Článek
Téměř třetina (31 %) veškerých prohřešků zahrnujících parkování mimo vyhrazené místo, jízdu po parkovišti v protisměru nebo parkování na místech pro invalidy mají na svědomí právě řidiči vozů SUV. Je však mírným paradoxem, že hned na druhém místě s 18 % veškerých prohřešků jsou řidiči malých „supermini“ segmentu B – to je segment Škody Fabia, Fordu Fiesta nebo Hondy Jazz.
Pokud se průšviháři rozdělí po značkách, vychází nejhůř řidiči německého Volkswagenu mající na svědomí celkem 10 % drobných přestupků. Po 8 % jsou na druhém místě shodně řidiči Fordu a Vauxhallu (u nás Opel).
A čím se vlastně britští řidiči proviňují nejčastěji? Naprosto nejběžnější je podle statistik Direct Line stání mimo vyhrazené parkovací místo – tedy přesahování dělící čáry. Jenže jak je asi docela zřejmé, za tohle řidiči mnohdy sami nemohou. Už mnoho let trvá stav, kdy jsou auta moc velká a normovaná parkovací místa moc malá.
Za poslední dvě dekády se auta ohromně zvětšila, zatímco místa zůstala pořád stejná. Průzkum uvádí, že když se postaví průměrné auto do normovaného místa přesně na střed, zbývá k dělící čáře pouze 23 centimetrů na každé straně. Snadno proto nastává situace, kdy se auta rozestaví dále od sebe a několikátý parkující v řadě už se mezi „svoje“ čáry prostě nevejde. Není tedy divu, že mimo místo bylo zaparkováno podle průzkumu hned 6 % z celkového počtu aut.
Druhým typickým problémem je jízda v protisměru vyznačenou jednosměrkou. Tady je na vině jednak nedokonalé nebo zmatečné značení na parkovištích, ale zmiňuje se také uspěchaný životní styl, kdy lidé prostě radši projedou jednosměrku a zkrátí si cestu, než aby hledali, kudy mají správně jet.