Hlavní obsah

Kia Sportage 2,0 CRDi MHEV 4 x 4 – nejlepší rodinný přítel

Foto: Jakub Deml

Kia Sportage je pohledné, ale trochu nenápadné SUV, proto jsme se mu důkladně podívali na zoubek, abychom odhalili jeho silné a slabé stránky – a s radostí vám můžeme oznámit, že těch prvních má spoustu a těch druhých naprosté minimum. Tohle auto by vás mělo zajímat!

Článek

Na modelu Sportage můžete nejlépe pozorovat překotný vývoj, jakým korejská značka za poslední dvě dekády prošla. První generace (1993-2004) byla drsným offroadem ze staré školy, ta druhá (2004-2010)  už vykročila vstříc začínající módě SUV, ale pořád šlo o hodně průměrné auto s designem, jako by ho dítě postavilo z lega. Třetí představená generace (2010-2015)  už byla skutečně moderní SUV, které se mohlo měřit se zavedenou evropskou konkurencí. Přesto vydržela ve výrobě pouhých šest let (obvyklý produkční cyklus je spíš osm let), než ji nahradila ještě propracovanější generace čtvrtá, současná. A ta už se zařadila přímo na špičku segmentu.

Foto: Jakub Deml

Působí dravě, a přitom ne agresivně. Takhle povedený design se líbí i Evropanům

Stačí se na ni podívat – moderní design z pera Petera Schreyera sedí evropskému vkusu a se správným lakem vypadá Sportage vážně pohledně, daleko osobitěji než sourozenec od Hyundai (Tucson). Jak je pro značku design důležitý, ukazuje třeba „vykousnutá“ horní hrana čelního okna, která kopíruje tvar masky – snadno přehlédnutelný detail, který ale automobilce stál za navýšení nákladů na výrobu. Loňský facelift přinesl LED světlomety s upravenou grafikou (díky těm čtyřem LED bodům v každém světle teď ještě víc připomíná Porsche Macan, což je velká pocta pro korejskou automobilku), takže ani po pěti letech na trhu nejeví známky stárnutí.

Foto: Jakub Deml

Kabina je úžasně útulná. Záplava tlačítek je už trochu přežitek, ale z hlediska funkce je to vlastně naprosto v pořádku

V kabině to už trochu znát je kvůli vodopádu tlačítek na středové konzole, což je dnes přežitá záležitost. Faktem však zůstává, že tlačítka citelně usnadňují práci s (přehledným a snadno ovladatelným) infotainmentem a nastavením klimatizace, takže jim těžko něco můžeme vytýkat.

Navíc tu najdete ty nejmodernější technické hračky, jako je 8“ dotykový infotainment s navigací, bezdrátové nabíjení telefonu, hi-fi JBL, ventilovaná sedadla vpředu, USB nabíječky vzadu nebo elektrické víko kufru, řízení pak usnadňuje nouzové brzdění, adaptivní tempomat, 360° kamerový systém nebo automatická dálková světla.

Z čistě praktického pohledu je kabina perfektně promyšlená, ergonomie je bezproblémová, řidičská pozice pohodlná, vzadu má spoustu životního prostoru i vzrostlý dospělák a kufr je se svými 439 litry naprosto dostačující (verze bez mild hybridu nabídnou až 503 litrů). Ve Sportage je prostě radost cestovat.

Foto: Jakub Deml

Ve Sportage najdete dost místa, ať sedíte vpředu či vzadu, ani při balení se nebudete muset nijak zvlášť omezovat

A naštěstí je také moc příjemné ji řídit. Sedíte v útulné kabině (dvoubarevné čalounění možná není příliš praktické, ale hodně oživuje interiér), řízení je nenáročné a přirozené, podvozek komfortní, automat hladký a motor kultivovaný… Co víc si přát? Právě tento dvoulitrový čtyřválcový turbodiesel s 48V mild-hybridním ústrojím je další novinkou loňského faceliftu – posílená verze Stop/Start systému zhasíná motor už pod úrovní 30 km/h a při potřebě silnější akcelerace dokáže generátor využít rekuperovanou energii k pohonu kol. Díky tomu jezdíte s SUV ve čtyřkolce a s automatem pohodlně pod 7 litrů na sto.

Jenže si musíte pořádně připlatit, abyste tenhle úsporný motor mohli mít – Kia ho totiž nabízí jen ve dvou nejvyšších výbavách. Když ušetříte a sáhnete po dieselové šestnáctistovce (o 50 koní slabší, ale pořád má slušných 320 Nm), kterou nabízí i s méně našlapanou výbavou (a navíc klidně jako předokolku s manuálem), určitě nic nezkazíte – vlastně byste papírově měli jezdit ještě o půl litru levněji. Alternativou je také benzinová přeplňovaná šestnáctistovka (nabízí se i atmosférická verze, ale ta je dobrá jen pro hodně nenáročné řidiče), která bude určitě báječně tichá a točivá, ale sotva se s ní dostanete pod osm litrů.

Ať už sáhnete po jakékoliv verzi, získáte příjemné a uživatelsky přátelské SUV, které vás pohodlně odveze až na konec světa. Pravda, to jde říci o většině velmi početné konkurence, ale Kia má na své straně velmi pohledný design, širokou nabídku variant, skvělou prostornost, bezkonkurenční 7letou tovární záruku (!), a hlavně absenci otravných chyb, kterými by vám lezla na nervy. Právě naopak je tak nevtíravě kamarádská, že na ni po chvíli soužití nedáte dopustit. A přesně něco takového bychom od správného rodinného auta očekávali.

Tato špičková verze 2,0 CRDi 4 x 4 s automatem ve výbavě GT Line stojí akčních 919 980 Kč, což není málo. Pokud ale sáhnete po rozumnější specifikaci 1,6 CRDi 4 x 4 v manuálu a střední výbavě Style, je to už jen 714 980 Kč. Na všechny verze každopádně Kia poskytuje slevu 60 000 Kč a dalších 30 tisíc vám dají za starý vůz. Připočtěte si tu výjimečně dlouhou záruční dobu a máte na stole hodně zajímavou nabídku.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbodiesel, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 995 cm3
Výkon136 kW (185 k) při 4 000 ot./min.
Točivý moment400 Nm při 1 750 - 2 750 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost1 747 kg
Akcelerace 0-100 km/h9,5 s
Maximální rychlost201 km/h
Spotřeba (kombinace)5,7 l/100 km
Objem palivové nádrže55 l
Kola a pneumatiky245/45 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 495/1 855/1 645 mm
Rozvor2 670 mm
Objem zavazadlového prostoru439 l
Související témata:
Načítám