Článek
Miluji sport! Bez pohybu bych prostě nedokázal být, dělá mi dobře po těle i na duši. Ale už jsem přece jen v pokročilejším věku, takže ho pěstuji jen rekreačně – nemusím ho mít za každou cenu a nehoním se za nadlidskými výkony, už mi jde jen o zábavu, o dobrý pocit. A přesně tak to má i Kia Ceed GT, sportovnější varianta rozumného a praktického Ceedu.
Její přeplňovaná šestnáctistovka produkuje totiž jen 204 koní, což mezi dnešními rychlými hatchbacky stačí jen na druhou ligu. Taky nemá na karoserii žádná křídla, podvozek je docela pohodlný a na ovládací prvky nepotřebujete měsíce v posilovně. Ceed GT je tak ve srovnání s hot hatchovou špičkou krotký jako beránek a spíš než vyloženě „rychlý“ je pouze „svižný“. Tedy to jsem si myslel, než jsem stisknul tlačítko „Sport“…
Pak jsem přidal plyn, motor zaječel o poznání hlasitěji a výkon mě zatahal za volant, Ceed GT zabral a vystřelil kupředu. Rychle spolknul dvojku, pak i trojku a za naštvaného vytí motoru a syčení sání se dychtivě dožadoval čtyřky, to se ale už blížila zatáčka. Brzdy, s přesným meziplynem podřadit na dvojku, čumák se nadšeně vrhá k apexu, přidávám plyn, pak trochu povolím a zadek ochotně utáhne stopu, a vzápětí už na plný plyn Ceed GT zase letí rovinkou. A hele, tak on se toho fakt nebojí!
Ceed GT v sobě sportovní talent prostě má. S decentním bodykitem a 18palcovými koly (s překvapivě vkusnou imitací centrální matice) dokáže zaujmout, ale nepotřebuje svou sportovnost hlasitě řvát do světa. Sedíte v příjemných anatomických sedačkách čalouněných kůží a Alcantarou, v dlaních svíráte sportovní volant, tančíte po dobře rozmístěných pedálech s hliníkovými nášlapy a Ceed GT jede jako z partesu. Ovládání je krásně sladěné, podvozek pečlivě vyvážený, motor v sobě má to správné nadšení, aby vás zlákal ke svižnějšímu tempu. Je vážně radost dát mu trochu za uši.
Jenže když opravdu přitlačíte na pilu, snadno najdete jeho limity. Podvozek naladěný na každodenní používání při ostrém tempu vyměkne, slabší kontrola pohybů karoserie vás za volantem znejistí. Motor nemá nahoře ten správný tah, daleko lépe funguje ve středních otáčkách. Řízení je taky trochu odtažité a řazení při nejostřejší střelbě přestane stíhat. Tohle je prostě typické „osmi desetinové“ auto.
To však vůbec není špatně, protože přesně takhle ho Kia vymyslela a navrhla. Většinu času je jako poslušný psík – má v sobě všechen komfort (LED světla, všechny možné jízdní asistenty, bezklíčový přístup, duální klimatizace, 8" infotainment s bezdrátovým dobíjením nebo 320W audio JBL), praktičnost (dozadu se vejde i dospělák a kufr nabízí 395 l) a snadnou použitelnost běžného Ceedu (není problém jezdit za 6,5 litru). Zároveň ale umí vycenit zuby a prohnat na okreskách nic netušící oběť, když se vám zachce trochu se pobavit. Pokud jste tedy rekreační sportovec, Ceed GT vám bude zcela vyhovovat.
Ceed GT není hardcore hot hatch, a proto nestojí nesmysl – základní cenovka 619 980 Kč by mohla být i konečná, připlatit si můžete jen za metalický lak (15 tisíc), dvouspojkový automat (45 tisíc) nebo panoramatické střešní okno (35 tisíc). Všechno ostatní máte už v ceně. Poznáme dobrou nabídku, když ji vidíme, a tahle je vážně super!
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 591 cm3 |
Výkon | 150 kW (204 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 265 Nm při 1 500 - 4 500 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 386 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 7,5 s |
Maximální rychlost | 230 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 225/40 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 325/1 800/1 442 mm |
Rozvor | 2 650 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 395 l |