Článek
Ta silnice byla jako ze snu nadšeného řidiče. Vinula se po úbočí andaluských kopců a stoupala od hladiny moře až těsně pod vrcholky hor na samé hraně národního parku Sierra de las Nieves – tisíc metrů převýšení na pouhých třiceti kilometrech asfaltu plného rychlých táhlých, nebo naopak pomalých a utažených zatáček. Řidičské nebe. A také potenciální peklo pro nudný elektromobil. Ale Kia EV6 tu s přehledem zazářila – ukázala, že pod sci-fi kabátkem supermoderního auta poháněného elektřinou se ukrývá pravé řidičské auto.
To je přímo šokující, protože dnešní auta se místo radosti z řízení soustředí především na jízdní komfort, nenáročné ovládání a špičkové technologie. Ostatně EV6 taky vypadá spíše jako kosmická loď, která z řidiče udělá pasažéra. A skutečně se za volantem klidně můžete rozvalit v pohodlném křesílku s vyhříváním a odvětráváním, nechat za sebe (z větší části) řídit automatiku a užívat si tichou a pohodlnou jízdy, špičkové palubní technologie a výjimečné prostředí jako v luxusní limuzíně.
Displeje kam se podíváš
Přímo před řidičem je dvojice prohnutých 12,3palcových displejů – na tom vlevo našly své místo palubní přístroje (doplněné průhledovým displejem v zorném poli řidiče), ten pravý je dotykový a vyhrazený infotainmentu s širokou mobilní a online funkcionalitou. Pod ním je na středu palubní desky další, tenký dotykový displej, který podle potřeby umí zobrazit zkratky v menu nebo ovládací panel klimatizace (otočné ovladače regulují hlasitost audia nebo nastavení teploty). Skvělá vychytávka!
Ani prostorově nebudete strádat, vždyť rozvor náprav 2,9 metru je o 85 mm delší než u velkého SUV Sorento. EV6 tak nabízí velkorysý životní prostor pro posádku (a také pro zavazadla uvnitř 572litrového kufru) – pohodlnou pozici si tak najdou řidiči všech velikostí (snad jen opatrně s volbou panoramatické střechy, ta vyšším řidičům ubírá místo nad hlavou) a i za dlouhány zbyde na zadních sedadlech spousta místa. Kdybyste se chtěli nechat vozit na zadním ředitelském místě, nepůsobilo by to vůbec nepatřičně.
Zaparkuje sama na stisknutí tlačítka. Dokonce i na dálku
Každé moderní auto je vybavené celou řadou jízdních asistentů, Kia EV6 však přesto umí překvapit něčím navíc. Kromě nezbytných položek, jako je nouzové brzdění nebo adaptivní tempomat s udržováním jízdy v pruhu, je tu také systém monitorování mrtvých úhlů doplněný o pohled zpětných kamer na každé straně vozu promítaný na přístrojový panel (pro lenochy, co se neohlížejí do zrcátek) a sofistikovaný parkovací asistent – ultrazvukové senzory doplňuje 360° kamerový pohled a systém, který sám najde parkovací místo a vůz tam samočinně vmanévruje, zatímco vy jen držíte zmáčknuté tlačítko na palubní desce. Nebo na klíčku k autu, protože manévr můžete provést i po vystoupení z vozu. Prostřednictvím tlačítek na klíčku můžete s autem na dálku také vyjet z parkovacího místa, aby se vám snáz nastupovalo.
Ale za volantem je to o mnoho zajímavější. Na povel totiž můžete mít početné stádo až 325 koní, které auto vystřelí z klidu na stovku za pouhých 5,2 sekundy! Díky instantnímu zátahu mamutích 605 Nm však EV6 působí ještě o trochu rychleji, při každém zadupnutí plynu vám uštědří pořádnou herdu do zad a katapultuje vás rovinkou vstříc další zatáčce. A tam EV6 teprve ukáže, co v ní opravdu je…
Standardní dojezd | Prodloužený dojezd | ||
---|---|---|---|
Pohon | zadních kol | zadních kol | všech čtyř kol |
Výkon | 170 k | 229 k | 325 k |
Točivý moment | 350 Nm | 350 Nm | 605 Nm |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,5 s | 7,3 s | 5,2 s |
Maximální rychlost | 185 km/h | 185 km/h | 188 km/h |
Hmotnost | 1 800 kg | 1 910 kg | 2 015 kg |
Kapacita baterie | 58 kWh | 77,4 kWh | |
Dojezd | 394 km | 528 km | 484 km |
Rozměry | 4 680/1 880/1 550 mm | ||
Rozvor | 2 900 mm | ||
Objem zavazadlového prostoru | 572 l | 572 l | 540 l |
Kia EV6 bude ještě rychlejší!
Kia zatím představila civilní verze EV6, jejichž výkon sahá od 170 po zmiňovaných 325 koní. Zároveň však oznámila, že na nás čeká lahůdková verze GT o výkonu 585 koní, která slibuje supersportovní dynamiku (0–100 km/h za bleskových 3,5 sekundy). Fanoušci rychlých kol se tak mají na co těšit!
Na brzdách přiletíte do vinglu, auto se trochu nahrbí dopředu, ostře zatočíte a hmota se přenese na vnější kola, při přidávání se posouvá víc dozadu a na výjezdu pod plynem se zatíží zadní kola a auto upaluje vpřed. To, co vám popisuji, jsou jemné pohyby, žádné divoké náklony jako bárka ve vlnobití – jsou tu proto, abyste přesně cítili, co se s autem na silnici děje, abyste s ním mohli precizněji pracovat a hrát si se stopou. Prostě abyste byli víc zapojení do procesu řízení.
Díky tomu si točitou horskou silničku, kterou jsem vám popisoval v úvodu, užijete (skoro) jako s pravým sportovním autem. Svištíte po rovinkách, hledáte brzdné body, trefujete apexy a zase drtíte plyn, chytáte rytmus a propojujete se s autem, nevnímáte už nic než stuhu černého asfaltu klikatící se před vámi. Silný zátah elektromotorů (doprovázený umělým zvukem pro lepší vnímání rychlosti) a řízení samotné je tak pohlcující, že mi ani vrčení klasického motoru nebo šmrdlání šaltpákou nechybí. Kia EV6 vás na té správné silnici vážně pohltí.
Kia EV6 nebo Hyundai Ioniq 5?
Hyundai a Kia na to jdou úplně jinak než třeba koncern VW, modely se shodným technickým základem se tak neliší jen designem, ale celým pojetím. Ioniq 5 je obývák na kolech, ve kterém se budete rádi vozit, ale EV6 je auto, které chcete opravdu řídit. Volba je na vás…
Přitom v běžném provozu dokáže znovu působit jako luxusní limuzína – podvozek je plavně komfortní, řízení dětsky snadné, jízda naprosto tichá a zážitek z ní uvolňující. Kia EV6 bude bravurně zvládat nudné denní jízdy do práce a po nákupech, stejně jako dlouhé dálniční přelety. Dojezd přes 500 kilometrů je totiž naprosto dostatečný – zvlášť, když se EV6 dá nabíjet tak rychle.
Nabíjení rychlostí blesku
Kia a Hyundai přicházejí jako první mainstreamová automobilka s platformou s 800V elektrickou architekturou (dosud ji nabízelo pouze Porsche Taycan a odvozené Audi e-tron GT) umožňující ultra-rychlé nabíjení výkonem až 220 kW – 100 km dojezdu získáte za pouhých 4,5 minuty u nabíječky, nabití 10–80 % je záležitostí 18 minut. To vás na cestách už vážně nezdrží…
Kia EV6 nás dokázala skutečně překvapit. Řidiče dokáže nejen konejšit luxusním prostorem, pohodlím a technologiemi, ale také ho na té správné silnici umí pobavit. Nechápejte mě špatně, EV6 není vyloženě sportovní auto, jen prostě zatraceně dobře jezdí a příjemně se řídí – což je vlastnost, o kterou jsme se báli, že s elektromobilitou přijdeme. Svět je tedy zachráněn, zdá se.
Ceník modelu Kia EV6 začíná na částce 1 180 980 Kč (verze s nejnižším výkonem a menší baterií) a končí na 1 481 980 za vrcholné provedení s pohonem všech kol. Navrch vám Kia přihodí kartu, se kterou budete moci u vybraných operátorů každý měsíc dobíjet zdarma ekvivalent energie na přibližně 1 000 km (159 kWh), a to na celý rok.