Článek
Hleďte na evropskou verzi modelu Kia Sportage! Ptáte se, co je oproti čtvrté generaci nového? Takřka všechno. Technicko-designovou revoluci zahajuje markantní provedení přídě vozu, doplněné o futuristicky tvarované maticové lampy ohraničené zakřiveným diodovým denním svícením. Že SUV vypadá jako z Marsu? Jistě, ale vzniklo tady na zemi, konkrétně v Evropě a pro Evropany. Pro úplnost tedy dodáme, že oproti globálnímu provedení je to evropské o něco kratší a má lehce odlišně designovanou záď.
S tradičním bočním profilem s rozvorem náprav o délce 2 680 milimetrů koreluje volitelná černá střecha, která má dle výrobce akcentovat sportovní profil. No oukej, ale spíše než sportovně působí podle nás pátá Kia Sportage poněkud futuristicky a nadčasově. Tedy dobrá, vzadu najdete ještě křídlo, nicméně to má dneska i kdejaká non-sportovní škodovka.
Vesmírné naladění tohoto 4 515 milimetrů dlouhého, 1 865 milimetrů širokého a 1 645 milimetrů vysokého vozu rovněž potvrzují zadní partie splývavé zádi, vylepšené divoce tvarovanými zadními lampami. Přestože jsme u SUV Korejců zvyklí najít koncová směrová světla umístěná v zadním nárazníku, zde je tomu jinak, jelikož se zadní blinkry nastěhovaly klasicky do světel.
V závislosti na výbavě vůz přijede na 17-, 18- nebo na vrcholových 19palcových discích, přičemž celkově volíte ze šesti různých designů, barev a povrchových úprav. Berme to tedy jako dobrou zprávu, neboť nebude nutné kupovat GT Line za milion korun, ale pěkné pokoukání vám nabídne i základ nebo střed.
Ladným přesunem do kabiny objevíte palubní desku orientovanou na řidiče, jíž dominuje centrálně umístěný zakřivený displej infosystému navazující na digitální přístrojový štít. Výrobce do vozu už integroval on-line aktualizace softwaru i mapových podkladů, čímž vám odpadnou určité starosti s orientací na cestách. Rozhraní rovněž umožňuje dálkovou správu automobilu prostřednictvím nativní aplikace, která zpřístupňuje vybrané palubní funkce.
Masivní středový panel zase nabízí úložné prostory, fyzické ovladače řady funkcí, držáky na nápoje nebo bezdrátovou nabíječku mobilů o výkonu 15 Wattů, zatímco všude kolem vás může být zastavěný volitelný audiosystém Harman Kardon s osmi reproduktory. A do toho tu máte záplavu různých kvalitních materiálů, barevných kombinací a podobných vychytávek. Zkrátka nejen zvenčí je pátá Sportage líbivá.
Kia Sportage 5. generace (EU) | Vnitřní parametry |
---|---|
Místo pro nohy vzadu | 996 mm |
Výška ke stropu od sedáku | 998 mm |
Objem kufru | 591/1 780 litrů |
Poměr dělení zadních sedadel | 40:20:40 |
Ve jménu hybridů
Nabídka motorizací obdobně kopíruje sesterský Tucson, takže se dočkáme hybridních, plug-in hybridních, ale také benzinových a naftových jednotek. S baterkovými modely se počítalo už při vývoji, takže nekradou místo v kufru, protože hybrid má akumulátory uloženy pod zadními sedadly, zatímco plug-in hybrid pod kabinou mezi nápravami.
Půjdeme-li trochu do detailu, tak plug-in (PHEV) kombinuje přeplňovanou zážehovou šestnáctistovku o výkonu 180 koní a trakční elektromotor s permanentními magnety (66,9 kW), který sosá proud z energetického úložiště o kapacitě 13,8 kWh. Celkový systémový výkon pak činí 265 elektrofosilních hřebců, přičemž homologovaný dojezd čistě na elektřinu tipujeme okolo 60 kilometrů.
Klasická hybridní soustava (HEV) zahrnuje stejnou šestnáctistovku jako plug-in, zde ovšem spojenou s trakčním elektromotorem o výkonu 44,2 kW, jenž čerpá sílu z malého akumulátoru o kapacitě 1,49 kWh. A celkový systémový výkon? 230 kobylek.
Kdo vidíte v elektropohonu spíše pomocníka-přidavače, tak pro vás bude vhodná mild-hybridní (MHEV) benzinová šestnáctistovka o výkonu 150 nebo 180 koňských sil. Na své si přijdou rovněž milovníci nafty, protože do nabídky přistála též vznětová šestnáctistovka naladěná na 115 koní nebo na 136 koní, ve výkonnější variantě však znovu vybavená mild-hybridní technologií.
V závislosti na motorizaci se v rámci převodovek nabízí šestirychlostní manuál, inteligentní šestirychlostní manuál (umožňuje plachtění) nebo sedmirychlostní automat.
Mezi novinky v rámci jízdního vyžití řadíme pokročilý systém řízení odpružení s plynulou regulaci tlumičů a několik terénních profilů, což má dle slov automobilky nejen zpříjemnit cestování, ale také pomoci při zdolávání silnic/nesilnic pokrytých sněhem, bahnem nebo pískem. Ano, znamená to, že se pátá Sportage bude nabízet i s pohonem všech čtyř kol.
Z hlediska bezpečnosti jistě uvítáte tuhou karoserii, záplavu airbagů a balíček asistenčních systémů zahrnující například technologii autonomního nouzového brzdění, která umí zabránit i nechtěným střetům s protijedoucími vozidly při odbočování vlevo. Do sériové výroby si našel cestu také pokročilý adaptivní tempomat kooperující se satelitní navigací, jež zvládá na dálničních úsecích zpomalovat před zatáčkami.
Za zmínku ještě stojí kamerový monitoring slepého úhlu ukazující reálné dění za vozidlem, což využijete zejména při přejíždění z pruhu do pruhu. Jo a tohle SUV jde zaparkovat na dálku pomocí ovladače, takže při tom nemusíte sedět uvnitř.
Chceme-li hovořit o pravděpodobných cenách, musíme trošku predikovat, k čemuž nám pomůže aktuální ceník sesterského SUV Hyundai Tucson, s nímž nová Sportage sdílí řadu technologií včetně pohonných jednotek. Dynamická kia by tak mohla začínat na částce kolem 560 000 Kč, zatímco za slušně vybavený střed bychom mohli zaplatit nějakých 750 000 Kč až 800 000 Kč. Vrcholová varianta se podle nás vejde do milionu (mimo PHEV), nicméně s pár příplatky tuto magickou hranici snadno překročí.
Sportage číslo 5 se naživo ukáže na autosalonu IAA Mobility v Mnichově, který pro veřejnost startuje už 7. září a končí 12. září 2021. Koho nová kia zajímá, ten se může zastavit na náměstí Odeonsplatz, kde najde výstavní místo jihokorejské značky. Kdo si však počká, ten se také dočká, jelikož na český trh auto dorazí už zkraje příštího roku.
Futuristicky laděné SUV bude mít v rodném listě opět slovenskou Žilinu a po boku nošovického Tucsonu znovu potvrzuje, že cenově dostupnější auta pro obyčejné lidi nemusí být nutně nudná, nemastná či neslaná.