Článek
BMW Alpina B7 Turbo Coupé/3 (1987)
Přestože „běžných“ Alpin B7 Turbo vzniklo na základech BMW 6 generace E24 pouhých 130 kusů, je tu také model, který je ještě vzácnější a žádanější. Řeč je o těchto B7 Turbo Coupé/3 s katalyzátorem, kterých vzniklo pouhých 17 kusů. Tyto alpiny měly nepartně nižší výkon – 320 koní oproti 330 koním verze bez katalyzátoru, nicméně disponovaly vyšším točivým momentem, navíc dostupným v nižších otáčkách. Motory verze s „katem“ měly také mírně nižší kompresní poměr 7,45:1 oproti 8,0:1. Ačkoliv je zcela výjimečné, že by slabší verze nějakého auta byly žádanější, B7 Turbo Coupé/ 3 je onou příslovečnou výjimkou, která potvrzuje pravidlo. Je to právě vzácnost této verze v kombinaci s motorem „táhnoucím lépe odspodu“, který nabízí dostupnější výkon a z tohoto vozu tak dělá žádané zboží. Nehledě na to, že se dodnes najdou lidé, kterým se právě tato silueta vybaví, když se řekne „Bé-Em-Vé“.
Odhadovaná cena: 140 až 160 tisíc eur, tedy 3,6 až 4,1 milionu korun.
Alpina B12 5.0 Coupé (1992)
Alpina B12 Coupé s 5,0l motorem začala vznikat v roce 1990 na základech dárcovskéhop BMW 850i a přináší řadu drobných, avšak účinných vylepšení, jak bývá pro Alpinu zvykem. Úpravy na motoru, např. jako nové písty od Mahle, kliková hřídel nebo hlavy válců, pomohly „vysvobodit“ z motoru dalších 49 koní, díky čemuž měla Alpina B12 ještě dnes velmi slušných 350 koní výkonu. V Alpině ale neusnuli na vavřínech a vylepšili v souvislosti s vyšším výkonem také ovládání vozu – tomu pomáhají nové pružiny a tlumiče renomované firmy Bilstein. Zbytek je klasická Alpina s vyšperkovaným, a přesto decentním interiérem, velmi decentním bodykitem a jako třešnička na dortu jsou tu klasická „alpiňácká“ dvacetipaprsková litá kola.
Tato konkrétní B12 5.0 byla původně doma v Německu, pak byla prodána do Nizozemska, odkud si ji v roce 2017 přivezl současný majitel ze Švýcarska.
Odhadovaná cena: 100 až 120 tisíc eur, tedy 2,5 až 3 miliony korun.
BMW Alpina B7 Turbo Coupé (1982)
Ačkoliv se to zdá k nevíře, první konverze z BMW řady 6 na Alpinu B7 Turbo se začaly dělat už v roce 1978 – v Alpině tehdy naroubovali na řadový šestiválec z BMW 630 CSi turbodmychadlo, které zvedalo výkon na rovných 300 koní. Vyšší výkon byl doplněn vylepšeným podvozkem Bilstein, větranými kotoučovými brzdami s klasickým decentním bodykitem Alpiny a typickými litými koly.
Tento konkrétní kus je ze soumraku první série B7 Turbo Coupé v barvě Alpinweiss s kontrastním interiérem. Výborný stav svědčí o tom, že předchozí majitelé autu věnovali zvláštní péči, přestože tento konkrétní kus procestoval z Francie přes Lucembursko do Německa, kde si jej vyhlédnul současný majitel ze Švýcarska v roce 2017.
B7 Turbo Coupé vznikla jen ve 183 exemplářích. V podstatě ztělesňuje to, čím se Alpina proslavila – drtivým výkonem, který je zabalený v elegantním, až nenápadném balení.
Odhadovaná cena: 90 až 100 tisíc eur, tedy 2,3 až 2,6 milionu korun.
BMW M5 „30 Jahre“ (2015)
„Co tohle tady dělá? Vždyť je to de facto funglovka!“ – a víte, že vlastně je? Tato americká verze speciální edice BMW M5 F10 z roku 2015 má najeto pouhých 400 km, což znamená, že vlastně ještě ani není pořádně zajetá. Speciální edice ke třicátým narozeninám ultimativního sedanu z dílen BMW M měla výkon zvýšený na rovných 600 koní, speciální matně šedý lak „Frozen Dark Silver“, lehčí 20” kola, za kterými prosvítaly karbon-keramické brzdy se zlatě nabarvenými třmeny, a hlavně – neměla omezovač rychlosti. Takže pokud jste měli dost prostoru a troufli jste si, zrychlovala by až do 320 km/h. V interiéru pak najdete mraky materiálu Alcantara a sem tam nějakou tu plaketku označující výjimečnou a limitovanou edici.
Pro ty, kteří nové M5 ne a ne přijít na chuť, je tu teď řešení. Nemá sice tolik charakteru jako výše uvedené vozy, ale do budoucna může být neméně výhodnou investicí.
Odhadovaná cena za nejmladší kus z kolekce youngtimerů: 70 až 80 tisíc eur, tedy 1,8 až 2 miliony korun.
Alpina B7 Turbo/1 (1986)
Díváte se na nejrychlejší čtyřdveřový sedan přelomu 1. a 2. poloviny 80. let. B7 Turbo/1 bylo založeno na BMW 535i legendární, a dnes už supervzácné generace E24, kdy v Alpině na její 3,5l řadový šestiválec přidali pořádné turbodmychadlo od firmy KKK, doplnili jej lehčenými písty Mahle, vylepšenou hlavou válců a navrch přidali na zakázku vyrobené výfukové svody. Pro zvládnutí vyššího výkonu byly nainstalovány výkonnější brzdy a podvozek Bilstein. Díky výkonu 320 koní a 520 Nm šlo v letech 1984-1987 o nejrychlejší sedan světa.
Na fotografiích je 196. z celkových 278 kusů. Barva je až výhružná diamantově černá metalíza, kterou doplňuje černý interiér, jemuž vévodí sportovní volant a skořepinová sedadla. Zvenku pak můžeme vidět klasický bodykit Alpina, nesmí chybět ani zlaté kontrastní pruhy na karoserii a dobře známá dvacetipaprsková kola. Ačkoliv se toho o historii vozu příliš nedochovalo, s určitostí víme, že současný majitel si musel pro vůz dojet až do Japonska. Kdo shání dokonalý youngtimer, se kterým se dá podniknout zajímavý výlet s celou rodinou, ten pravděpodobně nemusí dále hledat.
Odhadovaná cena: 75 až 100 tisíc eur, tedy 1,9 až 2,5 milionu korun.
Akce Techno-Classica 2019 v Německém Essenu bude jedna z největších výstav automobilů v Evropě, zároveň se vozy vystavené aukční síní RM Sotheby's budou také dražit. K vidění budou vzácné modely Aston Martin, Bentley, nespočet BMW, Mercedesů a Porsche, ale také sporťáky jako Mazda RX-7 a další. Mimo jiné se objeví také vzácné Lancie v čele se supervzácnou Deltou S4, jak už jsme koneckonců psali v článku výše pod poslední galerií tohoto článku.