Článek
Jak už bylo v úvodu řečeno, konkurencí je daný segment poměrně nabitý. Výše jmenovaní rivalové se vzhledově v čase příliš překotně nemění a procházejí spíše postupnou evolucí, u Ceedu jsou ale mezi jednotlivými generacemi vždy poměrně výrazné změny.
Také u současné generace došlo na pohled hned k několika změnám. Profil auta už se tolik nesvažuje směrem dopředu, linka karoserie je pod bočními okny spíše vodorovná, což při pohledu z boku Ceedu trochu ubralo na dravosti. Kombík se také oproti předchůdci poněkud natáhl, současný Ceed SW je o 95 mm delší než jeho starší bratříček.
Co Ceedu naopak zůstalo, to jsou do boku protažené přední světlomety, které model identifikují. Modrá metalíza, ve které jsme měli auto k dispozici, je elegantní, ale poněkud nevýrazná a auto s ní snadno zapadá v davu. Což není výtka – ne každý na sebe chce za každou cenu strhávat pozornost. Vzhledově dává Ceed na první pohled vědět, odkud pochází – korejský design je cítit z tvaru karoserie, světlometů i masky chladiče.
Interiéru pak nově dominuje volně stojící displej infotainmentu umístěný v horní části palubní desky. Má úhlopříčku 8 palců, je dobře na očích, přehledný a čitelný. Osobně se mi moc líbí grafické zpracování navigace a mapových podkladů v ní. Mapy jsou přehledné s přiměřeným množstvím detailů a ovládání je intuitivní. Za zmínku stojí i rychlost odezvy celého infotainmentu, která je skvělá a jednotlivé procesy jsou téměř bez prodlevy, v čemž by se mohly leckdy učit i prémiové automobilky.
Výhodu spatřujeme i v dobré ovladatelnosti klimatizace a dalších funkcí pomocí tlačítek. Kia v tomto ohledu nejde cestou výhradního ovládání dotyky na obrazovce jako řada jiných automobilek, ale zachovává dobrou ovladatelnost za jízdy pomocí logicky rozmístěných tlačítek a kruhových voličů, což je podle nás dobře.
Co naopak nenadchne, to jsou všudypřítomné plasty. Sice nepůsobí úplně nejlevnějším dojmem, ale jsou tvrdé a zaujímají poměrně velké celistvé plochy, což vizuálnímu dojmu z interiéru zrovna nepřidává.
Uvnitř Ceedu SW se rozhodně nebudete cítit stísněně. Je to prostorné auto, které nabízí dostatek prostoru nejen řidiči a spolujezdci na předním sedadle, ale i vzadu. Prostřední sedadlo vzadu je sice spíše nouzové, ale tomu tak je ve většině automobilů, které nenabízejí vzadu tři plnohodnotná sedadla.
Jednou z největších devíz tohoto auta je zavazadlový prostor. Je obrovský! Kufr je velmi dlouhý – i bez sklopení sedadel pojme úctyhodných 625 litrů, navíc díky jeho nízké hraně se zavazadla dobře nakládají. S autem jsme jeli na víkend na svatbu a novomanželům jsme pomáhali s převozem věcí. Odvezli jsme kompletní květinovou výzdobu, dekorace a k tomu a ještě běžná zavazadla na celovíkendovou akci. A mohli jsme klidně vzít ještě stopaře, protože nebylo nutné ani sklápět zadní řadu sedadel.
Jízda s novým Ceedem je příjemná a pohodlná. Auto dělá přesně to, co od něho chcete. Dvouspojková převodovka řadí hladce, při snaze o svižnější jízdu by sice mohla být v některých situacích v podřazování rychlejší, ale to se dá v této kategorii odpustit.
Než se naftový motor zahřeje, má z počátku poměrně hlasitý a „chrastivý” projev, po zahřátí je ale o poznání kultivovanější a řidič o něm prakticky neví. Vyhovovalo nám nastavení podvozku, který výborně funguje i na rozbitých okreskách, dobře pohlcuje nerovnosti a zároveň poskytuje jistotu v zatáčkách. Naopak brzdy by mohly mít citlivější dávkování brzdné síly.
Šestnáctistovka podpořená turbem o výkonu 136 koní je výkonově pro auto dostatečná, nemusíte se bát předjíždět, zároveň vás ale auto v žádném případě nesežere. Nízká spotřeba paliva je totiž dalším obrovským pozitivem tohoto vozu. I s automatickou převodovkou se s novým Ceedem SW dá jezdit kolem pěti litrů, po městě bez problému za 5,5. A to se autor článku rozhodně nepovažuje za mistra ekonomické jízdy, přesto tyto cifry během testu reálně na displeji svítily.
Nedalo nám to a vyzkoušeli jsme i režim sport, který nový Ceed SW nabízí. Převodovka v něm sice drží motor ve vyšších otáčkách, a tak odpadá problém s pomalejší odezvou na plyn, jinak se ale nic nemění. Nečekejte přitvrzení podvozku ani řízení, žádný sportovní zážitek se nekoná. Tohle je rodinný kombík a tlačítko s nápisem „Sport” je tu přece jen spíše do počtu.
Tato Kia není na první pohled příliš sexy, není to ani žádný trhač asfaltu ani zábavná hračka na okresky. Je to ale mimořádně praktický, pohodlný a prostorný vůz, který slušně jezdí a je velmi úsporný. A to je přesně to, co (nejen) český zákazník vyhledává. Ceed SW není volbou srdce, ale rozumu. Dobrou volbou rozumu.
Kia Ceed SW začíná na ceně 374 980 korun (s motorem 1.4 CVVT/73 kW a výbavovým stupňem Cool). Námi testovaná motorizace 1.6 CRDi/100 kW začíná na ceně 529 980 korun, testovaný kus ve výbavovém stupni Exclusive s příplatky pak vychází na 614 980 korun. Za tyto peníze dostanete už velmi slušně vybavený a mimořádně praktický vůz.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vznětový čtyřválec 1.6 CRDi uložený vpředu, čtyři ventily na válec |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Výkon | 100 kW (136 koní) při 4 000 ot./min. |
Točivý moment | 320 Nm při 2 000 - 2 250 ot./min. |
Převodovka | sedmistupňová automatická |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 377 kilogramů |
Akcelerace 0-100 km/h | 10,1 sekundy |
Maximální rychlost | 200 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 5 litrů na 100 kilometrů |
Objem palivové nádrže | 50 litrů |
Kola a pneumatiky | 205/55 R16 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 600/1 800/1 465 mm |
Rozvor | 2 650 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 625 (1 694) litrů |