Článek
Nové e-Niro je prvním čistě elektrickým crossoverem vyráběným automobilkou Kia. O pohon se stará elektromotor o výkonu 150 kW (204 koní) a točivém momentu 395 N.m napájený li-ion akumulátorem o kapacitě 64 kWh. Auto tak má nabízet jízdní dosah až 485 km na jedno nabití. „Kia e-Niro zaujímá jedinečnou pozici na trhu coby čistě elektrický crossover chlubící se promyšlenou karoserií, vysokou užitnou hodnotou a dlouhým dojezdem,” vychvalují novinku zástupci automobilky.
Nové e-Niro bude druhým celosvětově prodávaným elektromobilem značky Kia po modelu Soul EV. Připojí se ke stávající rodině Niro v hybridním a plug-in hybridním provedení, pro které se od uvedení v roce 2016 rozhodlo přes 200 tisíc zákazníků po celém světě. Dosavadní evropské prodeje hybridního crossoveru Niro už překročily 65 tisíc vozidel.
Kia e-Niro se od stávajících variant Niro Hybrid a Niro Plug-in Hybrid odlišuje řadou designových prvků. Patří mezi ně například futuristická maska chladiče, v níž je integrovaný port pro dobíjení, dále opatřený reliéfním logem Niro. Jiné jsou i přepracované přívody vzduchu nebo nová LED světla denního svícení ve tvaru hrotu šípu.
Při pohledu z boku zaujme štíhlá charakteristická křivka auta společně se zkosenými zadními okny a robustní křivkou prahů karoserie. To má zdůrazňovat a opticky prodlužovat uhlazený profil vozu. Kia e-Niro vyjíždí na nových sedmnáctipalcových litých kolech ve dvoubarevném provedení s broušenými povrchy. Na přepracovaném zadním nárazníku pak najdeme modré akcenty podobné těm z přídě vozidla. K dispozici má být desítka odstínů karoserie, výrobcem popisovaných jako „paleta výrazných a spíše neutrálních tónů, které zdůrazňují ekologický charakter modelu a jsou sladěny s modrými dekory karoserie.” Co si pod těmito charakteristikami představit zůstává otázkou, ale na výrazné neutrální tóny jsme opravdu zvědaví…
Změny proběhly i v interiéru, převážně v oblasti středového panelu. Z důvodu čistě elektrického pohonu odpadá potřeba klasického voliče převodovky. Mechanické ústrojí zde bylo nahrazeno novým otočným voličem systému elektronického řazení „shift-by-wire”. Otočný volič je zabudován do vlastního panelu, který je prodloužením základny středové loketní opěrky. Na přístrojové desce kolem výdechů ventilace jsou pak použity jasně modré akcenty podobné těm z exteriéru vozidla.
Elektrická novinka disponuje hned několika technologiemi, které mají pokud možno co nejvíce prodlužovat dojezd vozu. Patří mezi ně například rekuperační brzdění, které slouží ke zpětnému získávání kinetické energie a dobíjení bateriového modulu při jízdě setrvačností nebo deceleraci. Asistenční systém na podporu hospodárné jízdy zase řidiči chytře radí, jak má jet co nejúsporněji. Součástí tohoto systému je i tzv. pomocník pro jízdu setrvačností a systém prediktivního hospodaření s energiemi. Cílem obou těchto technologií je co nejvíce prodloužit dojezd informováním řidiče o tom, kdy jet setrvačností a kdy brzdit.
Samozřejmostí jsou v dnešní době i další technologie v podobě asistenčních a bezpečnostních systémů. V tomto oboru e-Niru nechybí například stabilizace VSM, prediktivní varování před čelní srážkou za pomoci asistenta pro zamezení čelním kolizím, inteligentní tempomat se systémem Stop & Go pro jízdu v koloně, asistent dálkových světel, rozpoznávání únavy řidiče nebo sledování a udržování vozidla v jízdním pruhu.
Nová Kia e-Niro se začne pro Evropu vyrábět v nejbližších týdnech v korejském závodě ve Hwasungu a automobilka slibuje, že prodej na trzích starého kontinentu odstartuje ještě do konce letošního roku. Tradiční sedmiletá záruka, kterou na své modely nabízí, se má vztahovat i na akumulátorový modul a elektromotor.