Článek
Snaha udělat z SUV sportovní model často vyzní do prázdna. Mnohem lepší, navíc u zákazníků populárnější (a to nejen u SUV) je dát na auto nějaký hezký, sportovně vypadající paket. Ten nyní nabízí i největší SUV automobilky Kia – model Sorento. Jmenuje se GT Line a již tak povedené třetí generaci opravdu sluší. Znamená to, že pod bohatě chromovanou maskou najdete diodové mlhovky a vedle zase full-LED světlomety. Snad jen do čištění masky od hmyzu by se mi moc často kvůli jejímu tvaru nechtělo. Jiné jsou i zadní světlomety a ještě tady najdete sportovní koncovky výfuku. Celkově ale auto působí hodně mohutně, reálné rozměry ovšem nejsou nijak přestřelené.
Interiér auta by klidně mohl být v prémiovější značce nebo nějakém americkém SUV. Rozhodně se mi líbí víc, než menší Sportage. I když displeje už většina automobilek nabízí větší. Také se mi tolik nelíbí tvar voliče automatické převodovky, přednastavené stupně ale lze řadit i pádly pod volantem. Přehledný infotainment reaguje dobře a stále má klasická tlačítka pro základní funkce, hlasové ovládání v češtině ale ještě nabídnout neumí. Budíky jsou příjemně přehledné, oko potěší i příjemné materiály v kabině. Ty jsou navíc i dostatečně kvalitní a dobře zpracované, celkově Sorento vyvolává mnohem luxusnější dojem, než jakému odpovídá cenovka. Jen odkládacích prostor by při takových rozměrech auta mohlo být asi víc a větších. Sedí se ale krásně vysoko, v tomhle ohledu je Kia skutečně pravým SUV. Z auta je navíc velmi dobrý výhled, což je rozhodně velkým plus.
Kia sází na bohatší základní výbavu, a tak jí v této sedmimístné verzi (2.2 CRDi, pohon všech kol a automat ve výbavě Exclusive) koupíte minimálně za 1 099 980 korun. V ceně je pochopitelně sedmiletá záruka (nebo na 150 tisíc kilometrů), což stále většina konkurentů nabídnout neumí. Pak je ale samozřejmostí automatická dvouzónová klimatizace nebo osmnáctipalcová kola, příjemnou věcí je také vyhřívaný volant. Sedadla jsou velmi příjemně tvarovaná, v tomto výbavovém stupni navíc nevadí kožené čalounění, protože kromě výhřevu jsou vybavena i odvětráváním. Dostatek místa je vzadu, kde snad může pasažéra za řidičem překvapit jen to, že se řidičovo sedadlo při vystupování posune automaticky úplně vzad, aby mu usnadnilo vystupování. Zadní lavice je také posunovatelná, tlačítky navíc můžete manipulovat i se sedadlem spolujezdce přes tlačítka na jeho boku. A také zadní pasažéři si v zimě mohou užívat vyhřívání. Kufr nabízí 660 litrů, v případě použití třetí řady sedadel pak 142 litrů. Při sklopení opěradel druhé řady nevznikne žádný schod.
Jiný motor, než turbodiesel 2.2 CRDi s výkonem 200 koní, si nyní vybrat ani nemůžete. Benzínový agregát vlastně není v nabídce vůbec ani u jiné verze. Pokud si připlatíte za zmíněnou verzi GT Line, dostanete automaticky osmistupňový automat (novinka od faceliftu) a pohon všech kol. Rozjezdy jsou krásně hladké, stejně tak přeřazení v autě vůbec necítíte. Auto dokonce nabízí několik jízdních režimů, ale přišly mi tak podobné, že jsem zůstal pořád u comfortu, který působil přecijen nejlépe. Režim sport má jen o trochu citlivější reakce a přeřazuje ve vyšších otáčkách, řazení ale v případě potřeby můžete zajistit sami buď pákou voliče, nebo pádly pod volantem.
Pocitový výkon autu nechybí, i když papírová hodnota až tak silně nepůsobí. Točivý moment 450 Nm je také velmi slušný a motor je opravdu dostatečně pružný, takže automat nemá tendence příliš často podřazovat. Auto nemá ani přehnaně vysokou spotřebu, průměr po týdnu byl kolem 8,5 litru. Na dálnici se spotřeba pohybovala kolem 8, mimo město Sorento zvládne jezdit i za 6 litrů. Průměr tedy zvyšuje jen městský provoz, kde si velké SUV řekne až o 10 litrů. Výbavu doplňují i asistenty, jako adaptivní tempomat nebo sledování mrtvého úhlu, někdy ale jako by byli až příliš opatrní. Naopak kamerový systém sledující celé okolí auta je opravdu povedený a usnaďuje manévrování s tímhle drobečkem.
Navzdory písmenům GT nejde o žádný sportovní model. Konstruktéři se nijak nesnažili docílit tuhosti a tvrdosti, auto je spíše komfortní a je to tak dobře. Komfortně naladěný podvozek je příjemně tichý a to i na nerovnostech. Za jízdy pocítíte výrazněji jen příčné nerovnosti, ale i ty zvládá nadprůměrně. Odhlučnění podvozku je fantastické, lepší než u motoru, který ale nemá nepříjemný zvuk. Rychlejší jízda není žádný problém, v zatáčkách má auto pochopitelně tendenci k náklonům, což je ale vzhledem k velikosti a hmotnosti auta pochopitelné. Nedotáčivost na limitu způsobuje pocit těžkopádnosti za volantem. A to se na chování ještě pozitivně projevuje pohon všech kol, který v zatáčkách může také pomoci, když systém usoudí potřebnost takového zásahu. Lehce nekomunikativně působí řízení, kde pomoc posilovače je snad až příliš výrazná. Je otázkou, kolik majitelů opustí zpevněné silnice. Světlá výška Sorenta je 185 mm. Standardně jede auto jen na přední pohon a zadek připojí až v případě prokluzu, stiskem tlačítka uprostřed ale můžete zamknout trvale pohon všech kol.
Celkově Sorento působí velmi dobře, protože splňuje to, co jsem od takového auta očekával. Kombinace s automatem a velkým motorem v dostatečně prostorném autě působí dobře, navíc naladění na komfort je také takřka bezchybné. Jen ta cena, která nejde u základní verze pod 900 tisíc a u téhle se pohybujeme kolem 1,1 milionu korun, bude někomu za Kiu připadat vysoká. Ospravedlňuje ji ovšem bohatá výbava, protože například navigaci dostanete u každého auta. Také interiér vám rozhodně dává pocit, že jste peníze nevyhodili zbytečně.
Technické údaje: Kia Sorento 2.2 CRDi 8AT 4x4 | |
---|---|
Motor | Vznětový řadový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem |
Objem | 2199 cm3 |
Výkon | 147 kW (197 k)/3800 ot. |
Točivý moment | 450 Nm/1750-2750 ot. |
Převodovka | Osmistupňová automatická |
Maximální rychlost | 205 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,4 sec |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 7,2/5,7/6,2 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1803/513 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4800 x 1890 x 1690 mm |
Rozvor | 2780 mm |
Objem nádrže | 71 l |
Objem zavazadelníku | 142/1662 l |