Článek
Dává to smysl. Mají stylovější design a taky se do nich snáz nasedá (a vysedá) než do běžných hatchbacků, a přitom jsou stejně kompaktní a praktické (vlastně ve městě ještě praktičtější, protože díky vyšší světlé výšce můžete parkovat i u vysokých obrubníků), proto městské crossovery, jako je třeba Kia Xceed, drtí v prodejích obyčejné kompaktní hatchbacky, jež dřív bez starostí vládly. Možná vám připadají nesmyslné, ale pro své majitele jsou naprosto ideálním autem.
A totéž platí i pro plug-in hybridní vozy. Komplikovat auto s běžným spalovacím motorem kompletním elektrickým pohonným ústrojím může někomu připadat jako zbytečnost, jenže jinému může elektrický dojezd na každodenní poskakování po městě a jeho okolí naprosto stačit a delší cesty absolvuje bez zdlouhavého dobíjení. Vážně to dává smysl.
Kia na to jde kombinací atmosférického benzinového motoru a elektromotoru, které společnou silou 141 koní a 265 Nm roztáčejí přední kola přes šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovku. Jejich souhra funguje tak skvěle a hladce, že většinu času ani nevíte, jestli jedete na benzin nebo na elektřinu.
Kompaktní baterie o kapacitě 8,9 kWh nabízí papírový předpoklad 48 km elektrického dojezdu (v kombinovaném provozu, v městském až 59 km), v reálu to bude spíš kolem 40 km, což je pořád solidní číslo. Elektrickou energii můžete ale využívat i v hybridním režimu na delších vzdálenostech ke snížení spotřeby někam pod úroveň 4 l/100 km při občasném nabíjení, při pravidelném připojování k zásuvce (k plnému nabití stačí 2,25 hodiny) se ale můžete přiblížit magické nulové spotřebě benzinu. Což zní skvěle, je tu však i pár problémů…
Elektrický motor má relativně skromných 61 koní, takže jeho dynamika (a schopnost rekuperace) není nijak dramatická. Na poskakování po městě a plachtění mimo něj to stačí, ale pro jakoukoliv hbitější akceleraci budete muset potýrat benzinový motor – auto působí ještě ležérněji tím, že vždy startuje v otupělém Eco režimu a jedinou další variantou je hyperaktivní Sport, kompromisní Normal tu dost chybí.
Hybridní pohon tak není výkonný a není ani moc chytrý – nemůžete si uložit nabitou energii pro pozdější použití a systém ani nevyužívá navigační data o trase pro efektivnější management s energií. Xceed PHEV tak neváhá využít nabitou energii hned od prvních kilometrů, i když jde třeba o dálnici a efektivnější by bylo pošetřit si ji pro pozdější využití ve městě. Řešením je ručně přepínat z automatického režimu pohonu do hybridního, kdy více šetří elektrickou energii. Xceed PHEV také nedisponuje funkcí automatické rekuperace využívající radar a GPS data, regenerativní brzdění je za všech podmínek stejné – tedy pouze mírné, dokud nezačnete brzdit). Těmito funkcemi už moderní PHEV vozidla většinou disponují, Xceed však ne.
Kia se vám to pokusí vynahradit vyčerpávající výbavou, už v základu totiž má 12,3palcový digitální přístrojový panel a 10,25palcový dotykový infotainment s mobilní konektivitou (Apple CarPlay i Android Auto, indukční nabíjení) a online funkcemi (včetně vzdáleného přístupu přes mobilní aplikaci), k tomu kompletní seznam sofistikovaných jízdních asistentů včetně nouzového brzdění, adaptivního tempomatu, sledování jízdy v pruhu nebo samočinného parkování.
Z toho ale plyne poslední problém – cena. Kia svůj Xceed PHEV nabízí pouze v maximální výbavě, takže na něm visí cenovka 959 980 Kč (včetně 40tisícové slevy), což je s ohledem na velikost auta a nedotažený hybridní pohon vážně dost peněz, které vám úspory na palivu hned tak nevrátí. Na trhu rychle přibývají konkurenční alternativy s PHEV pohonem, které umí být prostornější/chytřejší/úspornější/lacinější, ale pravdou je, že segment městských crossoverů má Xceed PHEV zatím pro sebe. Takže smysl to dává. Jenom ne všem.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 580 cm3 |
Výkon | 77 kW (105 k) při 5 700 ot./min. |
Točivý moment | 147 Nm při 4 000 ot./min. |
Elektromotor | 61 k a 170 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 142 k a 265 Nm |
Převodovka | automatická dvouspojková, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 671 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 11,0 s |
Maximální rychlost | 160 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 1,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 37 l |
Kapacita baterie | 8,9 kWh |
Elektrický dojezd | 48 km |
Nabíjení | AC 3,3 kW |
Kola a pneumatiky | 235/45 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 395/1 826/1 495 mm |
Rozvor | 2 650 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 291 l |