu, které najdete výše. Je dlouhé, ale velmi zajímavé, ukazující americké setkání majitelů velmi jedinečných super a hypersportů. Pokud vás ale zajímá jen ta horká novinka Jeska, přeskočte na čas 5:34.

Související témata:
Načítám