Hlavní obsah

Kei cars – kapesní autíčka z Japonska

Foto: Subaru

Kei cars jsou malá auta, která mají určitá specifika a omezení. Na druhou stranu získáte při jejich koupi značné benefity. Víte jaké?

Pod pojmem roztomilé si většinou představíte nějaké dítě nebo koťátko, ale automobil jen zcela výjimečně. V Japonsku však vyrábějí kapesní rozkošná vozítka všeho druhu – od sporťáků po popelářský vůz. Proč se dělají, jaká mají specifika a v čem jsou maličká auta tak kouzelná?

Článek

Pojem kei car se dá volně přeložit jako lehké auto. Samostatná automobilová třída má řadu specifik, která se postupně rozvíjela. Vše začalo v červnu roku 1949 – tehdy mohlo být kei auto dlouhé nejvýše 2 800 milimetrů, široké 1 000 milimetrů a 2 000 milimetrů vysoké. Objem čtyřdobého spalovacího motoru mohl být nejvýše 0,15 litru a u dvoudobého motoru jen 0,1 litru. Tomu říkáme skutečný „downsizing“.

Foto: Suzuki

Automobilka prezentuje model Spacia Gear jako velmi všestranný

V roce 1950 mohla délka vzrůst na 3 000 milimetrů a šíře na 1 300 milimetrů, přičemž výška zůstala zachovaná – 2 000 milimetrů. U čtyřdobých spalovacích agregátů se objem směl zvětšit na 0,3 litru a u dvoudobých spalovacích motorů na 0,2 litru. Rok 1955 znamenal změnu předpisů pouze pro motory – čtyřdobý spalovací motor mohl mít nejvyšší objem 0,36 litru, zatímco u dvoudobého vzrostl na 0,24 litru.

Foto: Subaru

Dnešní kei auta musí plnit určité technické specifikace, například maximální délku 3,4 metru

Slevy a benefity

Od roku 1976 mohl mít kei vůz maximální délku 3 200 milimetrů, šíři 1 400 milimetrů a výšku tradičních 2 000 milimetrů. Nejvyšší objem motoru se pak sjednotil na 0,55 litru. V roce 1990 mohla kapesní auta vyrůst do délky nejvýše 3 300 milimetrů, ovšem šířka a výška zůstala zachovaná podle předchozích předpisů z roku 1976. Podstatnou změnou bylo povolení k navýšení objemu motoru na 0,66 litru, ovšem s omezením výkonu na maximálně 47 kW, tedy přesně 63,9 koně – což zaokrouhlujeme na 64 koní.

Foto: Honda

Honda S660 je zástupcem ryzího sportovního kei auta

Poslední změna se udála v říjnu roku 1998. Nejvyšší povolená délka opět vzrostla – tentokrát na 3 400 milimetrů, šíře na 1 480 milimetrů a výška zůstala stále stejná – 2 000 milimetrů. Předpisy pro motorizace také neprošly změnami, proto si v originálním kei caru užijete maximálně 660 kubických centimetrů a výkon 64 koní.

A co za nákup kei auta dostanete? Japonské úřady nabízejí zajímavé daňové úlevy, slevy na poplatky, pojištění nebo hodně rozmanité možnosti parkování. Svými rozměry se vozy vejdou do těsných uliček, projedou úzkými pruhy a odstavíte je klidně do „stojanu na kola“. Kei cars jsou rozličná auta všeho druhu. V podstatě si v této třídě můžete koupit rodinný vůz, sporťák, off-road nebo jiný užitkový automobil. Kapesní auta můžete potkat i v různých pracovních mutacích – od dodávky po popelářský vůz. Podívejte se sami na výběr z několika kategorií.

Foto: Mitsubishi

Sice netušíme, odkud slečna na fotce vyndala surfovací prkno, ale při japonské šikovnosti bychom se nedivili, kdyby ho vytáhla z kufru

Sportovní

Honda S660 je ryzím zástupcem sportovních kupé, protože má motor o objemu 0,66 litru se dvěma vačkovými hřídelemi umístěný hned za řidičem. O řazení se stará buď šestirychlostní manuální převodovka nebo v Japonsku populární variátor CVT, který navíc nabídne možnost řazení pádly pod volantem. Zavěšení obou náprav je nezávislé a brzdové kotouče mají průměr 260 milimetrů. Vpředu vůz obouvá 15palcové pneumatiky o rozměru 165/55 a vzadu mají své místo 16palcové s rozměry 195/45.

Foto: Honda

Honda S660 z limitované edice Modulo X

Všestranný

Suzuki Spacia Gear je všestranným MPV, které Japonci smrskli do legálních rozměrů kei auta. Variabilní a vysoce modulární vůz se prodává ve verzi s pohonem dvou nebo všech čtyř kol, ale také v hybridní verzi s turbem. Sedadla jsou sklopná, k autu se nabízí nespočet praktických doplňků a příslušenství, takže z něho můžete mít outdoorového drsňáka, přepravník pro psy nebo kamaráda k výletům za sluncem. Díky všem aspektům má hybridní provedení homologovanou spotřebu necelé 4 litry na sto ujetých kilometrů.

Foto: Suzuki

Suzuki Spacia Gear je univerzálním autem pro rodinu

Užitkový

Toyota Pixis Truck je malým nákladním autem, které se nabízí se dvěma typy motorů (výkon 46 a 53 koní, točivý moment 60 Nm), pohonů (4 x 2 a 4 x 4) a dvěma převodovkami (automatická i manuální). Jelikož jde o užitkový vůz, sází japonská Toyota na přepravní parametry. Nízkou nákladovou hranu 660 milimetrů doplňuje užitečná délka valníku až 2 030 milimetrů. Abyste měli představu – vůz efektivně pojme až 40 kanystrů s objemem 20 litrů. Maximální užitečné zatížení je pak homologované na 350 kilogramů.

Foto: Toyota

V kei třídě koupíte i nákladní auto, například Toyotu Pixis Truck

Každodenní

Hledáte pohodlné japonské mini auto pro každý den? Automobilka Subaru jedno takové nabízí. Jmenuje se Pleo Plus a jak bývá u výrobce se širokým portfoliem čtyřkolek zvykem, i tento vůz se prodává s pohonem všech kol. Motor auta má jednu technickou zvláštnost, a to vodou chlazený EGR ventil. I když je Subaru Pleo Plus malé, nejde o žádný odfláknutý kus typu Tesla Model 3.

Foto: Subaru

Subaru Pleo Plus a jeho asistenční systémy

Karoserie kei auta je lehká, pevná a má nízký aerodynamický odpor. Ani s výbavou na tom není japonský prcek nijak špatně – nabídne například diodové světlomety nebo navigační systém. S nejekonomičtější verzí jste schopni se dostat na spotřebu pod tři litry na sto kilometrů, což je velmi slušné.

Foto: Subaru

Subaru Pleo Plus nabídne také bezpečnostní výbavu

Crossover

Víte, jak si Japonci představují dokonalé kei SUV? Podívejte se na Mitsubishi Ek Cross a pochopíte. Ano, Japonsko má hodně odlišnou kulturu, pokud ji budeme srovnávat s tou naší. Tahle krabice od bot jde v současném designovém jazyku automobilky Mitsubishi, takže vypadá téměř jako crossover Eclipse Cross, který narazil v rychlosti 150 kilometrů za hodinu do zdi – z obou stran.

Foto: Mitsubishi

Mitsubishi Ek Cross vypadá jako Mitsubishi Eclipse Cross po nehodě

Na druhou stranu je auto neskutečně variabilní, nabídne mnoho přihrádek na různé předměty a kupu bezpečnostních systémů. Jak bývá u SUV zvykem, nechybí tu ani možnost pohonu 4 x 4. Aby byl vůz v provozu čistější, přitakává spalovacímu agregátu ještě elektromotor s výkonem 2,7 koně. Zní to sice legračně, ale spotřeba paliva na sto ujetých kilometrů jen těsně převýší hodnotu tří litrů – u nejekonomičtější verze.

A co si myslíte o autech do kapsy vy? Měly by se tyto vozy prodávat i u nás? Vidíte v nich přínos? Dejte nám to vědět prostřednictvím naší ankety!

Načítám