Článek
Náš kolega David Čáp je programátor žijící v Los Angeles a až donedávna jezdil Outlanderem od Mitsubishi, nicméně když nastal čas obměny každodenního povozu, dostala se ke slovu svěží Kia Telluride.
V očích Američanů jde o SUV střední velikosti, u nás bychom mu říkali obří Korejec. Aby ne, když pod jeho kapotou figuruje 3,8litrový šestiválec naladěný na výkon 295 koní (291 HP), který navíc spolupracuje s osmirychlostním automatem a volitelným pohonem 4x4. Jak k tomuhle autu s doporučenou maloobchodní cenou okolo 950 000 Kč bez zhruba 9% místní daně David vlastně přišel a proč ho bude muset ještě lehce doladit?
Na přelomu let 2019 a 2020 nebylo v Los Angeles možné sehnat Telluride s druhou nejvyšší výbavou EX, čtyřkolkou a osmimístnou konfigurací s klasickou lavicí v druhé řadě. Nabízela se pouze honosnější varianta vybavená prémiovým paketem zahrnujícím méně praktickou dvojici kapitánských křesel uprostřed a 20palcová kola – ta David nechtěl kvůli plánovaným výletům mimo silnice.
„Několik týdnů jsem obvolával prodejce v Kalifornii i v sousedních státech, ovšem pokud měli vyhovující automobil k dispozici, častokrát chtěli o 45 000 Kč až 180 000 Kč více, než je doporučená maloobchodní cena, což jsem striktně odmítal. Nakonec se moje vysněné auto objevilo až v Salt Lake City v Utahu, kam jsem shodou okolností plánoval vyrazit lyžovat. Dealerovi pak stačilo nadiktovat číslo kreditky, tím složit zálohu a těšit se,“ popisuje trable se sháněním vozu Čáp.
Když nastal den D, plán zněl jednoduše – dorazit na místo starým autem a domů odjet novým. Nabízela se varianta nechat Outlender protiúčtem u dealera za 33 000 Kč až 45 000 Kč, případně využít služeb velké sítě autobazarů Carmax. Druhý scénář se ukázal jako lepší, protože vynesl asi 55 000 Kč.
Výkup na těchto pobočkách funguje úplně jinak než u nás, v podstatě si stačí nechat od společnosti udělat odhad ceny a pak máte sedm dní na odprodej vozidla. Firma po tuto dobu garantuje, že vám vyplatí slíbenou částku. Takže žádné handlování, volání manažerů, telefonování na centrálu nebo jiné vodění za nos jako v Česku.
„Ve výsledku jsem vlastně první den dojel do autosalonu, Telluride převzal, večer si přestěhoval věci a ráno odvezl Outlander do Carmaxu, kde mi dali šek na 2 500 dolarů (cca 55 000 Kč),“ doplňuje příběh o koupi Čáp.
Svoboda tuningu
Jestli si myslíte, že pět metrů dlouhý obr musí nutně žrát i trávu kolem silnice, mýlíte se. Dálková spotřeba činí asi 9,5 litru na sto kilometrů, městská zhruba 12,7 litru na sto. Díky odladěné převodovce a silnému motoru se při stotřicítce Telluride chlubí dokonce nižším palivovým apetitem než Outlander s 2,5litrovým čtyřválcem a CVT.
Výhodou jihokorejského křižníku je i 71litrová palivová nádrž, protože například v sousední Arizoně vyjde palivo o 30 až 40 % levněji ve srovnání s Kalifornií. Kolikrát se tedy vyplatí s tankováním počkat.
„Oproti Outlanderu mi na Telluride chybí pár věcí. Postrádám třeba dvoudílné zadní dveře (á la BMW X5, Land Rover aj.), když si tady sednu do kufru, nohy mi poměrně nekomfortně visí nad zemí. Mitsubishi mělo držák na nápoje po levé ruce řidiče, kia nic takového nemá, a dokonce ani do dveřních přihrádek nedám větší láhev s pitím. Může se to zdát jako malicherné, ale pokud denně trávíte několik hodin za volantem, tak opravdu přijde vhod mít dostatečně velké a správně umístěné nápojové nosiče. Kia jich nabídne hodně, nicméně litrovou lahev většina z nich nepojme,“ upřesňuje praktičnost Čáp.
Vůz disponuje světlou výškou 203 milimetrů, což není málo, nicméně David své SUV nehodlá používat jako většina Evropanů (jen ve městě). Čtyřkolku vlastní hlavně kvůli jízdě po lesních cestách, na sněhu a v terénu, nicméně z důvodu lepší průchodnosti nechá světlost o 50 až 76 milimetrů zvýšit. Na řadu přijde i výměna továrních pneumatik, které sice na asfaltu dostačují, nicméně v blátě by pokulhávaly.
Obdobné úpravy jsou v Kalifornii zcela legální. Ve státě neexistuje obdoba naší STK, auta jezdí jen na pravidelné kontroly emisí. Ve finále si na svého plechového oře můžete pověsit klidně tunerské mega křídlo a každému to bude putna – pokud splníte limity toxicity.
Sen Evropana
„Ze začátku mi celkem vadilo, jakou mírou asistenční systémy mluví (zasahují) do řízení, nicméně úmyslně jsem je nechal zapnuté, abych zjistil, jestli si na tyhle hi-tech věci zvyknu. To se po pár týdnech skutečně stalo,“ říká Čáp.
Podle Davida si adaptivní tempomat na severoamerických dálnicích prostě zamilujete. V kombinaci s technologií pro udržování vozu v jízdních pruzích dokáže SUV fungovat prakticky samo. Zvýšenou pozornost je potřeba věnovat například odbočovacím pruhům, které jsou v USA řešené (namalované) jinak než v Evropě a elektroniku občas matou – výsledkem je zbytečné zpomalování/brzdění.
Velkým zklamáním však jsou jednožárovkové halogenové světlomety s elektromagnetickou clonkou. Svítí zkrátka málo (především v dálkovém režimu), ostatně stejným syndromem trpí i evropská auta vybavená dvouvláknovým svítidlem typu H4.
„Zároveň můj model nemá přední mlhovky, které jsem v Outlanderu občas používal v noci na lesních cestách. Nejspíš se tedy nevyhnu zástavbě diodových žárovek do hlavních světel nebo montáži přídavného osvětlení,“ prozrazuje plány do budoucna David Čáp.
Z pohledu severoamerického motoristy není téměř dvoutunová Kia Telluride bezchybným autem, ovšem kvůli rozmanité konkurenci na trhu nabídne za slušnou cenu hodně muziky – v Evropě bychom mluvili o symfonickém orchestru. Základní pětiletou záruku navíc rozšiřuje desetiletá garance na pohonné ústrojí, což v USA patří spíše k nadstandardu. Ne že bychom se tedy z našich SUV netěšili, jen tyhle severoamerické koráby jsou prostě dost často extra třída a snem vybrané evropské klientely.
Základní technické údaje | |
---|---|
Model | Kia Telluride, EX, AWD |
Motor | Zážehový atmosférický šestiválec |
Objem | 3 778 cm3 |
Výkon | 295 k (291 HP) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 355 Nm při 5 200 ot./min. |
Kompresní poměr | 13:1 |
Převodovka | osmirychlostní, automatická |
Pohon | 4x4 |
Zrychlení 0–100 km/h | 7,46 s |
Průměrná spotřeba | 11,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 71 l |
Suchá hmotnost | 1 930 – 1 975 kg |
Rozměry (d x š x v) | 5 001 x 1 988 x 1 760 mm |
Rozvor | 2 900 mm |
Základní světlá výška | 203 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 595/1 302,5/2 463,5 l |
Základní cena | 950 000 Kč bez daně |