Článek
Když Bugatti vypustilo na dráhu koncernu Volkswagen Ehra-Lessien hodně upravený model Chiron, asi nikdo ani nedoufal, že vůz dosáhne rychlosti 490,48 kilometrů za hodinu. Nicméně stalo se.
V SSC na to zareagovali modelem Tuatara, který má Chiron strčit do kapsy, ovšem pouze zatím teoreticky. To samé tvrdí i Hennessey o svém Venomu F5. Ten má údajně překonat rychlost 500 kilometrů za hodinu. Do třetice teoretiků se přidal také Christian von Koenigsegg se sériovým supersportem Jesko Absolut, který by rád pokořil hranici 532 kilometrů za hodinu, nicméně zatím nemá kde.

Koenigsegg Jesko Absolut bude nejrychlejším vozidlem automobilky
Svoji teoretickou jistotu načerpal při simulacích, které ukázaly, že odpor karoserie, aerodynamika, křivky a další potřebné podmínky jsou pro překonání tohoto milníku splněny. Podle prohlášení automobilky má být Jesko Absolut jejich absolutně nejrychlejší automobil vůbec. Žádný rychlejší vůz z dílen Koenigseggu prý už nevyjede.

Jesko Absolut je poslední figurkou automobilky v soutěži o krále rychlosti
Namísto v Ženevě si Jesko Absolut odbylo premiéru on-line. Oproti standardnímu Jesku nabídne vrcholná specifikace lepší aerodynamiku a přepracované odpružení. Pohonným srdcem je pětilitrový vidlicový osmiválec naladěný na výkon 1 625 koní a točivý moment 1 500 Nm, ten ovšem bude jezdit pouze na palivo E85 (biolíh).

Ať bude výsledek jakýkoli, Koenigsegg končí v boji o nejrychlejší auto světa
Automobilka se vyjádřila pro zahraniční magazín Road & Track ve smyslu, že je snadnější mluvit, než konat. Na světě totiž není moc míst, kde by se dal takový pokus uskutečnit. Nevadskou dálnici sice není problém nechat uzavřít jako před třemi lety při testech Agery RS, nicméně její povrch není dostatečně hladký.
Floridská ranvej Johnny Bohmer Proving Grounds měří sice tři míle (4,82 kilometru), jenže to je pro rekordní zkoušku málo. Koenigsegg Jesko Absolut na ni při testech ukázal prý jen 85 % svého potenciálu. Nabízí se okruh Ehra-Lessien, kde optimální podmínky sice panují, ovšem ten patří Volkswagenu, který si vážnou konkurenci pochopitelně do domu nepustí.

Všimněte si, že auto nemá žádné přítlačné křídlo. To by ho totiž ve finále zpomalovalo
Proč je dráha takový problém? Jde hlavně o finále. Abyste dotáhli posledních 8 až 16 rychlostních kilometrů za hodinu k dané maximálce, potřebujete hodně času, jelikož auto ke konci zrychluje velmi pomalu, nicméně pořád se dere svižně kupředu, což stojí drahocenné metry.
Švédové tedy v hledání ideálního okruhu nebo rovné silnice pokračují. Věří, že smrtící úder pro francouzského rivala přijde během 12 měsíců. Bez ohledu na to, jak to vše nakonec bude v reálu, Koenigsegg nekonečný boj o titul krále rychlosti opustí a bude se soustředit na jiné projekty.
Jak to vidíte vy? Hlasujte v naší anketě nebo nám napište do komentářů.

Povšimněte si také odnímatelných krytů zadních kol Jeska Absolut (vlevo), ty zajistí o šest až osm kilometrů za hodinu vyšší maximální rychlost. Standardní Jesko (vpravo) jimi nedisponuje