Článek
Jak tohle mohlo skončit? Přirozeně hektolitry propáleného benzinu, tucty zlikvidovaných pneumatik a něco nám říká, že v Audi se reálně mohli bát – možná se bál i sám Ken Block – aby to neskončilo jednou velmi nepěknou pojistnou událostí. Klika, že „testování“ probíhalo na uzavřených testovacích prostorech v Ingolstadtu, v bezprostřední blízkosti továrny Audi.
Sport quattro S1 a Group S – pětiválcová monstra
Audi Sport Quattro, lépe známé jen jako „Audi Quattro“, bylo v rally Skupiny B velmi úspěšné – ovšem posléze Italové bouchli do stolu a přišli s brutálním typem Lancia Delta S4 s motorem uprostřed. Výsledkem bylo, že Audi s motorem vpředu bylo najednou v zatáčkách, zejména na klikatých zkouškách Monte Carlo nebo San Remo, těžkopádné, byť i nadále drtivě rychlé.
Na to konto dali v Ingolstadtu hlavy dohromady a začali za zavřenými dveřmi vyvíjet Audi Sport Quattro RS002 Group S Prototype. Technika pocházela z modelu Quattro S1 E2, zachován zůstal i pohon všech kol, výkon však byl zvýšen na 1 000 koní a byla použita vyváženější koncepce s motorem uprostřed. Nízká karoserie byla potom inspirována tehdejšími sportovními vozy.
Vývoj typu Sport Quattro Group S byl dokonce natolik tajný, že testování probíhalo u nás v Československu. Říká se, že jednou se náhodnému kolemjdoucímu podařilo vůz vyfotit na procházce a že z toho byl tehdy slušně řečeno průšvih.
Je pochopitelné, že jelikož se Block a jeho parťáci ze závodní divize Hoonigan „potulovali“ v depozitu závodních speciálů Audi, musela dojít řeč také na legendární Quattro S1. „Vidět je tu všechny pohromadě je úchvatné, ale tohle auto, v téhle specifikaci a v těchto barvách – to je z nich nejlepší, je to můj dětský sen,“ přiznal chlapík, jehož pracovní pozice opravdu zní „vrchní řidič – chuligán“. Přirozeně se s ním tedy také svezl.
A co na ně tedy vrchní chuligán říká? Z verze S1 byl přirozeně nadšený: „Už jen ten fakt, že jsem měl tu čest prohnat monstrum ze Skupiny B, které vyhrálo světový šampionát, je úchvatný. Prostě úchvatný. Uznávám, že bych ho raději projel na šotolinové rychlostní zkoušce, ale tahle kára má dnes hodnotu nějakých dva a půl, možná i tři miliony dolarů, takže bych s ním nerad praštil!“
Byť je však S1 jeho dětským snem, typ Group S jej příjemně překvapil. „Tohle – to je něco trochu jiného. Jasně, mají stejný motor, takže i průběh výkonu je podobný, ale bylo zábavnější, protože tohle se strašně nedotáčí, kdežto Sport S je tak nějak vyváženější,“ říkal, když ukazoval na S1.
V8 DTM – cestovní okruhová pila
„Popravdě, vysokootáčkové osmiválcové Audi jsem ještě neřídil, ale jsem velký fanda DTM,“ neskrýval zvědavost Block. Jde totiž o vůz, se kterým Hans J. Stuck vyhrál šampionát jezdců v roce 1990. Pod kapotou buší 3,6l atmosférický osmiválec o výkonu 460 koní, který točí až do stratosférických 11 500 otáček.
„Je výborné. Moc se mi líbí, jak jde krásně do otáček,“ uznal po návratu do boxů Block. Auto dlouho nejezdilo, a tak jej Timo Witt z Audi Tradition požádal, ať jej nevytáčí úplně do maxima. Načež se Ken dušoval, že motor vytáčel jen „malinko nad 7 tisíc“ – jasně, Kene, my ti to věříme… Timo Witt se pro jistotu nevyjadřoval. V8 DTM bylo potom věnováno video společně s elektrickým prototypem E-Tron Vision GT.
E-Tron Vision Gran Turismo – budoucnost závodění?
Nakonec se Block pro srovnání svezl ještě i s naprosto moderním vozem, typem E-Tron Vision Gran Turismo. 815 koní a 990 Nm točivého momentu je k dispozici od téměř nulových otáček, přičemž jeden elektromotor sedí vpředu, dva potom vzadu, auto tedy výkonově preferuje zadní nápravu. „Hmm, přetáčivost,“ zvolal nadšeně Block.
Z elektrického E-Tron Vision Gran Turismo byl Ken Block, zdá se, spíš uchvácený než nadšený. „Ten krouťák je… okamžitý. Okamžitý! Prostě šlápneš na plyn a – JEDE,“ říká nechápavě. „Liší se však i chováním podvozku. Proti běžnému autu vyvíjí úplně jiný tlak na pneumatiky a je také dost cítit velmi nízké těžiště. Musíte si na to zvyknout, dokonce jsem se i jednou přetočil.“
Taková byla dosavadní zkouška ikonických, historických, vzácných a zdrcujících závodních vozů, které Audi uchovává ve svých depozitech. Některé z nich bohužel Block nedostal povolení projet, protože jsou zkrátka příliš významné, ale kdo ví, třeba se jednou zadaří. My každopádně už teď víme, že tato videa nejsou ani náhodou posledním výplodem spolupráce společností Hoonigan a Audi. Které je váš favorit? Dejte nám vědět v anketě!