Hlavní obsah

Koenigsegg Gemera: Nejrychlejší hybrid bude ze Švédska!

Foto: Koenigsegg

Luxusní hypersport s vyklápěcími dveřmi, to už tu bylo mockrát. Ovšem nebylo tu nic takového se čtyřmi sedadly, kufrem a hybridním pohonem

Doba jde kupředu, ropy nepřibývá. Ba co víc, klimatické změny jsou, zdá se, reálná věc, a tak se elektrifikace nese celým automobilovým průmyslem jako tlaková vlna. Bylo tedy jen otázkou času, než se i automobilka, jakou je Koenigsegg, dá do svého vozu… tříválec. Ovšem než znechuceně zavřete článek a za uspořené peníze si ze vzteku půjdete koupit nějaký žíznivý osmiválec z druhé, nebo dokonce třetí ruky, zadržte. Christian von Koenigsegg není jen vizionář, ale taky jeden z nás.

Článek

Jak už totiž víme z posledních let, elektřina a ekologie se v kombinaci se silným spalovacím motorem dají docela slušně využít ve jménu rychlosti – stačí vzpomenout na LaFerrari, McLaren P1 a Porsche 918 Spyder. A tak se i švédská automobilka Koenigsegg rozhodla postavit hybridní čtyřmístné GT s tříválcovým spalovacím motorem…

Zcela nová kategorie

Foto: Koenigsegg

Koenigsegg Gemera nenabízí jen extrémní výkony – přidává k tomu také ekologicky šetrný pohon, čtyři sedadla a kufr. Mimo jiné…

Ovšem tady to začíná být zajímavé – tohle je Koenigsegg Gemera, hybridní GT pro 21. století. Název Gemera se skládá ze slov „ge“ („dát“) a „mera“ („více“). A jméno je to opravdu trefné, protože tohle čtyřmístné GT s vyhřívanými a chlazenými držáky nápojů, infotainmentem vpředu i vzadu, bezdrátovým nabíjením telefonu a kufrem disponuje celkovým výkonem 1 700 koní a 3 500 Nm točivého momentu! Zrychlení z nuly na stovku má být otázkou 1,9 vteřiny a maximální rychlost se má pohybovat okolo 400 km/h.

Gemera tedy opravdu dává výkonu víc než dost – s takovou palebnou silou by si skoro jeden rozmyslel, zda letět na dovolenou letadlem. K této střele se ostatně v oficiálním prohlášení vyjádřil i sám vedoucí společnosti Christian von Koenigsegg. „Je to vůz zcela nové kategorie, kde extrémní výkony (takzvaného) megaauta jdou ruku v ruce s prostorným interiérem a ohleduplností k životnímu prostředí.“

Revoluční technika

Foto: Koenigsegg

Ano, Gemera používá i spalovací motor. Ovšem ne jen tak ledajaký…

Gemera používá celkem tři elektromotory – jeden pro každé zadní kolo a jeden pro klikovou hřídel, ty potom dohromady samy o sobě dávají výkon cca 1 100 koní. V plně elektrickém režimu (mimochodem se zadním pohonem) dokáže vůz letět rychlostí až 300 km/h a baterie dovolí dojezd až 50 km.

K téhle sbírce techniky Koenigsegg přihodí ještě něco, čemu říká „malý přátelský obr“, což je onen „strašák“, o kterém jsme psali v úvodu. Jde o dvakrát přeplňovaný 2,0l tříválec, který používá revoluční bezvačkovou technologii a který pohání přední kola. Umí jet i na ekologičtější etanol, nebo dokonce na metanol, který je tzv. „emisně neutrální“. Sama automobilka v prohlášeních znovu a znovu připomíná, jak je podle ní tento stroj ekologický.

Tento spalovací motor potom disponuje výkonem – sedíte? – 600 koní a 600 Nm točivého momentu. Ze tříválce. Neuvěřitelné. Dva litry, dvě turba, tři válce a šest set koní. Koenigsegg tvrdí, že je však potřeba si počkat, než budou ekologická paliva jako metanol a etanol dostupnější. Prý je ale možné „v nejhorším případě“, jak by řekli v Koenigseggu, natankovat do Gemery i tak prehistorické palivo, jakým je benzin.

Gemera potom svůj obří výkon umí přenášet na všechna čtyři kola, ale nejen to – umí všemi čtyřmi koly i zatáčet a na všech kolech bude také vektorování hnací síly, takže tohle monstrum by mělo být i poměrně slušně řiditelné. Dámy a pánové, éra hyperpohonu se patrně blíží…

Stranou ovšem nezůstala ani bezpečnost. Šasi Gemery je z velmi pevného karbonového monokoku, přičemž posádku v případě nouze ještě chrání šestice „chytrých“ airbagů, pokročilé systémy usnadňující řízení a také věci, jako je například ABS, kontrola trakce a kontrola stability. Na zadních sedadlech dokonce najdete ISOFIX pro ukotvení dětské sedačky. Rodinné auto jako vyšité.

Chirone, tvůj čas se krátí!

Zatímco Gemera přináší novinky na poli motorů, Christian von Koenigsegg nezapomíná ani na svůj původní záměr, kvůli kterému vlastně jeho automobilka vznikla – postavit nejrychlejší auto na světě. Novým aspirantem na tento titul tak je Koenigsegg Jesko  ve značně aerodynamické verzi, zvané Absolut.

Koenigsegg Jesko Absolut bude pohánět V8 twin-turbo vlastní výroby o výkonu minimálně 1 600 koní, který bude jezdit na palivo E85. Sám Koenigsegg popisuje model jako „pozemní raketu, odhodlanou překonat všechny dosavadní rychlostní rekordy, navíc v rekordních časech“.

To znamená při nejmenším jedno – že Bugatti Chiron má vážný problém. Jesko Absolut totiž nemá překonat pouze 490 km/h , což je rychlost, které dominuje Bugatti, má být vůbec prvním silničním autem na světě, které překoná bájnou hranici 500 km/h. „Podle simulací jsme schopni naši metu 500 km/h bez problému překonat – limitem jsou pneumatiky, trať, na které to lze vyzkoušet a zdravý rozum,“ nechal se slyšet boss švédské automobilky sídlící v Ängelholmu.

Zdá se, že budoucnost nebude zdaleka tak nudná, jak jsme se báli. Ba naopak – podle všeho se opravdu máme na co těšit. A vizionář Christian von Koenigsegg je jeden z těch géniů naší doby, kterým za to můžeme vděčit.

Související témata:
Načítám