Článek
Další střípek z historie Dakaru 1988 věnujeme opět automobilce Tatra. Kromě továrního týmu stál na startu ještě jeden zajímavý stroj – Tatra 815 6x6 se středně dlouhou kabinou a velkou bílou nástavbou v designu cigaretového giganta Marlboro. Za její volant se měl posadit bývalý jezdec F1 Clay Regazzoni.
Jak vlastně tenhle jezdec k tatře přišel? Přes pařížskou firmu M.A.M. Strager, která se specializovala na prodej a pronájem československých nákladních automobilů. Díky skvělým výsledkům v předchozím ročníku (Tatra byla druhá a LIAZ třetí za dvoumotorovou bestií DAF Turbotwin). Clay Tatru zakoupil v létě 1987 a dle jeho vlastních slov by mu těžko někdo mohl doporučit lepší automobil. Navíc si prý vždy zakládal na kvalitních dvanáctiválcích, čímž narážel na svou kariéru ve Formuli 1 a konkrétně v týmu Scuderia Ferrari.
Na Grand Prix USA 1980 však prodělal těžkou nehodu, po které byl upoután na invalidní vozík. Choutky na motoristické sporty jej ale nepřešly, jen se mu musely závodní auta předělávat na ruční ovládání. A to se týkalo i závodní Tatry 815. Úpravu provedla společnost KEMPF. Mimo jiné musela nad dveře umístit hydraulický zvedák, kterým se Clay vytahoval nahoru do kabiny do sedadla.
Clay se domluvil s cigaretovým gigantem Marlboro a Tatru oblékl do jeho barev. Nadšení všech zúčastněných ale dlouho nevydrželo. Clay svůj jízdní styl nepřizpůsobil těžkému nákladnímu autu a daleko nedojel. Už v Alžírsku musel odstoupit a slavný Dakar nedokončil. Téhož roku ale ještě startoval na Rally Faraonů v Egyptě, kterou vyhrál. O rok později byla nákladní auta na Dakaru zakázána, a tak se Clay posadil za volant terénního Mercedesu třídy G a peníze přijal tentokrát od cigaret Chesterfield, měl ale nehodu a soutěž nedokončil. Tatra týmu zůstala jako doprovodné auto. Její další osud je ale bohužel neznámý. Podle videa z roku 2015 se ale zdá, že se auto našlo a je schopné provozu. Tak třeba se o něm v budoucnu dozvíme víc.