Hlavní obsah

Když Mercedesu nestačilo 12 válců, vymyslel osmnáctiválec

Foto: Mercedes-Benz

Dvanáctiválcové motory jsou vyhrazeny výjimečným limuzínám a supersportům, v automobilové historii se objevilo i pár šestnáctiválců, ale pak je tu jedno monstrum od Mercedesu, který chtěl být jednou zase nejlepší na světě. Proto postavil osmnáctiválec!

Článek

Možná víte, že existovalo několik osobních aut s šestnáctiválcovými motory. Pokud jste byli správně bohatí a střelení, mohli jste si zaparkovat do garáže Cizetu Moroder nebo později Bugatti. Zkoušeli to i výrobci limuzín, ale ani BMW, ani Rolls-Royce to nedotáhly do sériové výroby. Mercedes-Benz byl ještě ambicióznější. Pro třídu S plánoval v devadesátých letech i osmnáctiválcový motor.

Německá automobilka měla dávnou tradici ve výrobě dvanáctiválců, ale v osmdesátých letech byste je pod kapotami běžných modelů hledali marně. I nejluxusnější modely sedanu W126 si musely vystačit s vidlicovými osmiválci. I v očích mnoha zákazníků to byla nevýhoda, protože BMW dvanáctiválec v nabídce mělo. Generace W140, která se dočkala přezdívky mamut, to napravila a model s šestilitrovým dvanáctiválcem v nabídce nechyběl.

Foto: Mercedes-Benz

Mamut vypadá opravdu mohutně, velké srdce pod kapotou se k takovému autu hodí

Automobilka ale chtěla víc a pro novou vlajkovou loď chystala osmilitrový motor W18, tedy ještě o šest válců víc. Pohonná jednotka dostala interní značení M216, ale malý háček tu přeci jen je. Nikdy se nedostala dál než na rýsovací prkna německých konstruktérů.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz S-Class W140

Aby se velký motor vešel pod kapotu sedanu, museli konstruktéři opustit jednoduché véčko uspořádat osmnáct válců do W. Tři řady po šesti válcích byly rozevřeny v úhlu 75,5 stupně. Díky tomu byl motor na délku stejně velký jako klasický řadový šestiválec. Jen do šířky trochu narostl. Právě z šestiválce si ale měl půjčit spoustu dílů, aby byla konstrukce co nejjednodušší a motor co nejspolehlivější.

Foto: Mercedes-Benz

Co se prostoru týče, u Mercedesu to vymysleli dobře

U Mercedesu počítali, že nabídnou dokonce dvě varianty. Základem měl být model 800SEL, který měl nabídnout 490 koní a 750 Nm. Nabídku by zastřešoval silnější motor s výkonem 680 koní a točivým momentem 800 Nm. Myslím si, že taková pohonná jednotka by přezdívku Mamut vystihla báječně.

Foto: Mercedes-Benz

Bylo by to úžasné, ne? Určitě jste se už také, stejně jako já, zasnili, jaký koncert by se rozehrál po přišlápnutí plynového pedálu. Vrcholem ovšem nakonec byl model 600SEL s dvanáctiválcem a v dnešní době downsizingu se podobně mamutího benzinového motoru nedočkáme.

Načítám