Hlavní obsah

Keramické brzdy – jsou vhodné na okruh? Podle Porsche ne

Foto: Porsche

Technický zástupce pro Porsche Australia nedávno přiznal, že karbon-keramické brzdy vlastně nejsou až takový všelék, za jaký jsme je dosud považovali

Keramické brzdy. Pokud to s jízdou na okruhu myslíte vážně, měli byste je na autě mít. Nebo ne? Za posledních zhruba deset let poměrně dost stoupl zájem o okruhově zaměřená auta, a s nimi také o karbon-keramické brzdy. Jenže teď přiznalo i samotné Porsche, které nám v podstatě každý rok představuje jedno okruhové auto za druhým, že keramika není až takový všelék.

Článek

Karbon-keramické brzdy se za poslední roky těší velké oblibě zejména u high-endových značek a modelů zaměřených na okruhovou jízdu. Příkladem by mohlo být právě Porsche se svými modely GT3, GT3 RS apod., několik let je už ale nabízí i BMW nebo Mercedes-Benz. Jejich výhoda je nesporná – můžete na okruhovém dni najezdit nespočet ostrých kol, a stejně vám nezačnou jen tak vadnout, na rozdíl od těch s ocelovými disky. Teoreticky jsou „keramiky“ nesmrtelné.

Foto: Porsche

Karbon-keramické brzdy jsou teoreticky nesmrtelné. Ale jak to vypadá v praxi?

Jenže je tu jeden háček – jsou nesmírně drahé. A co je hlavní, s postupem času degradují. Nedávno to přiznal Paul Watson, technický zástupce pro Porsche Australia v rozhovoru pro Which Car. Podle jeho slov by okruhovým nadšencům doporučil spíš ocelové brzdy než ty keramické: „Ano, keramické brzdy opravdu mohou po čase degradovat, když dostávají co proto. Takže pokud často vyrážíte na okruhové dny, doporučili bychom spíš konvenční ocelové brzdy,“ řekl Watson.

Šok? Tak trochu… Zdá se ale, že v Porsche byli podobně překvapení jako my, když z automobilky zaznělo následující: „Je to už nějaký pátek a byla to pro nás tehdy pořádná lekce. Představili jsme karbon-keramické brzdy a prezentovali je s tím, že vydrží teoreticky po celou životnost auta. Jenže pak se nám lidé vraceli po absolvování několika okruhových dní, že prý je už opotřebovali.“

Špatná zpráva, pokud jste si zrovna objednali třeba novou 911 a v příplatkové výbavě zaškrtli kolonku PCCB, tedy Porsche Carbon Ceramic Brakes, jejichž cena se teď pohybuje okolo hranice 200 tisíc korun. Ano, teoreticky jsou „nesmrtelné“. Pro majitele, který si auto koupí jako nové a za tři, za pět let jej prodá. Jenže problém nastane, když po zhruba 7 až 8 letech životnosti auta přijde nevyhnutelné – výměna brzd. A to už může být podstatný zádrhel, zejména pro člověka, který vůz koupil jako ojetý. Nehledě na to, že samo o sobě tak trochu postrádá smysl zaplatit zhruba 150 tisíc korun „jen“ za výměnu brzd.

Opravdovou a nespornou výhodu prý ale podle Watsona mají „keramiky“ v oblasti estetiky. Proč? Nezanášejí se. Karbon-keramické brzdy vlastně z principu na kolech nenechávají žádné nečistoty. Takže jaký je závěr? Pokud se vám nechce drhnout ráfky zčernalé od brzdového poprašku, pak jsou karbon-keramické jasná volba. Ale pokud to myslíte s ostrými jízdami vážně, chtějte ty konvenční ocelové. I v tomto případě, zdá se, není nad starou osvědčenou klasiku.

Související témata:
Načítám