Článek
Pokud máte rádi auta stejně jako já, tak vás Stinger naprosto okouzlí. Začalo to už designem – je nízký a široký a má ty správné proporce s dlouhou kapotou a elegantně splývavou zádí, takže jde o jedno z mála aut, kterému to označení „čtyřdveřové kupé“ sežeru. Ostře řezaná příď s širokou maskou a přimhouřenýma očima navíc působí správně dravě, což podporují i (falešné) průduchy na kapotě a za předními koly a hlavně ty čtyři macaté koncovky výfuků na zádi.
Ty také znamenají, že jde o nejrychlejší verzi GT s dvakrát přeplňovaným 3,3 V6, který produkuje 370 koní a 510 Nm. Motor je srdcem auta a u Stingeru GT buší jako zvon na kostelní věži – síly má na rozdávání a doplňuje ho tím správným mixem brumlání a vrčení, který z menšího motoru s nedostatečným počtem válců prostě nevydolujete, i kdyby se všechny umělé rezonátory a zvukové syntetizátory snažily sebevíc.
Hezky si odfrkne už když ho nastartujete, ale při klidné jízdě se ztiší do decentního basového brumlání, které nijak neruší pohodovou jízdu. Řízení je nenáročné, podvozek zhoupnutím vyhlazuje všechny nerovnosti a 8stupňový automat dokonale maskuje všechna přeřazení, takže si jich všimnete jen nenápadnou změnou tónu výfukového orchestru. Klidně můžete polykat stovky dálničních kilometrů, aniž by vám začalo zvonit v uších nebo vás rozbolela páteř.
Jestli ale chcete ohňostroj, stačí auto přepnout do sportovního režimu (ještě je tu eko-režim, ale vážně jsem vůbec neměl chuť zjišťovat, co dělá) – ten motoru vstříkne do žil dodatečnou dávku adrenalinu a převodovku přinutí držet kvalty až k červenému poli. Ale daleko lepší bude, když si hliníkovými pádly pod volantem budete řadit sami. Pro začátek bych doporučil tím levým dvakrát podřadit…
Motor zavyje ve vysokých otáčkách a Stinger věrný svému názvu vyrazí vpřed ostře jako bodnutí. Jeho 370 koní sice musí rozhýbat masitých 1,9 tuny, ale i tak je vystřelí na stovku pod pět sekund a v zatáčkách působí ještě rychleji. Má totiž vynikající přilnavost a jistotu, která vám dodává odvahu, a k tomu skvělou stabilitu a přirozenou vyváženost, takže přenáší svou hmotu z jedné zatáčky do druhé naprosto kontrolovaně. Čtyřkolka navíc preferuje zadní nápravu a samosvor mezi zadními koly dovoluje plynem stáčet auto do zatáčky – přesně tak, jak to umí xDrive od BMW.
Právě baworáky v nejlepší formě připomíná Stinger i intenzitou zážitku. Sedíte uvnitř auta a stáváte se jeho součástí, auto s vámi plně spolupracuje a jde vám ve všem na ruku. Čím přesněji ho vedete, tím větším nadšením vás odměňuje. Můžete s ním pelášit tak rychle, až se zbytku posádky začne dělat šoufl, zatímco vy se budete zubit stále víc a tlačit na pilu s rostoucí sebejistotou. Pak stačí povolit plyn a přepnout zpátky do normálního režimu a můžete dál v klidu plout, aby se vašim společníkům uklidnil žaludek a neznehodnotili vám koberečky.
Zní to perfektně? Protože je to perfektní. V podstatě. Ty lacinější stříbrné plasty v kabině Stingeru odpustím – hlavně proto, že zbytek kabiny je prostorově, ergonomicky i funkčně bezproblémový. Ani ta desetilitrová spotřeba (když to zrovna nehoníte) by mě netrápila, protože tohle auto přeměňuje každý litr benzinu na úsměv řidiče. Ale těch 1,4 milionu, o které si Kia za vrcholný Stinger GT řekne, by už mohlo zabolet…
Ale jen do chvíle, kdy si ho v konfigurátoru zkusíte porovnat s podobně výkonnou prémiovou konkurencí. Za tu byste totiž dali o několik set tisíc víc. A upřímně, nejsem přesvědčený, že byste za své peníze dostali takovou přidanou hodnotu navíc – chladní Němci by totiž ve srovnání se Stingerem působili konfekčně a bezduše.
Jasně, můžete ušetřit a pořídit si Stinger se čtyřválcem (dvoulitrový turbobenzin s 244 koni nebo turbodiesel s 200 koni), který bude určitě taky fajn, ale přišli byste tím o velkou část jeho kouzla – o motor, který vás poňouká, abyste tomu naložili a každý ujetý kilometr si pořádně užili. Stinger je auto, které vás bude za volantem bavit a za kterým se otočíte pokaždé, když od něj po zaparkování budete odcházet. A pokud to pro vás nic neznamená, tak netvrďte, že máte rádi auta.
Základní cenovka Stingeru je 1 099 980 Kč – za tolik dostanete dvoulitrový turbobenzin s 244 koni, automatem a zadokolkou. O trochu dražší je turbodiesel 2,2 l s 200 koni, automatem a pohonem zadních (1 169 980 Kč) nebo všech kol (1 219 980 Kč). Na královském trůnu pak sedí šestiválcová verze GT s cenovkou 1 399 980 Kč. Ještě nikdy jste o autě za podobné peníze nemohli říct, že jde o tak výhodnou koupi!
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový šestiválec, twin-turbo, uložený vpředu podél |
Zdvihový objem | 3 342 cm3 |
Výkon | 272 kW (370 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 510 Nm při 1 300 až 4 500 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 909 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 4,9 s |
Maximální rychlost | 270 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 10,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 60 l |
Kola a pneumatiky | přední 225/40 R19, zadní 255/35 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 830/1 870/1 400 mm |
Rozvor | 2 905 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 406 l |