Článek
Je pravda, že bylo jen otázkou času, než se něco podobného objeví – trh s obytnými vozy se rozrůstá, a je tím pádem evidentní, že vznikají všemožné druhy nejen „obytňáků“, ale jejich všemožné druhy pohonu.
Německý výrobce Knaus Tabbert v tomto případě naftový motor a šestistupňový manuál vyhodil do koše a nahradil je elektromotorem. Ten posílá na přední kola slušných 241 koní, díky čemuž se vůz umí rozhýbat na 110 km/h, převodovka pak disponuje i redukcí.
Celkem logicky se tak prostor pro řadicí páku stal zbytečným, a tak tu jsou klasická tlačítka pro režim Drive, neutrál a zpátečka, ale to ještě není vše, Horste. Hned pod nimi jsou tlačítka ovládající vyhřívání celého vozu a vypínání regenerativního brzdění, což se může hodit zejména při jízdě po zhoršeném terénu. Dominantou interiéru je potom 12palcový dotykový displej, který zobrazuje infotainment, ale i důležité funkce jako dojezd a další.
Výše jsme si řekli, že Knaus E.Power Drive má poměrně slušný výkon a že umí na takový kolos i slušně pelášit, ale co si budeme povídat, dojezd 90 km není žádná hitparáda. A právě tady přichází ke slovu onen neobvyklý typ spalovacího motoru, tedy Wankelův rotační. Ten se sepne automaticky, jakmile kapacita baterie klesne ke kritické úrovni – a umí elektromotor pohánět jak přímo, tak i pouze dobíjet baterii.
Jeden by si položil otázku, proč zrovna Wankel? Proč tak neobvyklý typ spalovacího motor? Důvod je vlastně docela prostý – kompaktní rozměry, jednodušší konstrukce s menším množstvím součástek, větší rozmezí optimálních otáček a konečně hladký a poměrně tichý chod. O kolik je tento prodlužovač dojezdu schopen dojezd vylepšit, tím se firma bohužel nepochlubila, víme však, že umí vyrobit elektřinu i pro všechny palubní systémy.
V praxi to znamená dostatek „šťávy“ pro vařič, vytápění a osvětlení po dobu pěti dní. Sama o sobě se dá potom baterie 35 kWh nabít za nějaké tři hodiny. Ve firmě Knaus Tabbert nicméně věří, že momentálně je právě tohle ten ideální prodlužovač dojezdu a zároveň přenosná „elektrárna“ v jednom. A kdyby někdo nechtěl mít v autě spalovací motor na klasický benzin? Výrobce prý do budoucna počítá s vodíkem.